چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 353654

چای زیرفون در طب سننتی فرهنگ های مختلف سراسر جهان برای کاهش فشار خون بالا، القای حس آرامش، تسکین اضطراب و کمک به هضم بهتر کاربرد دارد.

چای زیرفون و فواید فوق العاده آن برای سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، چای زیرفون برای صدها سال به دلیل خواص آرام بخشی قوی خود مورد توجه بوده است. این چای از برگ درختی از جنس درختان Tilia گرفته می شود که معمولا در مناطق معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا رشد می کند. Tilia cordata قوی ترین گونه از جنس Tilia در نظر گرفته می شود.

چای مذکور در طب سننتی فرهنگ های مختلف سراسر جهان برای کاهش فشار خون بالا، القای حس آرامش، تسکین اضطراب و کمک به هضم بهتر کاربرد دارد. به منظور تهیه این دم کرده گیاهی، گل ها، برگ ها یا پوست گیاه را می جوشانند و دم می کنند. به طور جداگانه نیز هر کدام از این اجزا برای اهداف دارویی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. علاقه مندان می توانند زیرفون را از طریق عطاری ها خریداری کرده و از مزایای شگفت انگیز آن بهره مند شوند.

زیرفون یا نمدار در واقع نام سرده ای از درختان است که به تیره پنیرکیان تعلق دارند. آنها عموما درختانی بزرگ با برگ های ریز هستند و کاربردهای صنعتی و درمانی گسترده دارند. گفتنی است که تمام این اطلاعات از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

- ممکن است باعث آرامش شود

لذت بردن از یک فنجان چای گرم می تواند خود به تنهایی روشی آرامش بخش محسوب شود. با این حال چای زیرفون فراتر از یک لیوان چای روزمره است. گلهای شیرین آن در طب محلی برای تقویت آرامش و تسکین علائم اضطراب استفاده می شوند و در این میان برخی از مطالعات نیز چنین ادعایی را تایید کرده اند.

یک مطالعه روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که عصاره جوانه های Tilia tomentosa؛ نوعی درخت نمدار، دارای خواص آرام بخش قوی است. محققان به این نتیجه رسیده اند که عصاره نمدار از فعالیت گابا (GABA) تقلید می کند؛ نوعی ماده شیمیایی در مغز که تحریک پذیری سیستم عصبی انسان را مهار می کند.

- ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند

التهاب مزمن می تواند در ایجاد بسیاری از اختلالات سلامتی از جمله دیابت نوع 2 و سرطان نقش داشته باشد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با التهاب کمک می کنند و به طور موثر خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند. همچنین در حالی که فلاونوئیدها نوعی آنتی اکسیدان در گل های تیلیا هستند، تیلیروزید، کوئرستین و کائمفرول به طور خاص با جوانه های نمدار در ارتباط اند.

تیلیروزید یک آنتی اکسیدان قوی است که با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن وارد عمل می شود. رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب اکسیداتیو شوند که منجر به التهاب خواهد شد. کائمفرول نیز ممکن است با التهاب مبارزه کند. به علاوه، برخی از مطالعات نشان می دهند که این ترکیب می تواند پتانسیل مبارزه با سرطان هم داشته باشد.

ممکن است درد را کاهش دهد

درد مزمن میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است. برای نمونه در سال 2016، حدودا 20 درصد از بزرگسالان آمریکایی با این وضعیت رو به رو بوده اند. گفتنی است که برخی از آنتی اکسیدان های موجود در چای زیرفون می توانند درد را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داد که تجویز 45.5 میلی‌ گرم تیلیروزید به ازای هر پوند (100 میلی‌ گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن به موش ‌های آزمایشگاهی دارای پنجه‌ های متورم، تورم و درد را به ترتیب نزدیک به 27 و 31 درصد کاهش می دهد.

یک مطالعه 8 هفته ای دیگر روی 50 زن مبتلا به آرتریت روماتوئید که با مفاصل دردناک و سفتی عضلانی مشخص می شود، نشان داد که مصرف 500 میلی گرم کوئرستین؛ آنتی اکسیدان موجود در چای زیرفون، به طور قابل توجهی علائم درد و نشانگرهای التهاب را بهبود می بخشد. با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که 500 میلی گرم کوئرستین بسیار زیاد است. بزرگسالان در آمریکا به طور متوسط روزانه 10 میلی گرم از این آنتی اکسیدان را مصرف می کنند، هرچند این مقدار بسته به رژیم غذایی افراد متفاوت است.

چای زیرفون و فواید فوق العاده آن برای سلامت

- ممکن است اثرات ادرارآور و افزاینده تعریق داشته باشد

پوست داخلی درخت تیلیا با اثرات ادرارآور همراه بوده است. دیورتیک ماده ای است که بدن را به دفع مایعات بیشتر وادار می کند. این در حالی است که ماده معرق باعث کاهش تب از مسیر افزایش تعریق می شود.

چای زیرفون در طب محلی برای افزایش تعریق و تسکین سرفه های مولد هنگام ابتلا به بیماری های جزئی مانند سرماخوردگی استفاده می شود. در آلمان، 1 تا 2 فنجان (235 تا 470 میلی‌ لیتر) چای زیرفون هنگام خواب به عنوان دمنوش تقویت‌ کننده تعریق در بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال تایید شده است.

گفتنی است که این اثرات ممکن است ناشی از ترکیبات گیاهی آن به ویژه کوئرستین، کائمفرول و اسید پی کوماریک باشد.

- با کاهش فشار خون مرتبط است

برخی از اجزای گیاهی موجود در چای زیرفون مانند تیلیروزید، روتوزید و اسید کلروژنیک باعث کاهش فشار خون می شوند.

مطالعه ای روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که تیلیروزید، آنتی اکسیدان موجود در چای زیرفون بر کانال های کلسیمی در قلب تاثیر می گذارد. کلسیم در انقباضات عضلانی قلب ما نقش حیاتی دارد. موش ها در این پژوهش با دوزهای 1، 5 و 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تیمار شدند. در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده فشار خون سیستولیک کاهش یافت.

این یافته ها می توانند به توضیح اینکه چرا چای زیرفون برای کاهش فشار خون در طب محلی استفاده می شود، کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha