جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 353344

بر اساس مطالعات پزشکی و علمی جهانی و بین‌المللی که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و فرانسه انجام گرفته یکی از بهترین روش های درمانی کبد چرب، فشارخون بالا و کاهش وزن انجام روزه متناوب است یعنی به این صورت که فرد ۱۶ ساعت از روز را هیچ غذا و نوشیدنی و آب مصرف نکند و پس از ۸ ساعت مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای روزه داری از نگاه پزشکی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، دکتر مهری مهراد، رئیس کمیته نورویورولوژی ایران درباره روزه داری و نکات طلایی که در این ایام بیماران باید بدانند و با اشاره به اینکه تثبیت قند خون، کنترل حافظه و بهتر شدن حافظه و شستشوی کبد از فواید روزه داری است، گفت: به شرط اینکه در فاصله افطار تا سحر افراد مایعات لازم را بنوشند ایام روزه‌داری فرصت مناسبی برای آب شدن چربی ها و حفظ سلامت کبد و قند خون و بیماری‌های دیگر است.

رئیس کمیته نورویورولوژی ایران در پاسخ به این پرسش که چه کسانی نباید روزه بگیرند، گفت: افرادی که کاهش کارکرد کلیه دارند، افزایش کراتین خون در آنها وجود دارد نباید روزه بگیرند همچنین افرادی که در حال حاضر دیالیز می شوند و یا کسانی که عفونت ادراری دارند به دلیل اینکه باید مایعات فراوان بنوشید و آنتی بیوتیک مصرف کنند روزه داری برای آنها مناسب نیست.

مهراد با اشاره به اینکه افرادی که در حال حاضر سنگ کلیه دارند و سنگ آنها درمان نشده باید حتماً از روزه‌داری اجتناب کنند. ناگفته نماند افرادی که روزه می گیرند و دچار سوزش ادراری هستند این مسئله حکایت از دو موضوع برای آنها دارد یا نشان می‌دهد که آنها کم آب در فاصله افطار تا سحر می نوشند و یا اینکه دارای عفونت ادراری هستند که این قضیه باید علت‌یابی شود و پس از درمان نسبت به روزه داری اقدام کنند.

وی بیان داشت: کسانی که دیابت دارند به ویژه افرادی که انسولین مصرف می‌کنند به دلیل اینکه میزان مصرف غذا و قند خون آنها باید کنترل شود روزه برای آنها مناسب نیست ولی بیماران دیابتی که روزانه یک تا دو قرص مصرف می کنند اگر قرص های قند خود را در سحر و افطار می کنند روزه داری برای آنها مشکلی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افراد گرفتار تیروئید پرکار روزه داری برای آنها مناسب نیست، گفت: البته این قضیه برای بیماران کم کاری تیروئید متفاوت است و می‌توانند این بیماران نسبت به روزه داری اقدام کنند.

رئیس کمیته نورویورولوژی ایران خاطرنشان کرد: کسانی که داروهای متعدد مانند داروهای فشارخون داروهای درمان سرطان و یا بیماری‌های دیگر را مصرف می‌کنند و یا عمل جراحی کلیه انجام داده و استنت در کلیه آنها وجود دارد باید نسبت به انجام روزه‌داری امتناع کنند.

وی گفت: همچنین افرادی که زخم معده فعال دارند، گرفتار عفونت های حاد مانند سرماخوردگی آنفولانزا و کرونا هستند و یا در دوره نقاهت این بیماری را هستند نباید روزه بگیرند همچنین افرادی که گرفتار سینوزیت حاد، اسهال، التهاب مفصل و آرتروز هستند روزه داری برای آنها مناسب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha