عملیات جست‌وجو و امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه با مشارکت تیم‌های امدادی از کشورهای مختلف جهان همچنان ادامه دارد و تیم‌های اعزامی از هلال‌احمر کشورمان نیز در مناطق زلزله‌زده مشغول امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هستند و تاکنون دست‌کم 43مفقود شده را از زیر آوار بیرون کشیده‌اند.

نجات پدر و دختر از زیر آوار پس از 6 روز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، به‌دنبال وقوع زمین‌لرزه مرگبار در ترکیه و سوریه گروه‌های امدادی از کشورهای مختلف جهان راهی مناطق زلزله‌زده شدند. در کمتر از 24ساعت پس از وقوع این حادثه هولناک نخستین تیم از هلال‌احمر کشورمان برای امدادرسانی راهی ترکیه شد و امدادگران توانستند افراد زیادی را از زیر آوار نجات دهند.

ازجمله نجات معجزه‌آسای پدری همراه با دختر خردسالش که 6روز زیر آوار گرفتار بودند. این دختر بچه ٤ساله و پدرش که در زلزله شهر غازی انتب ترکیه در راه‌پله‌های منزلشان پناه گرفته بودند، پس از 6روز با تلاش تیم جست‌وجو و نجات اعزامی هلال‌احمر ایران پیدا شدند و از زیر آوار ساختمان بیرون کشیده شدند.


مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر درباره اقدامات امدادی هلال‌احمر در ترکیه به همشهری می‌گوید: براساس پروتکل‌های بین‌المللی، بعد از وقوع حوادث و بلایای طبیعی وظیفه هلال‌احمر است که به حادثه‌دیدگان کمک کند. به‌خصوص که کشور ترکیه همسایه ماست. بعد از زلزله شدیدی که در ترکیه اتفاق افتاد با درخواست هلال‌احمر و آفاد (مدیریت بحران) این کشور نخستین گروه از هلال‌احمر کشورمان برای شرکت در جست‌وجو به این کشور اعزام شد.

ما تلاش کردیم به‌دلیل اینکه حادثه‌دیدگان ترک زبان هستند از نیروهایی که در استان‌های آذری‌زبان‌مان مستقر هستند استفاده کنیم و در نخستین فاز امدادگرانی از استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی و غربی در کمتر از 24ساعت پس از وقوع زلزله به ترکیه اعزام شدند. این نیروها در منطقه غازی انتب و محدوده اصلاحیه عملیات جست‌وجو و نجات را آغاز کردند.

او ادامه می‌دهد:‌ وقتی که ابعاد گسترده این حادثه مشخص شد و دولت ترکیه استمداد بیشتری داشت دومین گروه از امدادگران هلال‌احمر از استان‌های قزوین، قم و ستاد سازمان امداد و نجات راهی ترکیه شده و ماموریت خود را در منطقه آدیانا آغاز کردند. دومین گروه هم وارد فاز جست‌وجو و نجات شدند و در این مرحله از دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب و همچنین تجهیزات آواربرداری سبک استفاده کردیم.


آنطور که معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر می‌گوید فاز بعدی اسکان دست‌کم هزار خانوار زلزله‌زده است. او می‌گوید: با گذشت چند روز از وقوع زلزله به‌تدریج به فاز اسکان نزدیک شدیم و جمعیت هلال‌احمر محموله بزرگی را آماده کرده که درصورت مساعد شدن شرایط جوی با استفاده از 4 فروند هواپیما به شکل همزمان به ترکیه اعزام خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با استفاده از این محموله بتوانیم اردوگاهی برای اسکان دست‌کم هزار خانوار را فراهم کرده و به آنها اقلام امدادی و گرمایشی بدهیم و همچنین قرار است همراه با این محموله نیروهایی از استان‌های فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه و کرمان به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند. این محموله به وزن 55تن شامل: یک هزار دستگاه چادر اسکان اضطراری، هزار تخته پتو و 3خودروی نجات همراه با 60نفر نجاتگر تخصصی و کارآزموده است که در چارچوب کمک‌های بشردوستانه و همکاری‌های متقابل جمعیت‌های ملی عضو فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به مناطق زلزله‌زده ترکیه ارسال می‌شود.


او درباره نیروها و امکانات هلال‌احمر در ترکیه می‌گوید: درحال حاضر ما در ترکیه و سوریه در مجموع 105 نیروی امدادی در قالب 22 تیم عملیاتی، 5قلاده سگ زنده‌یاب، 2خودروی نجات که از طریق هوایی منتقل شده‌اند و 12دستگاه زنده‌یاب داریم که تاکنون این نیروها موفق شده‌اند در 86 نقطه از مناطق زلزله‌زده عملیات جست‌وجو را انجام دهند و 43فرد مفقود شده را پیدا کنند که از بین آنها خوشبختانه 7نفر زنده نجات یافته‌اند و عملیات امدادی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha