دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 356314

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هدیه ایثار اهدا کننده عضو برای پیوند کلیه نسبت به چند دهه گذشته ۴۰ برابر شده است که این میزان در قالب کمک هزینه طول درمان و از کار افتادگی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

هدیه ایثار اهدا کننده عضو ۴۰ برابر شد

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایرنا،دکتر ابراهیم خالقی افزود: مبلغ هدیه ایثار در قالب کمک هزینه طول درمان و از کار افتادگی به فرد دهنده کلیه با توجه به افزایش هزینه ها و تورم از ۱۰ میلیون ریال به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است که دولت این مبلغ را به اهدا کننده کلیه پرداخت می‌کند.

وی در خصوص آگهی‌های فروش اعضاء در مشهد بیان کرد: اهدای کلیه از فرد زنده فرآیندی خاص است. در سایر کشورها پیوند کلیه تنها از خویشاوند یا دوست صمیمی فرد دریافت کننده انجام می‌شود تا مطمئن باشند بحث مالی بین دهنده و گیرنده عضو وجود ندارد.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در دهه ۶۰ با توجه به اینکه در برخی مراکز پیوند عضو کشور، تعداد بیمار مرگ مغزی پایین و میزان بیمار در لیست انتظار دریافت عضو به ویژه بیماران نیازمند کلیه بالا بود، برای اهدای کلیه از فرد زنده قانونی تحت عنوان مدل ایرانی تصویب شد.

وی بیان کرد: در راستای اجرای قانون انجمن حمایت از بیماران کلیوی که یک نهاد مردمی است، اهداکننده کلیه به بیمارستان منتصریه معرفی می‌شود که پس از انجام آزمایشات و تایید مناسب بودن اهداکننده و دریافت کننده عضو، عمل اهدا و پیوند عضو انجام می‌شود.

دکتر خالقی خاطر نشان کرد: طرح "حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های مرگ مغزی" نیز اکنون تدوین و آماده شده است تا برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha