شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 353366

علل معمول یبوست عبارتند از مصرف ناکافی آب و فیبر، نداشتن فعالیت بدنی، برخی داروها، بیماری‌های قسمت پایین روده و نادیده گرفتن میل به اجابت مزاج.

چند نکته مهم و ساده برای رفع یبوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از healthnews یبوست اصطلاحی است که برای توصیف طیفی از تجربیات گوارشی، از جمله حرکات نادر روده و مدفوع سفت و خشک که به سختی دفع شود، استفاده می‌شود. به طور کلی، اگر کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید و مدفوعتان توده یا سفت باشد، ممکن است دچار یبوست شوید. برخی دیگر از علائم رایج یبوست عبارتند از: زور زدن، نفخ و گرفتگی عضلات.

اگر این مشکلات برای چندین هفته ادامه پیدا کرد یا شدید شد و با حالت تهوع، استفراغ یا خونریزی مقعدی همراه شد، ضروری است که از پزشک خود مشاوره بگیرید. اگرچه، در بیشتر موارد، یبوست را می‌توان به راحتی با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی درمان کرد.

علل معمول یبوست عبارتند از مصرف ناکافی آب و فیبر، نداشتن فعالیت بدنی، برخی داروها، بیماری‌های قسمت پایین روده و نادیده گرفتن میل به اجابت مزاج.

به این نکات برای رفع یبوست توجه کنید:

مصرف فیبر خود را افزایش دهید. فیبر می تواند به کاهش یا تسکین کامل علائم یبوست شما کمک کند. فیبر به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. توصیه می شود حداقل 20 تا 35 گرم فیبر را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید.


به طور منظم ورزش کنید. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن و شنا می‌توانند با فعال کردن عضلات شکم به حرکت طبیعی دستگاه گوارش کمک کنند.


آب کافی بنوشید. آب مدفوع را نرم و فرم نگه می دارد و به آن اجازه می‌دهد از دستگاه گوارش راحت‌تر عبور کند.

ملین‌های بدون نسخه مصرف کنید. ملین های محرک (Senna و Dulcolax) با سرعت بخشیدن به حرکت روده بزرگ عمل می کنند و حرکت را وادار می کنند.


از تنقیه یا شیاف استفاده کنید. از این درمان‌های بدون نسخه با احتیاط استفاده کنید. اینها معمولاً سریع‌ترین عملکرد را دارند، اما بالاترین خطر را نیز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نصر.... SE ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    حدود سی ساله یبوست دارم که توام با سردرد شدید یکطرفه مخصوصا شبها یک ساعت بعد از خواب سردرد لطف کنید راهنمایی کنید ممنونم......