سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد: دریافت هم‌زمان تقویت کننده واکسن فایزر و آنفلوآنزا در یک روز ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

دریافت هم‌زمان واکسن فایزر و آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را به دنبال دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) پس از یک تحلیل رسمی صورت گرفته اعلام کرد: دریافت هم‌زمان تقویت کننده واکسن فایزر و آنفلوآنزا در یک روز ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

این سازمان با هدف حفاظت از سلامت عمومی با اطمینان از ایمنی، کارایی و امنیت داروهای انسانی و دامپزشکی، محصولات بیولوژیکی و تجهیزات پزشکی توسعه یافته است.

بررسی اخیر اف‌دی‌ای درباره واکسن‌ها و زمان تزریق هر کدام از آن‌ها داده‌های جدیدی را نمایان کرد؛ گرچه برخی از کارشناسان می‌گویند افزایش خطر بروز سکته با دریافت دو واکسن فایزر و آنفلوآنزا در یک روز ممکن است نشان دهنده پیوند واقعی میان آن دو نباشد و آنفلوآنزا و عفونت کووید هر دو به تنهایی ریسک بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

اداره غذا و داروی آمریکا در حین بررسی پایگاه‌های داده آسیب‌های واکسن، پس از اینکه یک نگرانی جداگانه در مورد تزریق فایزر و ایمنی آن مطرح شده بود، پیوند اولیه درباره خطر ذکر شده را پیدا کرد. در اوایل این ماه یکی از سیستم‌های نظارت واکسن این کشور ارتباط احتمالی بین واکسن تقویت‌کننده سویه امیکرون و افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک را در میان سالمندان بالای ۶۵ سال شناسایی کرد.

مقامات اف‌دی‌ای که در حال بررسی این ارتباط بودند گفتند، بیشتر بیماران نیز واکسن آنفلوآنزای خود را در همان روز دریافت کرده بودند که ممکن است عاملی بر بروز این خطر باشد.

براساس گزارش‌های موجود، میلیون‌ها آمریکایی در زمستان امسال به دنبال فشار عمده نهاد بهداشت عمومی که به دستور کاخ سفید بوده، هر دو واکسن را همزمان دریافت کردند. Ashish Jha، هماهنگ‌کننده جدید پاسخ‌دهی به کووید-۱۹ کاخ سفید می‌گوید: "من معتقدم به همین دلیل است که خداوند به ما دو بازو داده است؛ یکی برای واکسن آنفلوآنزا و دیگری برای واکسن کووید"!

اف‌دی‌ای، نهاد رسمی آمریکا در حال راه‌اندازی یک مطالعه بزرگتر برای بررسی مشکلات ایمنی احتمالی ناشی از واکسیناسیون همزمان علیه دو ویروس کووید و آنفلوآنزا است. این یافته‌ها به سازمان غذا و داروی آمریکا کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا به توصیه خود برای دریافت همزمان دو واکسن در زمستان آینده ادامه دهد یا خیر.

در حال حاضر مقامات بهداشتی همچنان به افراد توصیه می‌کنند که تزریق هر دو واکسن را همزمان انجام دهند.

ولید گلاد، استاد پزشکی در دانشگاه پیتسبورگ که در این تجزیه و تحلیل نقشی نداشته می‌گوید: یافته‌های جدید نیازمند بررسی بیشتر است و گاهی اوقات سیگنال‌ها واضح نیستند.

این یافته‌ها امروز در نشستی از کارشناسان خارجی که به اف‌دی‌ای در مورد سیاست واکسن مشاوره می‌دهند ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha