رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با تشریح مشکلات موجود در درمان بیماران سوخته و لزوم دسترسی این بیماران به درمان‌های استاندارد، گفت: حداقل انتظار این است که هر مرکز استان یک مرکز درمان سوختگی داشته باشد اما این نیاز حداقلی برای استان بزرگی نظیر سیستان و بلوچستان برطرف نشده است.

هر مرکز استان حداقل باید یک مرکز درمان سوختگی داشته باشد

دکتر محمدجواد فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سوختگی با فقر ارتباط دارد، گفت: معمولا افرادی می‌سوزند که تمکن مالی ندارند؛ چراکه از وسایلی استفاده می‌کنند که استاندارد نیست و یا آموزش خوبی ندیده و سطح تحصیلات کمتری دارند یا در جاهایی زندگی می‌کنند که برای گرمایش از شعله مستقیم استفاده می‌کنند مانند بخاری و اجاق در چادر عشایر و... بنابراین؛ سوختگی یک بیماری برای قشر ضعیف و کمتر برخوردار جامعه است.

نیاز مراکز استان‌ها به مرکز درمان سوختگی

وی با تاکید بر اینکه هر مرکز استان حداقل باید یک مرکز درمان سوختگی داشته باشد، تصریح کرد: این مهم به طور ویژه برای استان‌های محروم واجب تر است زیرا سوختگی به دلایل پیش گفته، در افراد کمتر برخوردار، بیشتر رخ می‌دهد. این چنین استان‌هایی نظیر استان سیستان و بلوچستان در اولویت دارا بودن یک بخش یا مرکز سوختگی است چراکه تعداد قابل توجهی از موارد سوختگی مربوط به این استان است.

بیشتر بدانید : بیماران سوخته «تریبون» ندارند/ سالی ۳۰ هزار نفر دچار سوختگی جدی می‌شوند

تنها ۱۰ تخت فعال سوختگی در زاهدان

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به معضل سوختگی در کشور به طور ویژه به این مشکل در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعاتی که به بنده رسیده است مرکز سوختگی کوثر واقع در مجتمع بیمارستانی علی‌بن‌ابیطالب(ع) شهر زاهدان از فروردین ماه سال ۹۶ با پذیرش بیماران سوخته شروع به کار کرده است. بر اساس تصمیمات اولیه مقرر شده بود که این مرکز ۲۰ تخت سوختگی داشته باشد در حالی که ۱۰ تخت این بخش را برای بخش vip جدا کردند و اتاق عمل مرکز هم که در خود بخش فعال بود، بسته شد. این درحالی است که این مرکز از تمام شهرستان‌های استان بیمار ارجاعی دارد اما اکنون تنها ۱۰ تخت فعال دارد.

افزایش مرگ و میر بیماران سوخته به دلیل نبود تخت ICU

وی با تاکید بر اینکه مرکز سوختگی کوثر تنها مرکز سوختگی در این استان است، اظهار کرد: از سوی دیگر درحالی که تعداد ۸ تخت برای ICU سوختگی تعریف شده است اما تنها تعداد ۲ تخت مصوب برای ICU سوختگی وجود دارد و ۶ تخت دیگر را به ICU جنرال اختصاص داده‌اند. این درحالی است که در فصول سرد سال گاها ۵ یا ۶ بیمار اینتوبه هم به این مرکز مراجعه می‌کنند و بیماران سوخته نیازمند ICU همان ۲تخت را هم نخواهند داشت.

وی افزود: در این شرایط پذیرش بیمار سوخته بالای ۵۰ درصد و یا سالمندان دچار سوختگی دیگر جایی نخواهد داشت و حتی ممکن است به علت نگه داشتن رزرو ICU برای مراجعه احتمالی بیماران عمومی بد حال، برخی بیماران با سوختگی بالا پذیرش نشوند و یا نهایتا اعلام شود که بیمارستان تخت خالی ندارد و از خانواده بیمار رضایت بگیرند و بگویند خودتان بیمار را به مرکز دیگری ببرید.

تغییر کاربری تنها بخش سوختگی مرکز استان سیستان و بلوچستان

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، تاکید کرد: بر اساس اطلاعات اعلامی به انجمن، بخش‌ سوختگی مرکز کوثر سیستان و بلوچستان به سایر بخش‌ها نظیر جراحی اطفال، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی و... تبدیل شده است.

اتاق عمل اختصاصی بیماران سوخته تعطیل است!

او درباره وضعیت اتاق عمل سوختگی این مرکز نیز مدعی شد: اتاق عمل سوختگی که در خود مرکز سوختگی مستقر است به دلیل کمبود پزشک بیهوشی بسته شده و یک اتاق عمل کوچک غیراستاندارد در اتاق عمل جنرال بیمارستان را به بخش سوختگی اختصاص داده‌اند. بیماران سوختگی که حتی باید ملاقات محدود داشته باشند و در بخش ایزوله نگهداری شود برای عمل‌های متعدد باید از بخش و از مرکز سوختگی خارج و از راهروهای طولانی و پر ازدحام بیمارستان عبور کنند تا به اتاق عمل جنرال برسند ‌و این باعث می‌شود تقریبا ۹۹درصد بیماران سوخته دچار عفونت‌های بیمارستانی شده و مرگ و میر آنها یا مدت بستری شدن‌شان افزایش یابد.

وی همچنین گفت: بر اساس گزارشاتی که به ما رسیده است پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک این مرکز ۳نفر هستند که تنها یک نفر از آنها به شکل ویژه در خدمت بیماران هستند.

بیشتر بدانید :آمار سوختگی شغلی در ایران بالاتر از استاندارد جهانی

چرا پرستاران مایل به کار در بخش سوختگی نیستند؟

وی با اشاره به سختی کار کادر درمان در بخش‌های سوختگی، اظهار کرد: بیماران سوخته نیازمند ICU هستند و کار و تلاش زیادی می‌طلبند اما گاهی ICU بیمار را پذیرش نکرده و بیمار به بخش می‌رود در حالی که ضریب سختی کار ICU سوختگی به پرستاران ICU تعلق می‌گیرد ولی سختی کار برای پرستاران بخش است و همین سبب دلسردی پرستاران بخش سوختگی شده است تا حدی که هیچ تمایلی به کار در بخش سوختگی ندارند.

طی کردن مسافت‌های طولانی برای یافتن تخت درمان سوختگی

فاطمی ادامه داد: شاید بیماران با درصد پایین سوختگی بتوانند در همین استان خدمات درمانی را دریافت کنند و درمان شوند اما در صورت نبود درمان مناسب، بیمار با درصد سوختگی بالا را باید به مراکز استانی دیگر نظیر مشهد، کرمان، بندرعباس، یزد و.... بفرستند و این یعنی بیمار گاها باید هزاران کیلومتر در مسیر باشد که هزینه انتقال بیمار هم وجود دارد.

آمبولانس مخصوص اعزام بیمار سوختگی نداریم

وی افزود: البته نکته قابل توجه این است که در ایران آمبولانس استاندارد و مخصوص اعزام بیمار سوختگی نداریم و همین سبب افزایش آسیب، عفونت و حتی مرگ و میر این بیماران می‌شود.

وی افزود: با این تفاسیر، عده‌ای از خانواده‌ها که اصلا پول ندارند که بیمار را به شهری دیگر انتقال دهند و در این شرایط اگر تخت و مرکز سوختگی هم در شهر خودشان وجود نداشته باشد، بیمار به خانه می‌رود و احتمالا جان خود را از دست می‌دهد و یا اگر زنده بماند باید تا زمان مرگ با عوارض شدید سوختگی نظیر چسبندگی، دفرمی شدید، عوارض روانی و... دست و پنجه نرم کند. حال سوال این است که چرا یک بخش سوختگی در مرکز استان سیستان و بلوچستان تعطیل یا نیمه فعال شده است؟

سیستان و بلوچستان بخش سوختگی مناسب ندارد

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، اظهار کرد: اکنون سیستان و بلوچستان شاید اسما مرکز درمان سوختگی داشته باشد اما رسما چنین بخشی به شکل کامل فعال نیست درحالی که تمام امتیازات این بخش را با همین اسم می‌گیرند اما آن را به سایر بخش‌ها می‌دهند. سیستان و بلوچستان بخش سوختگی مناسب ندارد.

انتظار ۷ ساله برای رسیدن به تعداد مصوب تخت سوختگی

وی افزود: از نظر علمی ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های سوختگی باید خالی و آماده باش باشند چون هر لحظه ممکن است یک حادثه یا اتفاق رخ دهد. بزرگترین مشکل ما این است که تعداد تخت‌های بیمارستانی سوختگی نسبت به حجم این بیماران کم است و حتی همین تعداد کم تخت هم استاندارد نیست. در پایان سال ۱۳۹۴ می‌بایست ۲۵۰۰ تخت سوختگی می‌داشتیم اما هنوز بعد از ۷ سال به این تعداد نرسیدیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: بار بیماری‌ها یعنی هزینه‌ای که هر بیماری به کشور تحمیل می‌کند و در مورد سوختگی می‌دانیم که این معضل سیزدهمین بار بیماری است اما بودجه‌ای که به سوختگی اختصاص می‌دهند حتی در رتبه صدم هم قرار نمی‌گیرد و وزارت بهداشت کلا صورت مسئله سوختگی را برای خود پاک کرده و به آن اهمیتی نمی‌دهد که بیمار سوخته در چه بیمارستانی بستری است؟ چه مشکلاتی دارد؟ این موضوع نیازمند توجه جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha