شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 355302

انتشار ویدئوی تمسخر مقامات ایرانی از سوی گروه تروریستی طالبان در روزهای اخیر حواشی زیادی را به وجود آورده است. ماجرا از این جا شروع شد که ایران خواهان حقابه خود طبق مفاد پیمان های گذشته است که در چند سال اخیر با کارشکنی افغانستانی ها به ایران نرسیده است.

حق‌آبه ایران را ازطالبان بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، بر همین اساس گروه تروریستی طالبان در مقابل خواسته ایران با ادبیاتی خارج از عرف عنوان کردند که آبی برای رسیدن به ایران وجود ندارد در حالی که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که منابع آب موجود بیش از سال های گذشته است و طالبان ازعمد اجازه رسیدن آب به ایران را نمی دهد.

در واکنش به این اظهارات گروه تروریستی طالبان، وزارت خارجه جمهوری اسلامی بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است، اعلامیه مورخ ۲۸ اردیبهشت۱۴۰۲ طرف افغانستانی درباره حقابه هیرمند حاوی مطالب متناقض و نادرست بوده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آن را قویا رد می‌ کند.

‌معاهده بین ایران و افغانستان راجع به آب رود هیرمند مورخ ۲۲ اسفند۱۳۵۱ بطور صریح و بدون هیچ ابهامی، حقابه طرف ایرانی از رودخانه هیرمند را تعیین کرده است. این حقابه، حقی قانونی، عینی و معین است و افغانستان متعهد است حقابه مزبور را تامین نماید و بر اساس ماده ۵ معاهده اقدامی نکند که ایران از حقابه خود بعضا یا کلا محروم شود.

حاکمان افغانستان در یکسال و نیم گذشته، اگرچه بارها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تاکید کرده اند، اما در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران را تحویل نداده اند.

اظهارات متعدد برای عدم تحویل حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح موضوع خشکسالی و کم شدن آب در هیرمند، مستلزم بررسی های کارشناسی، وفق مفاد معاهده بوده و تاکنون توسط کارشناسان جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی نشده است، لذا اتخاذ چنین مواضعی، غیرحقوقی و غیرقابل قبول است. تا زمانی که به کارشناسان جمهوری اسلامی ایران اجازه داده نشود که طبق معاهده هیرمند بخصوص ماده ۵ پروتکل شماره یک آن معاهده، از مسیر و بالادست هیرمند بازدید کنند، هرگونه اظهار نظر در خصوص کاهش آب هیرمند پذیرفته نیست.جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاریهای فنی و مطالعاتی از طریق کمیساران آب دو طرف تاکید نموده و خواستار بررسی دقیق وضعیت آب هیرمند و تامین حقابه طرف ایرانی وفق معاهده بوده است.

تداوم آبگیری بند انحرافی کمالخان و انحراف مسیر طبیعی رودخانه هیرمند و بر هم زدن شرایط رودخانه و همچنین عدم همکاری مقامات افغانستان در تعیین محل های تحویل حقابه و نصب سامانه های فنی مربوط به سنجش میزان آب، نقض صریح مواد ۳، ۵ و ۶ معاهده هیرمند بوده و نمی توان با صدور بیانیه های سیاسی، توجیهی برای آن یافت.

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات ایرانی دراین رابطه می گوید: صحبت های آقای رییسی و وزیر خارجه که تندی نیز دارد نتیجه تصمیمی است که در شورای عالی امنیت ملی گرفته شده و به نظر می رسد که به تایید مقامات عالی هم رسیده است. وی افزود: همین دو سه هفته پیش بود که وزیر خارجه اظهار کرد که ایران شرایط طالبان را درک می کند و نیز سفارت افغانستان در اختیار گروه طالبان قرار گرفت. چون ناگهان ۱۸۰ درجه مواضع تغییر یافته به طور حتم تصمیم جمعی و نظام است که با آن ها برخورد شود.

حالا این که برخورد چگونه باشد حتما برای تصمیم گیرندگان روشن است. با این زبان جدید و عکس العمل تند طرف مقابل، اگر اقدامی صورت نگیرد طالبان جسور تر خواهد شد و حملات مقطعی مرزی علیه ایران هم بیشتر می شود.

فرجی راد ادامه داد: البته هر نوع برخوردی با این گروه تروریستی پیامدهایی دارد. از جمله تحرکات ضد امنیتی داخلی مزاحمت های مرزی و فشار مضاعف بر شیعیان اما با توجه به اقدامات منفی آن ها، نمیتوان در مقابل طالبان دست بسته هم بود. هر چه طرف ایرانی امتیاز داد و قربان صدقه آن ها رفت هیچ تغییری در مواضع خود ندادند.وی افزود: از نظر داخلی هم بخاطر نفرتی که همه مردم نسبت به این گروه تروریستی دارند برخورد با آن ها به نفع دولت خواهد بود و ذهنها از مسائل داخلی به سمت طالبان می چرخد.

سفیر پیشین ایران در نروژ تاکید کرد: نظر شخصی من این است که در رابطه با طالبان اشتباهاتی صورت گرفت و مردم افغانستان چه در داخل آن کشور و چه میلیونها نفر بیرون از کشور منتقد سیاست های جمهوری اسلامی هستند و اصلاح مواضع می تواند دل اکثریت مردم افغان را هم بدست آورد.

کلا تهدیدی که از جانب جمهوری اسلامی صورت می گیرد احتمالا می تواند حمایت از جبهه مقاومت احمد مسعود باشد. اطلاعیه ای هم که سپاه قدس داده می تواند این ظن را تقویت کند. باید صبر کرد و دید که چه حوادثی پیش می آید. به احتمال فراوان طالبان آبی را برای سیستان رها نخواهد کرد.

فرجی راد تصریح کرد: باید توجه داشت که طالبان یک گروه شدیدا بنیاد گرا و تروریست است که افغانستان را تبدیل به مامنی برای گروه های تروریستی دیگر همچون داعش و القاعده کرده که همگی شیعه را کافر پنداشته و خون آن ها را حلال می دانند.

طالبان از زمان به قدرت رسیدن به انحای مختلف برای ایران مزاحمت ایجاد کرده که مقامات کشورمان لاپوشانی کرده اند. به نحوی تلاش کرده اند که با آن ها مدارا کنند تا شاید سرشان به سنگ بخورد و روابط درستی را پایه گذاری کنند. وی افزود: طالبان تا کنون حملات مرزی متعددی را علیه ایران سازماندهی کرده که چند سرباز ایرانی کشته شده است. در حمله اول که در دوغارون صورت گرفت خواسته آن ها تغییری در نقطه صفر مرزی است که معتقدند نقطه صفر بخشی از خاک افغانستان است.

در حملات بعدی که قطعا با هماهنگی با کابل صورت گرفت آن ها به دنبال تثبیت سرزمینهای ایرانی پشت دیوار مرزی هستند که آخرین حمله آن ها چند روز قبل بود که خبر آن تبلیغی نشد.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: طالبان به شدت در حال ایجاد ارتشی قوی هستند که لشکر انتحاری بخشی از آن است. از سوی دیگر باید تئجه داشت که با انحراف هیرمند وقتی سد کجکی پر می شود آب های رودخانه را از طریق شاخه فرعی رودخانه به شوره زار انتقال می دهند تا آب به سیستان نرسد. علاوه بر این یک به یک هویت و فرهنگ فارسی را در افغانستان نابود می کنند و شیعیان به شدت تحت فشارند.

وی افزود: مدارا با چنین دشمن خبیثی باید حدی داشته باشد. اگر در موقع مقتضی اقدام لازم صورت نگیرد هزینه های بیشتری باید پرداخت شود. اگر در همان سالهای اول استقلال جمهوری آذربایجان که از هر نظری ضعیف بودند و شدیدا به ایران محتاج، گوش علی اف و ایلچی بیگ پیچانده می شد، الان که به ثروت و قدرت رسیدند این همه مزاحمت ایجاد نمی کردند. از ابتدا باید در مقابل تحریکات ضد امنیت ملی و تغییر کتاب های درسی جمهوری آذربایجان پافشاری می شد.

فرجی راد اظهار کرد: در مورد طالبان هم همینطور. از سقف مدارا عبور شده است و باید در مقابل زیاده خواهی آن ها ایستادگی کرد. در غیر این صورت در آینده کشور در مقابل این گروه تروریستی دچار معضل بزرگی می شود. این اقدام و تعیین تکلیف لازم است قبل از شناسایی طالبان توسط سازمان ملل و جامعه جهانی که پروسه آن آغاز شده صورت بگیرد.

منظور از ایستادگی درگیری و جنگ نیست بلکه استفاده از ابزارهای فشاری است که یا آن ها راه مدارا را پیش می گیرند و یا مواضع تندتری را اتخاذ می نمایند که حاکمیت در مورد نوع برخورد باید تصمین بگیرد.

وی افزود: به نظر می رسد توئیت جبهه شمال و سرگرم کردن آن ها در داخل و تضعیف حاکمیتشان اقدام مناسبی می تواند باشد که مردم افغانستان نیز خوشحال خواهند شد. ما نباید بخاطر تورم و گرانی اجازه دهیم حاکمیت و امنیت ملی صدمه ببیند.تصمیم حاکمیت در ایستادگی در مقابل زیاده خواهی های علی اف در شمال غرب کشور کاری است درست و جیغ و داد باکو و تبلیغات منفی آن علیه کشور هم بخاطر همین ایستادگی است.

فرجی راد توضیح داد: در مقابل طالبان هم لازم است یک جایی امتیاز دهی مستمر متوقف شود و آن ها باید بفهمند که اقدامات ضد امنیتی آن ها چه در مورد آب باشد و چه تجاوز مرزی و چه چاقو کشی در حرم امام رضا و چه عملیات تروریستی در شاهچراغ برایشان هزینه دارد.سفیر پیشین ایران در نروژ ادامه داد: به نظر اینجانب تصمیمی که شورای عالی امنیت ملی گرفته تصمیم درستی است و اگر با درایت اقدام شود هر چند هزینه هایی دارد ولی می تواند نتیجه بخش باشد.

در این میان برخی دیگر از تحلیلگران بر این باور هستند که اخراج مسئولین سفارت طالبان در تهران می تواند اقدامی مناسب در گام نخست باشد تا شاید این گروه تروریستی متوجه شوند که ایران از حق خود کوتاه نمی آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha