ما می دانیم که می خواهید به زودی اولین حمام نوزاد خود را انجام دهید، اما بهتر است منتظر بمانید تا او را ایمن و شاد نگه دارید. 

اولین حمام کودک چه زمانی و چگونه انجام شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتینگ فرست کرای، وقتی پدر و مادر می شوید و کودکتان را در آغوش می گیرید، متوجه می شوید که در این سفر جدید چیزهای زیادی خواهید آموخت. شما "اولین تجربیات" زیادی با کودک خود خواهید داشت. حمام کردن کودک برای اولین بار یکی از این تجربیات است.

حمام کردن نوزاد برای اولین بار ممکن است کمی تجربه اعصاب خردکنی به نظر برسد. همه شما نگران این خواهید بود که چگونه از نوزاد کوچک خود در حین حمام کردن او مراقبت کنید؛ اما جای نگرانی نیست، با کمی تمرین، بر آن نیز مسلط خواهید شد.

اگر هنوز مطمئن نیستید که چه زمانی و چگونه او را حمام کنید، این مقاله را بخوانید. دریابید که چرا اولین حمام اغلب به تأخیر می افتد و چه زمانی باید اولین حمام را به او بدهید.

چه زمانی باید کودک خود را برای اولین بار حمام کنید؟

پیش از این، نوزادان اولین حمام خود را بلافاصله پس از تولد انجام می دادند. اما، این عمل دیگر رعایت نمی شود. طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، شما باید حداقل 24 ساعت تا 48 ساعت برای حمام کردن نوزاد خود صبر کنید. برای حمام کردن نوزاد عجله ای وجود ندارد، هر چه بیشتر صبر کنید، بهتر است.

همچنین، نوزادان لزوماً نیازی به حمام روزانه ندارند. پیشنهاد می شود که باید صبر کرد تا بند ناف نوزاد به طور کامل بهبود یابد. با این حال، اگر به عنوان والدین همچنان می خواهید نوزاد خود را حمام کنید، می توانید روش حمام اسفنجی را انتخاب کنید. برای تمیز کردن صورت، دست‌ها و اندام‌های تناسلی کودک می‌توانید از یک دستمال نرم استفاده کنید.

نوزاد

چرا باید اولین حمام کودک خود را به تعویق بیندازید؟

بسیاری از بیمارستان ها پروتکل استاندارد انتظار برای یک یا دو روز برای حمام کردن نوزاد را اجرا می کنند. اعتقاد بر این است که این یک انتخاب مطمئن برای نوزاد تازه متولد شده است و در اینجا دلایلی وجود دارد که این ادعا را تأیید می کند:

1. برای بهبود پیوند بین مادر و نوزاد

چند دقیقه اول زندگی کودک شما برای ایجاد پیوند بین مادر و نوزاد مهم است. مشاهده شده است که نوزادانی که پس از تولد با مادرشان تماس پوست به پوست مشترک داشتند، کنترل دمای بهتر، سطح قند خون بهتری دارند و همچنین به راحتی با شیر مادر تغذیه می‌کنند.

2. برای کاهش خطر عفونت

نوزادی با لایه ای سفید رنگ روی پوستش به دنیا می آید که به نام ورنیکس شناخته می شود. این ماده سفید مملو از پروتئین است که به کودک کمک می کند تا با عفونت های باکتریایی کشنده ای که ممکن است در بدو تولد به آن مبتلا شود مانند مننژیت، ای کولای، ذات الریه، عفونت های جریان خون و غیره مبارزه کند.ورنیکس مانند یک زره محافظتی برای کودک عمل می کند و حمام کردن نوزاد باعث می شود این لایه ی حفاظت کننده از بین برود و کودک مستعد ابتلا به عفونت شود. بیشتر بیمارستان‌ها حتی از پوشیدن دستکش پیروی می‌کنند، به این معنی که همه افرادی که مستقیماً با نوزاد در تماس هستند باید دستکش بپوشند. این عمل با هدف نجات نوزاد از هر نوع عفونت بیمارستانی دنبال می شود.

3. برای کنترل بهتر دما

نوزاد در رحم مادر که دمای آن در حدود 98.6 درجه است، راحت می ماند. اما پس از زایمان، کودک شما در معرض دمای بسیار کمتری قرار می گیرد (در بیشتر موارد 70 درجه) و از این رو بدن او باید برای گرم نگه داشتن بسیار سخت کار کند. علاوه بر این، اگر نوزاد خود را حمام کنید، ممکن است دمای او حتی بیشتر کاهش یابد و او را در معرض خطر هیپوترمی قرار دهد.

4. برای تثبیت قند خون نوزاد

اگر نوزاد خود را بلافاصله پس از تولد چند ساعت حمام کنید، ممکن است سطح قند خون او را کاهش دهید. یک نوزاد تازه متولد شده باید با محیط بیرون سازگار شود، از دست دادن جفتی که سطح قند را کنترل می کند، سازگاری کودک را در محیط بیرون دشوار می کند. علاوه بر این، اگر نوزاد حمام شود، ممکن است به او استرس وارد کند، که ممکن است منجر به ترشح هورمون های استرس شود و باعث شود قند خون نوزاد شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

5. برای مرطوب نگه داشتن پوست کودک

پوست کودک شما نیاز به محافظت و رطوبت دارد. ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست عمل می کند و پوست کودک شما را نجات می دهد. با این حال، حمام کردن نوزاد ممکن است این عامل مرطوب کننده طبیعی را از پوست کودک شما پاک کند. بنابراین، بهتر است تا چند روز از حمام کردن نوزاد خودداری کنید.

7. برای بهبود تجربه شیردهی

بسیاری از مادران زمانی که شروع به شیر دادن به نوزاد خود برای مدت زمان مشخصی می کنند، دچار مشکل می شوند. مشاهده می شود زنانی که در نیم ساعت یا یک ساعت اول پس از زایمان به شیردهی می پردازند، برای شیر دادن به نوزاد خود مشکل کمتری داشتند. بنابراین، بهتر است نوزاد را در چند ساعت اول حمام نکنید. در آن لحظات ارزشمند، مادر باید به نوزادش شیر دهد و او را در کنار خود نگه دارد تا پیوند آنها محکم شود.

8. اولین حمام کردن نوزادتان با هم

شما و همسرتان ممکن است بخواهید برای اولین بار کودک خود را حمام کنید و بخشی از اولین تجربه حمام کردن کودک خود باشید و برای این کار، بهتر است اولین حمام را به تأخیر بیندازید، تا زمانی که او را به خانه ببرید. حمام کردن نوزاد با هم یک راه خاص برای پیوند با کودک است.

بنابراین، اگر به این فکر می کنید که چه مدت باید اولین حمام نوزاد را به تعویق بیندازید، خوب، ممکن است قبل از تصمیم گیری، عوامل ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید یا از پزشک خود بخواهید که شما را راهنمایی کند.

اولین نکات حمام نوزاد

قبل از شروع انتقال از حمام اسفنجی به حمام معمولی، مطمئن شوید که آیا کودک شما برای آن آماده است یا نه. اگر به نظر می رسد بداخلاق است، بهتر است قبل از اینکه او را حمام کنید، چند روز دیگر او را با اسفنج حمام تمیز کنید.

در اینجا چند نکته مفید در مورد نحوه حمام اول نوزاد آورده شده است:

1. زمان مناسب را تعیین کنید

مهم است که منتظر زمان مناسب برای شروع حمام کردن کودک خود باشید. تا زمانی که بند ناف نوزادتان نیفتد، ختنه خوب نشود یا ناف کاملاً بهبود نیابد، او را حمام نکنید. با این حال، می توانید به او حمام اسفنجی بدهید.

2. آن را به یک روال تبدیل کنید

هر زمانی که برای حمام کردن انتخاب می کنید، مطمئن شوید که فقط در همان زمان حمام می کنید. این به کودک شما کمک می کند تا بفهمد که در آینده باید منتظر چه چیزی باشد. نوزادان دوست دارند بعد از حمام چرت بزنند.

3. همه لوازم کودک را جمع آوری کنید

شما نمی خواهید کودک خود را رها کنید و در میان جلسه حمام کردن، وسایل را تهیه کنید. عاقلانه است که لیستی از چیزها تهیه کنید و آنها را قبل از حمام کردن نوزادتان در دسترس داشته باشید. اقلامی مانند صابون ، شامپو ، حوله کودک ، وان پر از آب گرم، پتو و غیره مواردی هستند که هنگام حمام کردن نوزاد باید از فاصله نزدیک نگهداری کنید.

4. آن را گرم نگه دارید

اتاق یا حمام را در جایی که قصد حمام کردن کودک خود را دارید به اندازه کافی گرم نگه دارید زیرا ممکن است گرمای بدن خود را خیلی سریع از دست بدهد. می توانید قبل از ورود به دوش، دوش آب گرم را چند دقیقه اجرا کنید یا تنظیمات ترموستات اتاق خود را تقریباً 75 یا 80 درجه نگه دارید.

5. کودک خود را به درستی در آغوش بگیرید

کودک خود را به اندازه کافی محکم در آغوش بگیرید تا اجازه ندهید سر بخورد. صابون و شامپو و آب ممکن است دست شما را شل کند. با این حال، مطمئن شوید که او را با یک دست محکم بگیرید، با قرار دادن آن زیر سر و کار با آب و صابون با دست دیگر.

6. زیاد از صابون استفاده نکنید

صابون زیاد می تواند باعث خشکی پوست کودک شما شود. بنابراین، از استفاده بیش از حد صابون روی پوست کودک خودداری کنید. فقط برای تمیز کردن دست و ناحیه پوشک کودک از صابون استفاده کنید. همچنین حتما از صابون کودک ملایم و ضد حساسیت استفاده کنید.

7. با اندام تناسلی ملایم باشید

اندام های خصوصی کودک خود را با نهایت دقت تمیز کنید. به شدت مالش ندهید، بین چین ها را به آرامی تمیز کنید. اگر نوزادتان ختنه نشده است پوست ختنه گاه را عقب نکشید. همچنین از استفاده از صابون بر روی اندام تناسلی نوزاد خودداری کنید.

8. خوب بپیچید

پس از حمام کردن کودک خود را به زودی با یک حوله یا پارچه گرم بپوشانید. او را به آرامی از وان بلند کنید و با حوله بپیچید. قبل از پوشیدن لباس به آرامی او را خشک کنید.

این نکات را امتحان کنید و اولین تجربه حمام کودک خود را به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل کنید. ما می دانیم که می خواهید به زودی اولین حمام نوزاد خود را انجام دهید، اما بهتر است منتظر بمانید تا او را ایمن و شاد نگه دارید. هنگامی که کودک شما آماده شد، می توانید او را حمام معمولی بدهید، اما برای چند روز، حمام اسفنجی را رعایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha