درست است ماموریت تیم‌های امداد زمستانه از ابتدای دی‌ماه آغاز شد اما نجاتگران هلال‌احمری از نیمه‌های پاییز با استقرار در پایگاه‌های امدادی کار سخت امداد زمستانه را به‌خصوص در محورهای برفگیر و سرد آغاز کرده بودند.

مازندران، صدرنشین ماموریت‌های امدادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،به محض شروع فصل بارش‌ها تیم‌های امدادی وارد میدان شدند و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشتند به‌طوری که براساس اعلام سازمان امدادونجات بیش از ٢هزار عملیات امدادی در آذرماه امسال انجام شده است و جمعیت هلال‌احمر استان مازندران هم در انجام این ماموریت‌ها گوی سبقت را از سایر استان‌ها ربوده است.

به‌گفته رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌‎احمر در یک ماه گذشته، در مجموع ٢هزار و ٣٨٢مورد عملیات امدادونجات انجام شد که ٨درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد داشته است. مهدی ولی‌پور می‌گوید: «٦٦درصد از مجموع عملیات‌های امدادی ماه گذشته مربوط به عملیات امداد جاده بوده، به‌طوری که آمارها حکایت از آن دارند که در این مدت ١٥٧٧عملیات امدادونجات جاده‌ای، ٣٣٣مورد رهاسازی مصدومان و فوتی‌ها به ثبت رسیده است.

براساس گزارش رئیس سازمان امدادونجات ٦١ مورد عملیات امدادونجات جوی و ١٢٠مورد عملیات امدادونجات ارتفاعات کوهستان و مناطق جنگلی در آذرماه انجام شد که نسبت به‌مدت زمان مشابه سال قبل، به‌ترتیب کاهش ٤٨درصدی و ٤درصدی داشته است.» ولی‌پور با اشاره به اینکه ١٩درصد از سوانح جاده‌ای در سه استان شمالی کشور انجام شد، یادآور می‌شود در استان‌های مازندران، اصفهان و گلستان به‌ترتیب ٣٥٤، ٢٣٦و ١٢٣عملیات، بیشترین خدمات امدادونجات در ماه گذشته انجام شد که انجام عملیات امدادی در این استان‌ها نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته، به‌ترتیب رشد ١٥، ١٠و ٥درصدی داشته است.

پوشش ٤٦٦٩حادثه در مازندران
نجاتگران مازندران که به‌عنوان استان برتر در کشور به لحاظ ارائه خدمات امدادی به حادثه‌دیدگان انتخاب شده، در حوزه‌های مختلف امدادی اعم از برف و کولاک، تصادفات جاده‌ای، طوفان دریایی و ساحلی، کوهستان، شهری، صنعتی، کارگاهی، سیل و آبگرفتگی به امدادرسانی پرداخته و موفق شده‌اند با پوشش ٤٦٦٩حادثه، به این رتبه دست یابند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران می‌گوید: «محور کندوان این استان یکی از محورهای حادثه خیز و خطرناک مازندران است که بخش قابل‌توجهی از ماموریت‌های امدادی آذرماه امسال را هم به‌خود اختصاص داده است.»


به‌گفته او، ٥٠٧٥ تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان مازندران در ٤٦٦٩حادثه‌ای که پوشش امدادی دادند به یاری ٣٥هزار و ٨٥٨حادثه‌دیده رفته و موفق شدند به ١٢هزار و ٥٣١نفر امدادرسانی کنند. مصدومانی که ٩٠٧٠نفرشان در همان محل حادثه به‌صورت سرپایی خدمات دریافت کردند و ١٧٢٥نفرشان هم به مراکز درمانی منتقل شدند. بارش برف، کولاک و لغزنده شدن مسیرهای جاده‌ای هم باعث شد تا ١٩٩نفر از مسافران درراه‌مانده در محورهای مواصلاتی استان مازندران از امکانات اسکان موقت جمعیت هلال‌احمر بهره‌مند شوند.


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران می‌گوید: «در این استان به‌واسطه وجود جنگل، کوهستان، ساحل و جاده‌های پرپیچ‌وخطرناک شاهد بروز حوادث زیادی هستیم. به‌خاطر همین همواره این استان در ارزیابی‌های ٣‌ماهه و ٦ماهه سازمان امدادونجات، رتبه نخست را از آن خود می‌کند.»
به‌گفته او ، محورهای سوادکوه که به فیروزکوه می‌رود، محور هراز که به آمل می‌رود و محور کندوان از حادثه‌خیزترین محورهای مواصلاتی استان مازندران است: «در طرح امداد زمستانه تمام ٣٤پایگاه ثابت ما در کنار ٨پایگاه ویژه دیگر به‌صورت شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمات به هموطنان هستند تا زمستانی آرام‌تر را با هم تجربه کنیم.»

رتبه اول حوادث ترافیکی را داریم
در استان اصفهان هم که رتبه دوم عملیات‌های امدادی را در آذرماه امسال به‌خود اختصاص داده است، نیروهای نجاتگر جمعیت هلال‌احمر به‌صورت شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند. به‌گفته داریوش کریمی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر این استان، درست است استان اصفهان در مجموع ماموریت‌ها و عملیات‌های امدادی که انجام می‌دهد رتبه دوم کشور را بعد از مازندران کسب کرده اما در پوشش امدادی حوادث ترافیکی و جاده‌ای رتبه نخست را دارد: «آمار حوادث ترافیکی در استان اصفهان متاسفانه بالاست. این در شرایطی است که مساحت جاده‌های ترانزیتی ما بسیار است، اما تعداد پایگاه‌های حوادث ترافیکی‌مان متناسب با این وسعت زیاد است.»


به‌گفته او، در دو ماه اخیر و در پی بارش‌های پاییزه و زمستانه در مناطق سردسیر کوهستانی استان، لغزنده شدن جاده‌ها و تردد مردم در محورهای جنوب‌غرب استان اعم از فریدن، فریدونشهر، چالگان، خوانسار، سمیرم، شهرضا و دهاقان با مشکلات بسیاری همراه شد، حتی در برخی از محورها شاهد انسداد محور بودیم اما با حضور نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و بکارگیری تمام توان‌شان در خدمت‌رسانی به مردم شرایطی ایجاد شد که همه توانستند با آرامش از این برهه عبور کنند: «با وجود تمامی اقدامات صورت‌گرفته برای امدادرسانی سریع به هموطنان در محورهای مواصلاتی متاسفانه برخی اوقات حوادث چنان تلخ و گسترده است که به هر ‌ترتیب روند امدادرسانی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال همین چند روز گذشته ظرف مدت یک روز ما شاهد دو تصادف بزرگ زنجیره‌ای در استان بودیم که طی آن بالغ بر ٤٠نفر حادثه دیدند.»


کریمی ‌توضیح می‌دهد: «‌محور قم -کاشان - اصفهان» خطرناک‌ترین و حادثه‌خیزترین محور استان اصفهان است. نبود نیوجرسی در برخی از قسمت‌های این محور باعث شده تا ما شاهد حوادث تلخ زیادی باشیم چراکه اغلب مسافرانی که از تهران راهی جنوب می‌شوند از این محور عبور می‌کنند. بعد از این محور، محور اصفهان به شهرضا به سمت یاسوج و شیراز از دیگر محورهای پرخطر استان اصفهان است.»


معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در ادامه از طرح جامعه استان اصفهان برای رفع نقاط پرخطر در محورهای حادثه‌خیز استان به «شهروند» خبر می‌دهد و می‌افزاید: «امید است با رفع این نقاط و اقدامات پیشگیرانه در سایه آموزش‌های اساسی شاهد کاهش تصادفات، تلفات و مصدومان حوادث ترافیکی در این محورها باشیم.»کریمی می‌گوید: «در طرح امداد زمستانه جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان ٤٢پایگاه ثابت با همکاری بیش از ٨٠٠نیروی نجاتگر مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند.»

دهانه‌های برفگیر و خطرناک، بلای جان مردم
بعد از مازندران و اصفهان این استان گلستان است که رتبه سوم عملیات‌های امدادی را در آذرماه امسال از آن خود کرده است. استانی که به‌گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمرش نیروهای سرخ‌وسفیدپوشش حسابی پای کار هستند و در انجام ماموریت‌ها از جان مایه می‌گذارند. او با تقدیر از پرسنل مرکز EOC استان اضافه می‌کند: «‌در این مرکز جمعی از بانوان هلال‌احمری فعالیت دارند که با انتقال سریع و به‌موقع ماموریت‌ها به نیروهای امدادی سهم بزرگی در نجات جان انسان‌ها دارند.»


او با بیان اینکه روزانه ١٠٧نفر از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان گلستان مشغول خدمات‌رسانی به مردم در پایگاه‌ها و شعب هستند به «شهروند» از فعالیت ٣٥تیم و پایگاه امداد زمستانه در این استان خبر می‌دهد و بیان ‌می‌کند: «‌ما در استان چهار دهانه کوهستانی برفگیر خطرناک داریم که نیروهای امدادی و نجاتگرمان بی‌وقفه در این مراکز در حالت آماده‌باش هستند.»


به‌گفته او دهانه کوهستانی توسان در روستای چهارباغ ازجمله این دهانه‌های کوهستانی برفگیر و خطرناک است که هرساله توان زیادی از نجاتگران ما در این بخش صرف کمک به مردم می‌شود: «‌این دهانه کوهستانی دارای پیچ‌های تند ٩٠درجه است و سقوط از ارتفاع افراد، بارهاوبارها در این منطقه تجربه شده و یکی از نگرانی‌های همیشگی ماست.»


غریب‌آبادی با اشاره به دهانه کوهستانی درازنوی کردکوی هم می‌گوید در این دهانه هم هرساله شاهد حوادث بسیاری هستیم و اگر افراد به رانندگی در این منطقه آشنا نباشند قطعا با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند: «دهانه کوهستانه بلند رامیان و دهانه خوش‌ییلاقی هم از دیگر دهانه‌های کوهستانی استان گلستان هستند که در فصل زمستان حوادث زیادی را به‌خود می‌بینند. دهانه‌هایی که عبور از آنها بدون زنجیر چرخ، لباس گرم، آذوقه کافی و از همه مهم‌تر رانندگی ایمن برای همه، خطرآفرین است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha