استفاده از این روش در مورد خدمات دیجیتالی سلامت روان به این معنا نیست که این اپلیکیشن‌ها جایگزین انسان‌ها شوند، بلکه تشخیص شکافی است که بین عرضه و تقاضا داریم و سپس یافتن راه‌های جدید، موثر و ایمن برای ارائه درمان به افرادی است که ممکن است برای پر کردن این شکاف فرصتی پیدا نکرده باشند.

درمان افسردگی و اضطراب با مربی صوتیِ هوش مصنوعی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیجیتال هلث نیوز، بر اساس نتایج یک مطالعه آزمایشی جدید که توسط محققان دانشگاه ایلینویز شیکاگو انجام شد، هوش مصنوعی (AI) می تواند ابزار مفیدی در درمان سلامت روان باشد.

این مطالعه که برای اولین بار یک مربی مجازی مبتنی بر صدای هوش مصنوعی را برای رفتار درمانی آزمایش کرد، تغییراتی را در فعالیت مغزی بیماران به همراه بهبود علائم افسردگی و اضطراب پس از استفاده از Lumen، یک دستیار صوتی هوش مصنوعی که نوعی روان درمانی ارائه می‌داد، نشان داد.

تیم UIC می گوید :«نتایج که در مجله Translational Psychiatry منتشر شده است، شواهد دلگرم کننده ای ارائه می دهد که درمان مجازی می تواند نقشی در پر کردن شکاف ها در مراقبت های بهداشت روان ایفا کند، جایی که لیست های انتظار و نابرابری در دسترسی اغلب موانعی هستند که بیماران، به ویژه از افراد آسیب پذیر را به همراه دارد و جوامع برای دریافت درمان باید بر آن غلبه کنند.»

دکتر Olusola A. Ajilore، استاد روانپزشکی UIC و یکی از نویسنده‌های این مقاله می‌گوید: «ما یک موج عظیم و باورنکردنی از نیاز، به‌ویژه در پی کووید، با نرخ فزاینده اضطراب و افسردگی و کمبود پزشک داشته‌ایم و این نوع فناوری ممکن است به عنوان یک پل عمل کند.»

این نوع درمان، قرار نیست جایگزینی برای درمان سنتی باشد، اما ممکن است قبل از اینکه کسی بتواند و بخواهد به دنبال درمان باشد، یک مکث و یا شروع مهم باشد.

بیشتر بخوانید: فردابانک، نئوبانک هوشمند

Lumen که به عنوان یک مهارت در برنامه آمازون الکسا عمل می کند، توسط Ajilore و نویسنده ارشد مطالعه دکتر جون ما، پروفسور پزشکی بث و جورج ویتوکس در UIC، همراه با همکاران در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و ایالت پنسیلوانیا، با حمایت ۲ میلیون دلاری از طرف موسسه ملی سلامت روان توسعه داده شد.

محققان UIC بیش از 60 بیمار را برای مطالعه بالینی انتخاب کردند؛ قصد آنها بررسی تأثیر این برنامه بر علائم افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط و فعالیت در نواحی مغزی این افراد که قبلاً نشان داده شده بود با مزایای درمان حل مسئله بود. دو سوم از بیماران از Lumen در یک آی‌پدی که در طی روند مطالعه به آنها داده شد، برای هشت جلسه درمانی حل‌ال مشکل استفاده کردند و بقیه به‌عنوان گروه «لیست انتظار» هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. 

پس از بررسی، شرکت کنندگان مطالعه که از اپلیکیشن Lumen استفاده کرده بودند، کاهش نمرات افسردگی، اضطراب و پریشانی روانی را در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. گروه Lumen همچنین بهبودهایی را در مهارت های حل مسئله نشان دادند که با افزایش فعالیت در ناحیه ای از مغز که مرتبط با کنترل شناختی است، همراه بود.

ما گفت: «این بررسی در مورد تغییر طرز فکر مردم در مورد مشکلات و نحوه رسیدگی به آنها و تحت فشار قرار نگرفتن احساسی است.این روش یک رفتار درمانی عملگرا و بیمار محور است که به خوبی تثبیت شده است که آن را برای ارائه با استفاده از فناوری مبتنی بر صدا مناسب می کند.»

یک کارآزمایی بزرگتر نیز که استفاده از Lumen را با هر دو گروه کنترل در لیست انتظار مقایسه می کند و بیمارانی که درمان حل مسئله با مربیگری انسان را دریافت می کنند، در حال حاضر توسط محقق انجام شده است. آنها تاکید می کنند که مربی مجازی برای رفع نیاز شدید در سیستم سلامت روان، نیازی به عملکرد بهتر از یک انسان درمانگر ندارد.

استفاده از این روش در مورد خدمات دیجیتالی سلامت روان به این معنا نیست که این اپلیکیشن‌ها جایگزین انسان‌ها شوند، بلکه تشخیص شکافی است که بین عرضه و تقاضا داریم و سپس یافتن راه‌های جدید، موثر و ایمن برای ارائه درمان به افرادی است که ممکن است برای پر کردن این شکاف فرصتی پیدا نکرده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha