انتخاب جدا از هم خوابیدن تصمیمی نیست که به راحتی به آن برسید. از نظر فرهنگی، جامعه ی معاصر بر این باور است که زوج‌های شاد در یک تخت می‌خوابند و زوج‌های ناراضی نه.

ارتباط خوابیدن با زندگی زناشویی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تایم، آری و الیزه هرگز تصور نمی‌کردند که در نهایت یکی از آن زوج‌هایی باشند که در تخت‌های جداگانه می‌خوابند. اما خروپف لری شدید بود. الیزه و لری بالاخره تصمیم گرفتند در تخت های جداگانه بخوابند، الیزه به اتاق خواب اضافی خود در زیرزمین نقل مکان کرد؛ حتی آن موقع هم با گوش بند می خوابید.

انتخاب جدا از هم خوابیدن تصمیمی نبود که به راحتی به آن رسیدند. او و لری قبل از تغییر اتاق خواب به مدت 15 سال ازدواج کرده بودند. این چیزی نبود که هیچ کدام از آنها می خواستند. آنها تصور می کردند که جدا از هم خوابیدن به معنای محکوم کردن خود به یک ازدواج بدون عشق و رابطه جنسی است. با این حال جدا خوابیدن آنها اثر معکوس داشت. پس از یک سال دوری از هم خوابیدن، هر دو ادعا می کنند که نسبت به سال های گذشته احساس صمیمیت و محبت بیشتری می کنند.

زوج‌های بیشتری تصمیمی مشابه الیزه و لری می‌گیرند و این تنها نتیجه این نیست که همسران در نهایت به نقطه شکست خود با شوهرانشان می رسند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود زوج‌ها به طور فزاینده ای جدا از هم بخوابند، از جمله تفاوت در برنامه خواب و بیداری و یا تفاوت در برنامه کاری و بچه‌ها. بر اساس برخی تخمین ها، از هر چهار بزرگسال آمریکایی، یک نفر ترجیح می دهد با شریک زندگی خود نخوابد.

از نظر فرهنگی، جامعه غربی معاصر بر این باور است که زوج‌های شاد در یک تخت می‌خوابند و زوج‌های ناراضی نه. بسیاری از باورهای نادرست و افسانه های صریح در مورد ماهیت همراه خواب وجود دارد. این تا حدی به این دلیل است که علم خواب به تازگی متوجه شده است که خواب برای اکثر بزرگسالان یک تجربه مشترک با یک شریک زندگی است.

افسانه 1: تخت های جدا از هم نشانه ازدواج بد است

این افسانه بسیار رایج است، حتی با نام فوق‌العاده قضاوت کننده، «طلاق در خواب» شناخته می شود که این ایده را تداوم می‌بخشد که جدا از هم خوابیدن به این معنی است که رابطه شما به هم خورده است. در حالی که خوابیدن در کنار هم برای برخی باعث آرامش و ارتباط می شود، برای برخی دیگر منبع ناامیدی و تحقیر است. در نهایت، کیفیت رابطه شما بیشتر به نحوه تصمیم گیری شما به عنوان یک زوج و میزان خوب خواب شما بستگی دارد تا خود ترتیب خواب شما. زوج‌هایی مانند الیزه و لری که آگاهانه و مشارکتی در مورد ترتیبات خواب خود، چه با هم یا جدا از هم تصمیم می‌گیرند، کاملاً قادر به حفظ صمیمیت و روابط بسیار رضایت‌بخش هستند.

افسانه 2: مردان خواب بهتری دارند

حقیقت این است که خواب مردان و زنان متفاوت است. زنان دو برابر مردان بی خوابی را تجربه می کنند. در عین حال، زمانی که زنان می‌خوابند، تمایل به خواب عمیق‌تر و خواب کلی بیشتری نسبت به مردان دارند. از سوی دیگر، مردان بیشتر به آپنه خواب مبتلا می شوند نسبت به زنان توقف مداوم و شروع تنفس که با آپنه خواب همراه است، در نهایت خوابی کمتر از آرامش ایجاد می کند و می تواند منجر به عواقب بالقوه سلامتی شود که این نیز دلیل دیگری برای مراجعه به پزشک است. اگرچه مردان بیشتر مقصر هستند، هم مردان و هم زنان خروپف می کنند و هم مردان و هم زنان ممکن است آپنه خواب داشته باشند، اما زنان با نرخ بسیار کمتری نسبت به مردان تشخیص داده می شوند.

افسانه 3: رابطه جنسی برای خواب مفید است

ممکن است این افسانه حقیقتی داشته باشد، زیرا تغییرات بیولوژیکی کلیدی در طول ارگاسم رخ می دهد(از جمله ترشح هورمون های تقویت کننده آرامش، مانند اکسی توسین) ممکن است خواب را بهبود بخشد؛ اما رابطه جنسی عالی، باعث نمی شود خروپف همسرتان را کمتر بشنوید. همچنین خوابیدن را خیلی زودتر از ساعت بیولوژیکی طبیعی یا ریتم شبانه روزی که می گوید زمان آن فرا رسیده است، آسان تر نمی کند. رابطه جنسی برای چیزهای دیگر خوب است اما استفاده از آن برای خوابیدن در بهترین حالت ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

از طرف دیگر، شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد اولویت دادن به خواب سالم می تواند برای زندگی جنسی شما مفید باشد. مطالعه ای در دانشگاه میشیگان بر روی زنان نشان داد که افزایش 1 ساعته مدت خواب منجر به افزایش 14 درصدی در فعالیت جنسی در روز بعد شد. به جای اینکه به رابطه جنسی به عنوان یک عامل خواب آور فکر کنید، به خواب سالم به عنوان یک داروی مقویبرای رابطه جنسی بهتر فکر کنید.

افسانه 4: شب زنده داران و سحرخیزان نباید با هم زندگی کنند

این یکی هم می تواند درست باشد، اما لزومی ندارد.

مطالعات نشان داده است که زوج هایی که ترجیحات متناقضی برای زمان خواب و بیداری دارند، معمولاً مشکلات بیشتری در رابطه دارند اما داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که زوج‌هایی که مهارت‌های حل مسئله خوبی دارند، می‌توانند خطرات این تفاوت‌ها را کاهش دهند.

اگر شما یک شب زنده دار هستید و با یک سحر خیز زندگی می کنید، تغییر نحوه خوابیدن شما در کنار هم ممکن است یک ایده برای زندگی بهتر شما باشد.. برای بسیاری از زوج ها، زمان مشترک قبل از به خواب رفتن برای حفظ یک رابطه سالم بسیار مهم است. من دوست دارم به زوج‌ها بگویم «نوازش را حفظ کنند»، اما اگر برنامه‌های خواب متفاوت شما ناسازگار است، اشکالی ندارد که وقتی زمان خاموش شدن چراغ‌ها است، راه‌های جداگانه‌ای را برای خوابیدن انتخاب کنید.

افسانه 5: با عصبانیت به رختخواب نروید

همه ما این توصیه را شنیده‌ایم که «هرگز عصبانی به رختخواب نروید». خیلی هم ساده نیست.

همانطور که یکی از محققان بیان کرد، «مثل صحیح این نیست که «عصبانی به رختخواب نروید»، بلکه قبل از خواب دعوا نکنید. در واقعیت، بسیاری از مشکلاتی که زوج ها با آن روبرو هستند، مالی، فرزندان، همسر و غیره، به سادگی نمی توانند در زمان خواب برطرف شوند.

زمان خواب به ندرت زمان خوبی برای امتحان کردن یک مسئله است، زیرا هر چه خوابمان می‌آید، خلق و خوی ما، مهارت‌های حل مسئله و ارتباط ما بیشتر آسیب می‌بیند. به جای اینکه بخواهید درست قبل از خواب مشکلات را حل کنید، زمان آنها را عاقلانه انتخاب کنید.

سعی کنید تا زمانی که هر دوی شما استراحت کرده باشید و بتوانید منطقی فکر کنید، بحث های سنگین را مطرح کنید.

افسانه 6: من می توانم بدهی خوابم را پس بدهم

این ایده که می‌توانید با ماندن طولانی‌تر در رختخواب، کم خوابی خود را جبران کنید کاملا اشتباه است، به خصوص اگر با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید.

و اغلب، شرکای خوش‌نیت می‌توانند سهواً در مورد کمک به همسرشان برای مقابله با بی‌خوابی، با تشویق او به «خوابیدن» یا «زود به رختخواب رفتن» برای جبران خواب، کار اشتباهی انجام دهند. این الگوی واکنشی خواب و برنامه خواب نامنظم می تواند بی خوابی فرد را تشدید کند.

موثرترین درمان برای بی خوابی، درمان شناختی رفتاری، شامل محدود کردن زمان ماندن در رختخواب (نه طولانی تر کردن زمان برای "تقویت" خواب) و حفظ زمان خواب و بیداری ثابت است.

نکته در مورد خواب این است که همه ما این کار را انجام می دهیم و این باعث می شود که بسیاری از مردم تصور کنند که در مورد کارهایی که باید و نباید در رختخواب انجام داد متخصص هستند.

اما به یاد داشته باشید، خرد جمعی "آنها" اغلب آنقدرها هم که فکر می کنید عاقلانه نمی تواند باشد. شما و شریک زندگیتان شایسته خواب راحت هستید. و اگر می خواهید خواب راحتی داشته باشید ممکن است نیاز باشد جداگانه بخوابید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Mali IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    1 0
    جدا خوابیدن در زندگی من از جایی آغاز شد که فرزند مون به دنیا آمد و به خاطر گریه های شبانه همسرم که نمی‌توانست بخوابد بعد از یک هفته بقول خودش نمی توانست در محل کارش تمرکز کافی داشته باشد گفت که من توی حال بخوابم یا شما و چونکه من نیاز داشتم تا به آشپزخانه دسترسی داشته باشم سرانجام من و فرزندم کوچ کردیم بعد از سال ها فرزندم در اتاقش می‌خوابد و ما همچنان جدا ولی با هم دوست هستیم