سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

 مطالعه‌ای نشان می‌دهد کتامین می‌تواند برای درمان آسیب مغزی در کودکان مفید باشد.

درمان آسیب مغزی در کودکان با یک داروی بیهوشی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سایت مدیکال اکسپرس، بر اساس تحقیقات دانشمندان که در Critical Care Medicine منتشر شده است، یک داروی بیهوشی رایج می‌تواند در کاهش فشار داخل جمجمه کودکان مبتلا به آسیب‌های مغزی تروماتیک (TBI) مفید باشد.

کتامین، دارویی که از دهه ۱۹۷۰ برای بیهوشی استفاده می‌شد.
به طور سنتی برای بیماران مبتلا به TBI اجتناب می‌شد، زیرا مطالعات اولیه نشان می‌داد که می‌تواند فشار داخل جمجمه را افزایش دهد که به عنوان فشار داخل جمجمه (ICP) شناخته می‌شود.

مایکل وولف استادیار اطفال و جراحی مغز و اعصاب و همکارانش اثرات کتامین بر ICP در کودکان بستری بخش مراقبت‌های ویژه اطفال (PICU) با TBI شدید را بررسی کردند.
آن‌ها تجزیه و تحلیل داده‌های ۳۳ بیمار ۱ ماهه تا ۱۶ ساله که ۲۲ نفر از آن‌ها کتامین دریافت کرده‌اند را انجام دادند.

بخشی از یک پروتکل درمانی توسط دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد ارائه شده است. هجده دوز کتامین در طول بحران ICP در ۱۱ بیمار داده شد و کاهش کلی در ICP مشاهده شد.

دکتر ولف گفت: ما دریافتیم که کتامین نه تنها ICP را افزایش نمی‌دهد، بلکه در برخی موارد حتی ممکن است آن را کاهش دهد.

کودکان مبتلا به TBI شدید در معرض خطر مرگ یا اختلالات عصبی طولانی مدت مانند مشکل در راه رفتن و صحبت کردن هستند.

در روزهای مهم پس از آسیب اولیه آن‌ها، تمرکز ما در PICU این است که آسیب مداوم به مغز آن‌ها را به حداقل برسانیم و بر پیشگیری و درمان ICP بالا تمرکز داریم.

او افزود: علی‌رغم دهه‌ها تحقیق، گزینه‌های درمانی ما به تعداد انگشت شماری از داروها و تکنیک‌ها محدود مانده است.

این مطالعه ممکن است به یافتن راه‌های درمانی برای استفاده جدید از یک داروی قدیمی منجر شود که می‌تواند به ما کمک کند تا رویکرد خود را برای مراقبت از این کودکان آسیب پذیر بهبود بخشیم.

ولف گفت: نتایج مطالعه ما در خصوص کتامین با کاهش ICP در طول بحران‌های ICP مرتبط بود.

اگر این یافته‌ها در یک مطالعه بزرگتر بازتولید شوند ممکن است کتامین به عنوان درمانی برای فشار خون داخل جمجمه در کودکان مبتلا به TBI شدید مورد توجه قرار گیرد.

ولف گفت: در ادامه قصد داریم اثرات کتامین را در تعداد بیشتری از کودکان مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک مطالعه کنیم و با همکارانش در بیمارستان‌های کودکان دیگر این کار را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha