سلامت نیوز: باز هم خطر سیل 23 استان کشور را فرا گرفت و سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع سیل هشدار داد؛ آنهم درست در روزهایی که دستگاه های دولتی و برخی شهروندان، بدون توجه به هشدارها همچنان به جنگل تراشی و آسیب به مراتع مشغول هستند و هشدار کارشناسان را درباره "تخریب و کاهش پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی" به عنوان عامل وقوع سیلاب ها جدی نمی گیرند. با اینهمه در هیچیک از هشدارهایی که برای وقع سیلاب های دهه های اخیر داده شده اشاره ای به عنوان تخریب جنگل و مرتع و پوشش گیاهی مناطق مختلف با اقلیم های متفاوت، نشده و نمی شود؛ موضوعی که به گفته کارشناسان، عامل اصلی تمام سیل های رخ داده در دو دهه اخیر است. موضوعی که هم مسوولان و هم مردم ترجیح می دهند درباره آن سکوت کرده و به آن اشاره ای نکنند تا مبادا ناچار شوند منافع آنی و کوتاه مدت شخصی و سازمانی خود را قربانی منافع درازمدت ملی کنند.

23 استان در خطر احتمالی وقوع سیل/ عامل سیل، تخریب پوشش گیاهی

به گزارش سلامت نیوز درست در روزهای آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها و نیز در زمانی که دستگاه های دولتی و برخی شهروندان، بدون توجه به هشدارها همچنان به جنگل تراشی و آسیب به مراتع مشغول هستند و هشدار کارشناسان را درباره "تخریب و کاهش پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی" به عنوان عامل وقوع سیلاب ها جدی نمی گیرند، سازمان هواشناسی کشور نسبت به تقویت سامانه بارشی و بارش برف و باران، همچنین احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتی معابر در ۲۳ استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال و جنوب کشور هشدار داد.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، با صدور هشدار سطح نارنجی‌رنگ، از تقویت سامانه بارشی، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف از چهارشنبه تا پنجشنبه ۱۲ تا ۱۳ بهمن خبر داد.

در ادامه این هشدار گفته شده که در اثر این مخاطره جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز پیش‌بینی می‌شود.

استان های شامل این هشدار شرایط جوی در روز چهارشنبه آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، سمنان، یزد، فارس، اصفهان، کرمان و هرمزگان ودر روز پنجشنبه، آذربایجان شرقی، زنجان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، همدان، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، یزد، کرمان، بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، تهران و جمعه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی تاکید کرده است که برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ رو، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها و انجام تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می‌شود.

همچنین گفته شده که در اثر این مخاطره یخبندان و لغزندگی جاده‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و افزایش مصرف سوخت پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات مدیریت مصرف سوخت و حامل‌های انرژی از جمله گاز احتیاط لازم و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در سفرهای بین شهری به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از صعود و عدم اسکان در ارتفاعات، محافظت و عایق بندی لوله‌ها و منابع آب و آمادگی ارگان‌های ذی‌ربط، تامین سوخت کافی و جایگزین برای سالن‌های پرورش گلخانه و مرغداری‌ها باتوجه به افت دما توصیه می‌شود.

این سازمان در ادامه این هشدار زرد رنگ، از وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گردوخاک در ارتفاعات، کولاک برف و احتمال سقوط بهمن در روزهای چهارشنبه تا جمعه ۱۲ تا ۱۴ بهمن خبر داد. این شرایط جوی روز جمعه در دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و روز شنبه در نواحی دور از ساحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه، سازمان هواشناسی کشور از وزش باد و افزایش ارتفاع موج از جمعه تا بعد از ظهر یکشنبه ۱۴ تا ۱۶ بهمن خبر داد و با اشاره به وزش باد نسبتا شدید حداکثر ۴۰ نات و افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲ تا ۳ متر درخلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان از جمعه ۱۴ بهمن ماه تا یکشنبه ۱۶ بهمن ماه تاکید کرد« در این شرایط جوی اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را توصیه می‌کند.»

پیام هشدارهای رنگی هواشناسی

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته و خسارت‌های احتمالی را به بار بیاورد. همچنین این هشدار، برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول با هدف مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

اما هشدار زرد رنگ به این معنا است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد را فراهم کنند. همچنین مسوولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا برای مدیریت بحران های احتمالی برنامه های لازم را در نظر داشته باشند.

براساس داده های رسمی داخلی، جنگل‌های کشور از حدود ١٨‌میلیون هکتار به ١١‌میلیون و ٧٥‌هزار هکتار و سطح جنگل‌های شمال نیز از حدود 3.4 به  1.9  میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است. همچنینی ایران در بین ٥٦ کشور  دارای جنگل در جهان، مقام ٤٥  را دارد و سرانه هر ایرانی از جنگل‌های کشور حدود ٢ هکتار است که تقریبا ٦هکتار کمتر از سرانه جهانی است. بر اساس گزارشی که بانک جهانی در ‌سال ٢٠٠٥ منتشر کرد میانگین سالانه نابودی جنگل‌های خزری  ٤٥‌ هزار هکتار، معادل 2.4 درصد از کل مساحت جنگل‌های این ناحیه و 0.3 درصد از مساحت کل جنگل‌های کشور  است. گزارش بانک جهانی تاکید می‌کند که خسارت ناشی از قطع درختان جنگلی و نابودی جنگل‌های خزری سالانه ٩٠٦‌میلیون‌دلار آمریکا و 0.8 درصد از تولید ناخالص داخلی است. باید گفت که وضعیت در جنگل‌های زاگرس بهتر از جنگل‌های شمال نیست و بلوط ها و بنه ها و دیگر گونه های بومی قربانی انواع آفات، تغیی ر کاربری ها و تعرض ها قرار گرفته اند.  

با اینهمه در هیچیک از هشدارهایی که برای وقع سیلاب های دهه های اخیر داده شده اشاره ای به عنوان تخریب جنگل و مرتع و پوشش گیاهی مناطق مختلف با اقلیم های متفاوت، نشده و نمی شود؛ موضوعی که به گفته کارشناسان، عامل اصلی تمام سیل های رخ داده در دو دهه اخیر است. موضوعی که هم مسوولان و هم مردم ترجیح می دهند درباره آن سکوت کرده و به آن اشاره ای نکنند تا مبادا ناچار شوند منافع آنی و کوتاه مدت شخصی و سازمانی خود را قربانی منافع درازمدت ملی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha