یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 353120

کارهای زیادی در خواب انجام می دهید: جا به جا شدن، خروپف کردن، دیدن رویاهای عجیب و غریب. اگر مریض هستید، ممکن است نیمه شب با سرفه از خواب بیدار شوید. اما آیا می توانید در خواب هم عطسه کنید؟

آیا می توان در خواب عطسه کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لیو استرانگ،‌ دکتر کریستین فرانزیس، متخصص گوش و حلق و بینی و آلرژی در MU Healthcare در کلمبیا، می گوید: «پاسخ کوتاه این است که نه، شما نمی توانید در خواب عطسه کنید.»

با این حال برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا ممکن است در شب عطسه کنید (و چگونه آن را در صورت تداخل با خوابتان متوقف کنید) بخوانید.

علل عطسه

چه چیزی باعث عطسه می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است غلغلک در بینی شما باعث عطسه شود. با توجه به کتابخانه ملی پزشکی،علل بروز عطسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آلرژی فصلی یا داخلی دارید؛ شما به یک عامل تحریک کننده مانند گرد و غبار، آلودگی، هوای خشک، غذاهای تند یا پودر غلغلک بینی واکنش نشان می دهید.
  • شما در حال مصرف داروهای خاصی هستید
  • شما در حال تجربه احساسات قوی هستید
  • شما از اسپری بینی استروئیدی استفاده می کنید (شاید برای درمان آلرژی های فوق)
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید
  • شما در حال ترک مواد مخدر هستید

بر اساس یک مقاله در سپتامبر 2019 در گزارش‌های نوروسیکوفارماکولوژی، برخی از افراد رفلکس عطسه نسبت به نور نیز دارند که باعث می‌شود وقتی در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرند، عطسه کنند.

وقتی عطسه می کنید چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که چیزی وارد بینی شما می شود، عطسه ایجاد می شود.. دکتر Franzese می گوید که یک آلاینده یا یک آلرژن اعصاب حسی در حفره بینی شما را تحریک می کند. (به طور خاص، این عصب سه قلو شماست.) این عصب سیگنالی را به مغز شما ارسال می کند که زمان عطسه کردن برای دفع ماده تحریک کننده فرا رسیده است.

به این ترتیب، عطسه برای شما مفید است، زیرا به بدن شما کمک می کند تا مواد بالقوه مضر را پاک کند. عطسه بیش از حد (یا عطسه کردن چند بار متوالی) طبیعی است و معمولاً فقط به این معنی است که بدن شما باید از کمی دم اضافی برای دفع ماده تحریک کننده استفاده کند.

دکتر Franzese می گوید: «عطسه یک حرکت نیازمند هماهنگی است. به گفته کتابخانه کنگره، در زمان دم، نفس را حبس می‌کنید، سینه‌تان سفت می‌شود، چشمانتان را می‌بندید و سپس هوا به سرعت از بینی یا دهانتان خارج می‌شود. (و بله، نگه داشتن عطسه بد است.)

آیا امکان عطسه در هنگام خواب وجود دارد؟

به طور کلی در خواب عطسه نمی کنید. دکتر فرانزی می‌گوید: «استثنا در بخش اولیه خواب است، جایی که شما چرت می‌زنید اما کاملاً نمی‌خوابید، در آن زمان، می‌توانید عطسه کنید.»

در غیر این صورت، در مراحل عمیق تر خواب، به ویژه خواب REM، برخی از عضلات شما به طور موقت فلج می شوند. دکتر Franzese می گوید: «مغز شما از سیستم عصبی حرکتی شما جدا می شود.مزیت این است که اگر خواب ببینید در حال دویدن در یک ماراتن هستید، از نظر فیزیکی آن را انجام نمی دهید. از نظر فنی، همچنین نمی توانید عطسه کنید.»

این امکان وجود دارد که مقداری محرک در هوا به اندازه کافی در شما اختلال ایجاد کند که شما را از خواب بیدار کند یا شما را به یک مرحله خواب سبک بفرستد که در آنجا بیدار شوید و عطسه کنید. دکتر Franzese می گوید: «اما برای بیدار شدن خود عطسه نخواهید کرد. به عبارت دیگر: خیر، بدون بیدار شدن نمی توانید در خواب عطسه کنید.»

چگونه عطسه در شب را متوقف کنیم

اگر در حال حاضر بیمار هستید یا با آلرژی های بسیار بدی روبرو هستید، علائمی مانند عطسه مطمئناً می تواند شما را بیدار نگه دارد، خوابتان را کاهش دهد و روز بعد شما را خسته کند.

اگر قرار گرفتن در اتاق خواب شما با مواد آلرژی زا افزایش یابد، آلرژی شما در شب بدتر می شود. به عنوان مثال: "آیا در اتاق شما گرد و غبار زیادی وجود دارد یا در دریچه های هوا؟ آیا کسی در خانه سیگار می کشد؟ آیا گربه یا سگ شما روی رختخواب دراز کشیده است؟این موارد می توانند آلرژی شما را بدتر کنند.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض محرک‌ها در اینجا کلیدی است، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیرون آوردن حیوانات خانگی از رختخواب یا اتاق خواب
  • استفاده از تصفیه کننده هوا برای مکیدن محرک های موجود در هوا که می تواند علائم عطسه را ایجاد کند.
  • برای از بین بردن گرد و غبار و کپک اتاق خود را تمیز کنید

همچنین، ممکن است شروع یک داروی آلرژی بدون نسخه را در نظر بگیرید.

چه کارهای دیگری نمی توانید در خواب انجام دهید؟

خوب، پس نمی توانید در خواب عطسه کنید. اما می توانید در هنگام خواب دچار سکسکه شوید. (در واقع یک گزارش موردی برای اثبات این موضوع، در شماره آوریل 1988 Sleep وجود دارد. جای تعجب نیست که به نظر نمی رسد تحقیقات دیگری در این زمینه انجام شده باشد.)

با این حال نمی توانید در خواب سرفه کنید. دکتر Franzese می‌گوید در حالی که ممکن است احساس کنید در خواب سرفه می‌کنید، اما آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد این است که یک عامل تحریک‌کننده چرخه خواب شما را مختل می‌کند، بنابراین شما به اندازه کافی از خواب بیدار می‌شوید که سرفه کنید.

او خاطرنشان می کند که سرفه های شبانه نشانه نگران کننده آسم کنترل نشده یا رفلاکس اسید، به ویژه در کودکان است. (برای ارزیابی با پزشک اطفال خود در ارتباط باشید.)

در مورد خمیازه کشیدن؟ این بیشتر یک منطقه خاکستری است. مطمئناً رایج نیست، اما بر اساس برخی گزارش‌های موردی، به نظر ممکن است. با این حال، محققان حتی مطمئن نیستند که چرا ما در وهله اول خمیازه می‌کشیم، بنابراین جای تعجب نیست که خمیازه کشیدن در خواب همچنان یک راز است.

شما نمی توانید در مراحل عمیق تر خواب به دلیل فلج موقت عطسه کنید که از حرکت شما در حین چرت زدن جلوگیری می کند و بر توانایی عطسه شما تأثیر می گذارد. با این حال، چیزی که باعث عطسه می‌شود می‌تواند شما را از این مراحل عمیق‌تر خواب بیدار کند.

اگر در شب زیاد عطسه می کنید، ممکن است نشانه آلرژی فصلی یا داخلی باشد. در این صورت، برای ایجاد یک برنامه درمانی با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید راحت باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha