آلودگی هوا در پاییز و زمستان هر ساله، سناریویی است که گویا پایانی برای آن متصور نیست .تعطیلی پیاپی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها به دلایل نبود گاز، سرما و بارش برف، آلودگی هوا فعلا تنها راهکار برای مدیریت این مسائل است.

قیمت کاهش بودجه آلودگی هوا !

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، این در حالی است که خبر کاهش بودجه مواجهه با آلودگی هوا در سال 1402 در حالی که بنا بر آمار موجود حدود 22 روز تعطیلی مدارس را در پایتخت به دنبال داشته است علامت سوال‌های بسیاری را برای مخاطبان ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط موجود هیچ اقدام تئوری و عملیاتی در دست مسئولان نیست و در عین حال آلودگی هوا به محلی برای چانه‌های‌زنی‌های صنایع آلوده کننده در مواجهه با طرفداران محیط زیست فراهم کرده است.

دست بسته مسئولان در مواجهه با آلودگی هوا

محمد حسین رامشت، استاد جغرافیای طبیعی در این خصوص گفت: کلیه فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه آلودگی هوا تاکنون در خصوص مدیریت منابع آلوده کننده هوا در حوزه شهری صورت گرفته است، درحالی که اکثریت قریب به اتفاق مدیران در این زمینه در سطوح مختلف معترف هستند که با توجه به شرایط کنونی و فقدان اعتبارات مالی لازم نیاز به تغییر نگرش در این خصوص است تا بتوان این چالش حل شود، چراکه معضل آلودگی با وجود ارائه راهکارهای گوناگون از متخصصان و کارشناسان ذیصلاح داخلی و خارجی تاکنون فقط به ارائه راهکارهایی مانند تعطیلی مدارس و ادارات، طرح زوج و فرد کردن خودروها، برقی کردن موتورسیکلت‌ها منتهی شده است، هرچند راه‌حل‌های مذکور تنها راهبردهای کنونی است که انجام می‌شود، اما این معضل نگرشی عمیق و تغییریافته‌تر نسبت به گذشته می‌طلبد.

رامشت درباره کاهش بودجه مقابله با آلودگی هوا در سال آینده گفت: به گفته مدیر کل محیط زیست و اکثر کارشناسان و افراد مسئول در کشور، در حال حاضر هیچ اقدام عملیاتی و مثبتی در این زمینه را نمی‌توان انجام داد، چراکه موقعیت جغرافیایی شهرها، نبود بودجه و... دست افراد مسئول در این بخش را بسته است در نتیجه شاید این گمان وجود داشته باشد که تخصیص بودجه در سقف معین تغییری را در حل معضل آلودگی به وجود نخواهد آورد.

این کارشناس ادامه داد: آلودگی هوا در سطح جهانی در حال تبدیل به یکی از منابع درآمد شده است و در بسیاری از سمینارها و گردهمایی‌ها افراد حقیقی و حقوقی فقط به تعیین مبلغ باج خواهی خود در این خصوص می‌پردازند و صاحبان برخی از صنایع نیز فقط در حال رایزنی و چانه زنی با برخی از افراد به ظاهر طرفدار محیط زیست برای خرید و فروش آلودگی‌های صنعتی و غیرصنعتی یا آلوده کردن بیشتر پیرامون خود هستند.

مدیریت آسمان راهکار احتمالی جدید

او افزود: مدیریت آسمان یکی از راهکارهایی است که با توجه به شرایط کنونی با الگوبرداری از طبیعت می‌توان از آن در مواجهه با آلودگی هوا استفاده کرد و وارونگی هوا پدیده‌ای که ناشی از سکون در وضعیت خاص آب و هوایی ایجاد می‌شود هرچند که این معضل در تابستان نیز ایجاد می‌شود، اما به دلیل بالا آمدن هر روز خورشید و غلبه عوامل جغرافیایی بر مشکل وارونگی کمتر با مشکل آلودگی هوا در این فصل روبه‌رو می‌شویم، اما فصول پاییز و زمستان اوج آلودگی هوا و ایجاد مشکلات مرتبط با آن برای کلانشهرهاست.

در این راستا تغییر رویکرد مقابله آلودگی هوا از طریق اِعمال سیاست‌های بی‌تاثیر در حیطه مدیریت شهری، به فرآیند مدیریت آسمان روی آورده‌ایم و در این مسیر با جابه‌جایی عوامل آلوده کننده هوا و ایجاد باد و دیگر عوامل سعی در حذف آلودگی هوا داریم. رامشت توضیح داد: در شهرهای جنوبی کشورمانند بندرعباس یا کشورهایی با آب و هوای گرم مثل امارات که از برخی پدیده‌های طبیعی مانند نور فراوان خورشید یا جابه‌جایی هوا از طریق دریا و خشکی بهره‌مند هستند، میزان آلودگی هوا دیده نمی‌شود یا بسیار کمتر از دیگر نقاط است در حقیقت با استفاده از مهندسی معکوس از پدیده‌های موجود در طبیعت می‌توانیم میزان آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند اصفهان، تهران و... را با وجود کوه‌ها و دیگر شاخص‌های موجود طبیعی در این شهرها و ایجاد جابه‌جایی مصنوعی، میزان آلودگی هوا را بسیار کاهش دهیم.

این کارشناس درباره هزینه انجام این کار گفت: تاکنون هیچ اقدام یا برنامه خاصی برای کاهش آلودگی هوا به دلیل شرایط حال حاضر صورت نگرفته است و به گفته مدیران محیط زیست هیچ راهکار عملیاتی با وجود بررسی‌های صورت گرفته در مورد آلودگی هوا امکان پذیر نیست، در نتیجه انجام پروژه مدیریت آسمان اگر با بتواند با هزینه‌هایی بسیار کمتر از استانداردهای جهانی عملیاتی شود از مطلوبیت بسیار بهتری در مقایسه با تبعات منفی در حوزه انسانی خواهد داشت.

وضع کیفیت گازوئیل نگران‌کننده است

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت‌های اصلاحات و اعتدال در دولت یازدهم در اکانت توئیتر خود از نصف شدن بودجه سال 1402 قانون هوای پاک به نسبت سال قبل، خبر داد و اضافه کرد؛ این در حالی که تهرانی‌ها امسال، در سال 1401 تنها، دو روز هوای پاک داشتند. او ادامه داد: در دولت یازدهم با همکاری که وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح شد و 5000 پی پی‌ام و یا همان 5000 قسمت در میلیون بود که این میزان را به 50 پی پی‌ام رساندیم، ولی الان ظاهرا مجددا بالا رفته و گزارش‌هایی که امروز هم وجود دارد که بسیار نگران کننده است و به همین دلیل است که مساله بودجه و نوسازی فرآیند پالایشگاه‌ها و بهبودها عملکردها مهم است.

او اضافه کرد: تخصیص بودجه اهمیت زیادی دارد، البته اگر همه بودجه تخصیص شده، وصول شود، اما هماهنگی بین دستگاهی و اجرای قوانین، اعتمادسازی و همراهی مردم در اجرایی شدن قانون مهم هستند و قانون هوای پاک حدود دویست و بیست حکم اجرایی دارد و دستگاه‌های مختلف در بخش‌های ملی، حدود 22 دستگاه و در بخش‌های استانی تقریبا 16 دستگاه، بسته به اینکه کدام بخش قانون را ما درنظر بگیریم، مسئولیت اجرا شدن آن را برعهده دارند که این دستگاه‌ها باید با هم همکاری کنند تا اتفاقی در زمینه اجرایی شدن این قانون بیفتد اما اینکه بودجه سال بعد در مقایسه با امسال نصف شده است، جای تاسف دارد اما باید بدانیم که یک بخش از بودجه مربوط به سازمان محیط زیست است، اما مثلا بخش‌هایی مربوط به وزارت کشور است و حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و گسترش و نوساز آن باید در اولویت‌های بودجه باشد. آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک، در دولت یازدهم و مجلس قبل تصویب شد و آیین نامه‌های اجرایی آن هم در دولت دوازدهم به تصویب رسید، بنابراین زمینه برای تحقق این قانون فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha