پژوهشگران مدل تشخیصی بالقوه‌ای را برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان معرفی کرده‌اند.

معرفی یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رایج‌ترین نوع سرطان در جهان، سرطان سینه است که هر سال نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند و مهم‌ترین دلیل مرگ مرتبط با سرطان در زنان به شمار می‌رود.

تشخیص زودهنگام، با فراهم کردن امکان درمان مؤثر و به موقع، نقش مهمی در حفظ حیات مبتلایان به این بیماری دارد.

میکرو آران‌ای‌های (micro RNA) موجود در گردش خون، زیست‌نشانگرهای مناسبی برای تشخیص زودهنگام سرطان هستند؛ چرا که در مقایسه با پروتئین‌ها، ساختار ساده‌ای دارند؛ الگوی بیان آنان در هر بافت منحصر به فرد است؛ در مایع‌های بدن مانند سرم، پلاسما یا خون کامل، پایدار هستند و ردیابی و سنجش آنان آسان است.

با هدف یافتن میکرو آران‌ای‌های مناسب برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه، پژوهشگران در یک پژوهش، داده‌های موجود در خصوص بیان میکرو آران‌ای‌ها در سرم خون بیماران مبتلا به سرطان سینه و افراد سالم را مقایسه کردند.

نتایج این پژوهش، وجود ۶ میکرو آران‌ای را که می‌تواند برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه مورد استفاده قرار گیرد، نشان داد. با بررسی‌های بیشتر داده‌ها، پژوهشگران این طرح، دو مدل جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه ارائه دادند. مدل اول ردیابی همزمان miR-۹۲a-۳p, miR-۲۳b-۳p, miR-۱۹۱-۵p و مدل دوم ردیابی همزمان miR-۹۲a-۳p, miR-۲۳b-۳p, miR-۱۴۱-۳p و miR-۵۹۰-۵p است.

با بررسی و مقایسه داده‌های بیشتر و شناخت سازوکارهای اصلی تنظیم‌کننده سرطان سینه, این پژوهش نشان داد که مدل اول با حساسیت ۰.۸۹ و ۰.۹۶ تشخیص اختصاصی، بهترین روش برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است.

یافته‌های این پژوهش که در نشریه بین‌المللی Scientific Reports منتشر شده است، با روشن کردن سازوکارهای اساسی تنظیم‌کننده سرطان سینه، زیست‌نشانگرهای جدیدی را برای تشخیص زودهنگام آن معرفی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha