سلامت نیوز: عضو انجمن متخصصان طب کار ایران گفت: ایستادن و نشستن‌های طولانی زنان خانه‌ار موجب کمردرد آنها می‌شود اما 96 درصد کمردردهای زنان خانه‌دار طی 4 هفته خوب می‌شوند.

محمدمهدی مظهری در گفت‌وگو با فارس، درباره سلامت زنان خانه‌‌دار اظهار داشت: خانه‌داری از مشاغلی است مخاطرات متعددی دارد چرا که زنان خانه‌دار بدون وقفه و تعطیلی کار می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین مخاطراتی که زنان خانه‌دار را با خود درگیر می‌کند کمردرد است که معمولاً پیش‌آگهی خوبی دارد و 96 درصد آنان طی 4 تا 10 هفته خوب می‌شوند اما کمردرد 4 درصد آنها ممکن است بعد از 12 هفته هم ادامه داشته باشد.

مظهری تصریح کرد: زنان بالای 55 سال، افرادی که صعود به ارتفاعات دارند، زنان با وزن بالا که وزن آنها به سرعت کاهش می‌یابد، زنانی که سابقه سرطان دارند، مصرف کنندگان داروهای کورتونی که ممکن است احتمال شکستگی در آنها بیشتر باشد و زنانی که با دراز کشیدن یا خوابیدن در شب کمردرد آنها افزایش می‌یابد باید به کمردرد خود توجه بیشتری کنند.

این متخصص طب کار تصریح کرد: خم‌شدن و چرخش‌های مکرر در طی جارو کردن و دستمال کشیدن روی دیوار و زمین، شست‌وشوی سرویس‌ها و حیاط و جابه‌جای مبلمان و یخچال و پاک کردن سبزی و برنج که نشستن طولانی دارد از مواردی است که می‌تواند کمردرد را افزایش دهد. البته باید در نظر داشت خانه‌ای که در آن آرامش نباشد کمردرد هم در آن بیشتر است.

وی گفت: ‌زنان باید در ایستادن‌های طولانی خود نحوه ایستادن را یاد بگیرند به طوری که چارپایه‌ای زیر یک پای خود قرار دهند و در زمان‌های مختلف پای خود را عوض کنند.

مظهری ادامه داد: باید زنان از خم شدن بی‌جا بپرهیزند و از نشستن طولانی‌مدت اجتناب کنند. همچنین برای جابه‌جایی وسایل در منزل از وسایل کمک کننده استفاده کنند.

وی افزود: برای برداشتن وسایلی که در طبقات بالا وجود دارد بهتر است چهارپایه‌ای در زیر پای خود قرار دهند نه اینکه خود را بکشند و اگر می‌خواهند وسیله‌ای را بلند کنند بهتر است آن وسیله را بین دو پای خود قرار داده کاملاً بنشینند و با کمک زانو و کمر خود آن را بلند کنند.

مظهری با بیان اینکه برای هل دادن و کشیدن وسایل باید سعی کنند زانو را خم کرده و با کمک زانو و کمر شیء را هل دهند و در عین هل دادن بدن خود را کج نکنند.

وی تصریح کرد: هنگام آبکشی لباس مثلاً با سرد بودن آب و هوا باید در نظر داشته باشند که سرما موجب اسپاسم عضلانی و تشدید کمردرد می شود.

مظهری توصیه کرد: زنان ورزش‌های داخل منزل سبک را برای پیشگیری از کمردرد انجام دهند البته در زمانی که فشار اسکلتی عضلانی ایجاد شده باشد. لذا ورزش اول صبح زیاد مناسب نیست و بهتر است ورزش به دفعات مختلف در طی روز تقسیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha