در حالی که کاهش فکر کردن  می تواند یکی از علائم رایج مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) در زنان باشد، تحقیقات جدید نشان می دهد که خواب یا کمبود آن می تواند شرایط را بدتر کند.

زنان مبتلا به ام اس بیشتر به آپنه خواب مبتلا می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی دکتر تیفانی برالی، مدیر بخش مولتیپل اسکلروزیس/عصب ایمونولوژی و خستگی ام اس گفت : «اختلالات خواب به دلیل نقششان در کاهش تفکر شناختی، که تا 70 درصد افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را تحت تأثیر قرار می دهد، به رسمیت شناخته شده اند.

برالی گفت: «نتایج ما مسیرهای مهمی را بین خواب و درک عملکرد شناختی در زنان مبتلا به ام اس نشان داد. ما قبلاً ارتباط مهمی بین عملکرد شناختی عینی و خواب در افراد مبتلا به ام اس شناسایی کرده بودیم، اما اطلاعات کمی در مورد نحوه تعامل خواب و ام اس با یکدیگر برای تأثیرگذاری بر نتایج شناختی بلندمدت، به ویژه در میان زنانی که احتمال کمتری برای تشخیص اختلالات خواب دارند، وجود دارد. "

محققان با استفاده از داده‌های بیش از 60 هزار زن در سال‌های 2013 و 2017 دریافتند که زنان مبتلا به ام‌اس بیشتر از زنان بدون ام‌اس اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب، بی‌خوابی و خواب‌آلودگی را گزارش می‌کنند.

به گفته نویسندگان، اختلالات خواب شناسایی شده در سال 2013 به مشکلات فکری گزارش شده توسط زنان مبتلا به ام اس در سال 2017 کمک کرد.مشکلاتی از جمله حافظه و توانایی پیروی از دستورالعمل ها و مکالمات.

این مطالعه نشان داد که آپنه خواب 34 درصد از کل تأثیر بین ام اس و توانایی پیروی از دستورالعمل ها را به خود اختصاص می دهد.

با این حال، از آنجایی که اختلالات خواب اغلب کمتر تشخیص داده می شود، داده های ادعاهای مراقبت های بهداشتی بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب را که از نظر این شرایط ارزیابی نشده اند، از دست می دهد.

مداخلات برای به تاخیر انداختن مسائل مربوط به تفکر در مراحل پیش علامتی یا اولیه مؤثرتر باشند.

او گفت: "افت شناختی درک شده، حتی در صورت عدم وجود تغییرات عینی، می تواند فرصت مهمی برای شناسایی عوامل تشدید کننده قابل درمان مانند اختلالات خواب باشد."

این یافته ها اخیرا در مجله Multiple Sclerosis منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha