چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: ژنتیک، سندروم تخمدان پلی کیستیک، بیماری‌های فوق کلیوی و ایدیوپاتیک(بدون علت)، ۴ علت اصلی افزایش موی زائد در بانوان است.

علت افزایش موی زائد در بانوان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما سعید کلباسی، متخصص داخلی و فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص«علل هورمونی موهای زائد» به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌گوییم فرد مبتلا به ریزش مو است گفت: هر فرد به طور طبیعی در معرض پروسه فیزیولوژی طبیعی رشد و ریزش مو قرار دارد. از نظر علمی اگر ریزش مو بطور غیرطبیعی بیشتر از قبل شود و حداقل روزانه ۱۰۰ تار موی فرد بریزد، فرد دچار ریزش مو است.

وی گفت: ریزش مویی برای ما مهم است که قبلاً نبوده و اخیرا ایجاد شده است، پزشک با انجام تست Pulling( انگشتان دست را در موی فرد کرده و به شدت می‌کشیم) متوجه ریزش موی فرد می‌شود، اگر در انجام این تست بیش از ۱۰ عدد مو بریزد، ریزش غیر عادی و غیرفیزیولوژیک نامیده می‌شود.

کلباسی افزود: استرس از عوامل تاثیر گذار بر پروسه ریزش مو است که از طریق اثر بر هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود، همچنین به دنبال ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا و کرونا، ریزش مو شدید می‌شود.

این متخصص غدد و متابولیسم، ریزش موی خانم‌ها بخصوص از جلوی سر را آندروژنیک دانست و گفت: در بدن خانمها مقداری هورمون مردانه وجود دارد که از تخمدانها و مختصری از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود. در خانم هایی که این هورمون به صورت بیماری زا افزایش می‌یابد، موهای جلوی سر به شدت می‌ریزد و به سرعت چرب می‌شود؛ در این افراد باید به دنبال دلایل هورمونی بگردیم.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا موهای کرکی زیر چانه موی زائد محسوب می‌شوند؟ گفت: خیر این کرکها موی زائد محسوب نمی‌شوند و بعد از بلوغ برطرف می‌شود.

این استاد دانشگاه هیرسوتیسم را رشد موی زمخت مردانه در بدن خانم‌ها دانست که در ۹ منطقه: زیر چانه، زیر گوش، روی سینه، روی لب فوقانی، بین دو کتف، قسمت داخلی بازو و داخل ران، زیر ناف، پشت کمر بالای باسن، دیده می‌شوند، در صورت بروز هیرسوتیسم در یک خانم بررسی‌های بیشتر لازم است.

کلباسی در پاسخ به این سوال که علل افزایش موی زائد در خانم ها چیست؟ گفت: ژنتیک، سندروم تخمدان پلی کیستیک، بیماری‌های فوق کلیوی و ایدیوپاتیک(بدون علت)، ۴ علت اصلی افزایش موی زائد در بانوان است.

کلباسی ادامه داد: غده فوق کلیوی دو غده کوچک مثلثی شکل بر روی کلیه‌ها هستند که انواعی از هورمونها را ترشح می‌کنند(هورمون های مربوط به فشار خون، قند خون، آندروژن، کورتیزول و...)، همه از غده فوق کلیوی ترشح می‌شوند. اگر غده فوق کلیوی در ناحیه‌ای که هورمون مردانه ترشح می‌کند دچار پرکاری شود این علائم برای خانم‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: وقتی خانمی با موی زائد مراجعه کند، ابتدا سابقه خانوادگی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد( ابتلاء در مادر، خواهر..) و از بیماری‌های تخمدان و فوق کلیوی سوال می‌شود (تنبلی تخمدان، دیابت و...)

وی تاکید کرد: از موی زائدی که سریع به وجود بیاید ( هیرسوتیسم پیشرونده و سریع) نگرانی داریم، زیرا احتمال دارد متعاقب تومور غده فوق کلیوی ایجاد شده باشد.

کارشناس برنامه در خصوص آزمایشهای درخواستی از این بانوان گفت: در مرحله اول آزمایش هورمونی درخواست می‌شود؛ این آزمایش ۲ ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و در شرایط کاملا آرام و همچنین در فاز فولیکولار انجام میشود (روز دوم تا پنجم قاعدگی)

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی زمان تجویز داروها را پس از تشخیص بیماری امکان پذیر دانست؛ در درجه‌ اول داروهای ضد هورمون مردانهاز جمله اسپیرونولاکتون، بعد از آن داروهای هورمونی همچون قرص‌های ضدبارداری از جمله سیپروترون کامپاند که هورمون مردانه را کنترل می‌کند، تجویز میشود.

وی تأکید کرد: تشخیص و انتخاب دارو تنها با پزشک متخصص غدد و در نهایت با همکاری متخصص پوست انجام میشود.

کارشناس برنامه یادآور شد: مصرف داروهای هورمونی در بانوان، با خطر توده‌ها و کیست‌های پستانی همراه است و تجویز آنها به دقت و ملاحظات بیشتری نیازمند است.

کلباسی به بانوان متاهل مصرف کننده از این داروها تاکید کرد: به محض عقب افتادن قاعدگی سریعاً داروها را قطع و برای آزمایش بارداری اقدام کنند (مصرف این داروها در بارداری باعث ایجاد اختلالاتی در جنین می‌شود)

وی در پاسخ به این سوال که بانوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCO) تا چه زمانی باید از دارو استفاده کنند؟ گفت: متاسفانه بیماریهای هورمونی مانندPCO، بیماری‌های مزمنی هستند و دوره درمان طولانی دارند این افراد حتی تا زمان ازدواج و قبل بارداری، به درمان مستمر نیاز دارند و تنها در زمان بارداری این داروها قطع می‌شوند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم در پاسخ به این سوال که آیا لیزر به تنهایی می‌تواند در درمان موهای زائد موثر باشد؟ گفت: درمان موی زائد کار تیمی متشکل از متخصص غدد و متخصص پوست است باید داروهای هورمونی و کارهای پوستی در کنار هم انجام شوند .

وی تاکید کرد: لیزر در درمان موهای زائد کلفت، بهتر جواب می دهد و نازک تر شدن موها به دنبال مصرف داروهای هورمونی، با درمان ناقص لیزر همراه است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که علت ریزش بیشتر مو در خانم‌های یائسه چیست؟ گفت: در دوران یائسگی به دلیل افت هورمون زنانه با افزایش ریزش مو مواجه هستیم، گرچه این خانم‌ها نیاز به درمان دارند اما به دلیل خطر پوکی استخوان در دوران یائسگی، باید از تجویز داروهایی که خطر پوکی استخوان و ریسک سرطانها را بالا می‌برند، پرهیز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha