فن‌آوری هوشمند در مراقبت‌های بهداشتی در حال تغییر روش درمان بیماران با استفاده از فناوری‌های بهداشت از راه دور، مراقبت از راه دور و نظارت بر سلامت است که بیماران و پزشکان را مانند قبل به یکدیگر متصل می کند. 

5 نمونه از فناوری های هوشمند در مراقبت های بهداشتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایمپکت مای بیز، پوشیدنی های هوشمند در بزرگترین پروژه تحقیقاتی سلامت قلب جهان برای غربالگری 10 هزار نفر مشکوک به فیبریلاسیون دهلیزی با دقت 94 درصد استفاده شده است. این مطالعه که توسط فناوری‌های هوآوی انجام شده است، تأثیر فناوری هوشمند را در بخش مراقبت‌های بهداشتی نشان می‌دهد.

در این مطالعه، دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند سیگنال‌های قلبی افراد رضایت‌بخش را برای تشخیص ریتم غیرطبیعی قلب جمع‌آوری کردند. این دستگاه ها داده ها را به یک سرور ابری ارسال می کنند که در آن هوش مصنوعی از طریق یک پلت فرم مشترک به مدیریت پزشکی اطلاع می دهد.

بیشتر بخوانید: فردابانک ، نئوبانک هوشمند

در حالی که ممکن است به نظر تحقیقاتی باشد که هنوز به طور گسترده اجرا نشده است، فن‌آوری هوشمند در مراقبت‌های بهداشتی در حال تغییر روش درمان بیماران با استفاده از فناوری‌های بهداشت از راه دور، مراقبت از راه دور و نظارت بر سلامت است که بیماران و پزشکان را مانند قبل به یکدیگر متصل می کند.

فناوری هوشمند چیست؟

فناوری هوشمند به دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود که از هوش مصنوعی، اینترنت، اتصال به ابر و قابلیت‌های مدرن‌تر استفاده می‌کنند که قبلاً نداشته اند.

به عنوان مثال، یک یخچال هوشمند می تواند به اینترنت متصل شود و داده های کاربر را در جایی که مدل های قبلی نمی توانستند جمع آوری کند. نمونه‌ای از دستگاه‌های مراقبت بهداشتی هوشمند، تخت هوشمندی است که می‌تواند حرکات بیمار را ردیابی کند و می‌تواند هنگام خروج بیمار از تخت به پرستاران هشدار دهد.

بیایید پنج نمونه از روش‌هایی را که بخش مراقبت‌های بهداشتی از فناوری هوشمند برای بهبود تجربه بیمار، بهبود روش‌های مراقبت پیشگیرانه و ایجاد دنیای سالم‌تر استفاده می‌کند، بررسی کنیم.

1. نظارت از راه دور و سیستم های مراقبت بهداشتی خودکار

نظارت از راه دور مراقبت های بهداشتی بیماران یک روند رو به رشد است که فراتر از مراقبت های بهداشتی سنتی است و سمت به فرهنگ رایج می رود. ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام برای بسیاری از افراد استاندارد شده‌اند و فاکتورهای سلامتی مانند ضربان قلب، اکسیژن خون، نظارت بر ضربان قلب نامنظم و غیره را کنترل می‌کنند. 

در مراقبت‌های بهداشتی، ارائه‌دهندگان به دستگاه‌هایی روی می‌آورند تا با نظارت مستمر شرایط بیماران و انتخاب‌های مراقبتی پیشگیرانه بر اساس روند داده‌ها و پیش‌بینی‌ها، به بیماران کمک کنند. 

به عنوان مثال، استنشاق‌های متصل یک فناوری هوشمند در مراقبت‌های بهداشتی است که با کمک به بیماران در ردیابی مصرف و یادآوری زمان مصرف دوز برای حفظ یک برنامه سالم، جان افراد را نجات می‌دهد. 

66 درصد از مرگ‌های ناشی از آسم را می‌توان با نظارت بر فناوری هوشمند مانند دستگاه‌های تنفسی متصل، پیشگیری کرد.

چندین دستگاه پوشیدنی وجود دارد که پزشکان می توانند از آنها برای بهبود مراقبت های بهداشتی کلی استفاده کنند، از جمله: 

  • حسگرهای زیستی 
  • دماسنج های هوشمند 
  • استنشاقی متصل
  • ساعت های هوشمند 
  • ردیاب های تناسب اندام (FitBits) 
  • مانیتورهای نوار قلب 
  • دستگاه های فشار خون 

بیوسنسورهای پوشیدنی یکی دیگر از فناوری های مورد استفاده در بیمارستان هاست. این دستگاه به پزشکان در سراسر جهان اجازه می دهد تا بیماران را تحت نظر داشته باشند و مراقبت های پیشگیرانه را انجام دهند. این حسگرها بر روی بدن پوشیده می شوند و علائم حیاتی سلامت مانند دما و ضربان قلب را کنترل می کنند تا به پزشکان اطلاعات و بینش بیشتری در مورد پیشرفت بیماری ها، بیماری ها و سلامت کلی ارائه دهند. 

این حسگرهای زیستی با نظارت بر بیماران برای تشخیص علائم و سایر نشانه‌های ویروس به جهان کمک کردند تا شیوع COVID-19 را ردیابی کند. کارکنان پزشکی می توانند داده های بیمار را به لطف دستگاه ها کنترل کنند و از قرار گرفتن در معرض ویروس جلوگیری کنند.

2. بهداشت از راه دور و مراقبت از راه دور

تا 78 درصد از بیماران از تجربه خود با خدمات بهداشتی از راه دور احساس رضایت داشتند. علاوه بر این، 68 درصد از پزشکان می گویند که مایلند استفاده از سلامت از راه دور را در کار خود افزایش دهند.

بسیاری از ما اکنون با سلامت از راه دور آشنا هستیم که در طول همه گیری کرونا به گزینه ای محبوب برای پزشکان و بیماران تبدیل شد. با کمک فن آوری کنفرانس، پزشکان می توانند عملاً بیماران را از طریق تماس ویدیویی درمان کنند، نسخه ها را تهیه کنند و قرار ملاقات های بعدی را تنظیم کنند.

بخشی از این مراقبت مجازی، استفاده از فناوری پورتال پزشکی برای ایجاد پورتال‌های مراقبت سلامت آنلاین امن بود تا به پزشکان و بیماران کمک کند تا درمان را پیگیری کنند، سوابق سلامتی را ذخیره کنند و داده‌ها را از دستگاه‌های پوشیدنی یا بازدیدهای کلینیک جمع‌آور کرده و به آنها دسترسی داشته باشند.

در حالی که استفاده از بهداشت از راه دور و مراقبت از راه دور پس از شروع همه‌گیری کووید رایج شد، واضح است که هم بیماران و هم پزشکان در استفاده از این فناوری مزایایی یافته‌اند و بیمارستان‌ها به استفاده از آن ادامه خواهند داد.

پزشکی از راه دور به طور قابل توجهی احتمال مرگ و میر ICU را کاهش داد.

3. راه حل های پاسخ اضطراری متصل

اتصال می تواند کارایی و زمان پاسخگویی مراقبت های اضطراری را تا حد زیادی بهبود بخشد، نکته ی مهمی که می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. با فناوری هوشمند مراقبت‌های بهداشتی مدرن، امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها بین آمبولانس‌ها، پزشکان، اولین پاسخ‌دهنده‌ها و بخش‌های تصادف و اورژانس در مدت زمان معقولی وجود دارد که پاسخ‌های بلادرنگ را تسهیل می‌کند.  

این فناوری ارتباط سریع‌تر، تماس‌های ویدیویی با پزشکان از داخل آمبولانس‌ها، تاریخچه سریع‌تر بیمار و بستری آسان‌تر در بیمارستان را با سابقه و شرایط از قبل فراهم می‌کند.  

در بدو ورود، پزشکان می‌توانند اطلاعات بیمار از جمله علائم حیاتی، فشار خون، ضربان قلب، دما و غیره را در اختیار داشته باشند.

4. مدیریت بیمارستان هوشمند

مدیریت هوشمند بیمارستان می‌تواند به بهبود کارایی و اثربخشی، بهبود تجربه بیمار و کمک به پزشکان با اتصال سیستم‌های دیجیتال کمک کند تا دسترسی به اطلاعاتی مانند اشغال تخت، استفاده از دستگاه، وضعیت تجهیزات، تعداد مواد و منابع و سایر داده‌های عملیاتی را آسان‌تر کنند. 

ردیابی این اطلاعات و استفاده از آن در تصمیم‌گیری می‌تواند مدیریت منابع را بهبود بخشد، ضایعات را کاهش دهد و به کارکنان بیمارستان کمک کند تا به دلیل ردیابی بد یا جمع‌آوری نادرست داده‌ها، آنچه را که لازم است نداشته باشند.

5. هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

استفاده از هوش مصنوعی در بخش مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و مراقبت از بیمار را با پیش‌بینی‌های مراقبت پیشگیرانه، تجزیه و تحلیل سریع‌تر داده‌ها و حتی تشخیص سریع‌تر، تا حد زیادی بهبود بخشند.  

استفاده از هوش مصنوعی آموزش‌دیده برای تشخیص بیماری‌های خاص در نتایج آزمایش می‌تواند تعداد بیماران تحت پردازش و تشخیص را تا حد زیادی افزایش دهد (در برخی موارد، ۴ برابر سریع‌تر)، و زمان انتظار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

در نتیجه

فناوری هوشمند در مراقبت های بهداشتی مسیر را به روش های مختلفی تغییر می دهد. با نظارت بیشتر گزینه‌های درمانی، پزشکان می‌توانند از داده‌ها، هوش مصنوعی و سایر ابزارهای نوآورانه جدید برای ایجاد رویکردی پیشگیرانه‌تر و مبتنی بر داده در مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha