معاون پرستاری وزارت بهداشت، پرستاران را از مهم‌ترین منابع انسانی نظام سلامت خواند و گفت: کمبود گروه پرستاری توسط سازمان بهداشت جهانی، اصلی‌ترین مشکل کمبود نیروی انسانی نظام‌های سلامت است.

جذب ۱۲هزار پرستار در کشور؛ امسال / کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس عبادی در جلسه هم اندیشی با مترون های بیمارستان های خصوصی تهران، گفت: سال ۲۰۲۲ اعلام شد در جهان ۶ میلیون کمبود نیروی پرستاری وجود دارد. در حالی که در دنیا ۲۸ میلیون پرستار داریم و رقم بالایی است و در ایران هم همین معضل را داریم و به ازای هر تخت ۱.۸ پرستار وجود دارد که رقم پایینی است.

وی ضمن بیان اقدامات دولت سیزدهم در حوزه منابع انسانی، بحث تعرفه‌گذاری را مهم ترین موضوعی دانست که طی یک سال گذشته به آن پرداخته شده است و اظهار داشت: نیروی پرستاری در کل نظام سلامت بزرگترین منبع انسانی بشمار می رود. وزارت بهداشت در سال جاری ۲۵ هزار نیروی استخدامی خواهد داشت که ۱۲ هزار نفر از آنها گروه پرستاری هستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه جمعیت یکی از عناصر قدرت محسوب می شود، بیان کرد: در بخش های دولتی و غیردولتی ۲۲۶ هزار پرستار داریم که در ۱۰۶۱ بیمارستان مشغول خدمت هستند. از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی‌اند که از بیمارستان های ۳۲ تخته تا بیمارستان های مگاهاسپیتال را شامل می شود.

دکتر عبادی اضافه کرد: از تحصیلات کارشناسی تا دکتری پرستاری که به بیماران خدمات می دهند در بخش بالین ۱۴۰ هزار نفر هستند که ۶۱ درصد جامعه پزشکی را شامل می شود. ۱۸ هزار و ۶۷۵ نیرو معادل ۸ درصد پرستاران در اتاق های عمل، ۱۵ هزار و ۷۰۷ نفر معادل ۷ درصد در بخش هوشبری، حدود ۷ هزار نفر که ۳ درصد هستند در بخش بهیاری، ۲۴ هزار نیرو در بخش کمک بهیاری و کمک پرستاری که نزدیک به ۱۱ درصد هستند، همکاران گروه مامایی بالغ بر ۲۰ هزار نفر ۹ درصد و اورژانس بیمارستانی نیز ۶۰۰ نفر معادل ۲۶/۰ درصد هستند.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری به روش ترکیبی

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص مقایسه تعرفه گروه پرستاری با پزشکی، اذعان داشت: پرستاری کار تیمی است و مراقبت از بیمار از ابتدا تا انتهای بستری با چندین پرستار انجام می‌شود. بنابراین برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از روش هیبرید یا ترکیبی استفاده شده است.

عبادی افزود: گروهی از خدمات مانند دیالیز موردی است و گروهی از خدمات سرپایی و اورژانسی است. بنابراین پرداختی‌ها بر اساس مدل کار پرستار صورت می گیرد.

وی با بیان این که یکی از دلایل کمبود نیروی انسانی جابجایی پرستاران از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهایی است که در آمد پرستاری بالاتری دارند، گفت: موضوع مهاجرت در کشورهایی که جمعیت بالایی دارند مانند هند، فیلیپین و تایلند مدیریت شده و به منبع درآمدی برای آن کشور تبدیل شده است؛ به طوری که نیروهای پرستاری را برای مهاجرت آموزش می‌دهند و بخشی از درآمد آن‌ها به کشور بازمی‌گردد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تخصص‌گرایی در این رشته اظهار کرد: در حوزه پرستاری ۱۳ رشته کارشناسی ارشد داریم. اما کمبود نیروی انسانی تخصص‌گرایی را تحت الشعاع قرار داده است و بخشی از پرستاران در حوزه تخصصی خودشان فعالیت نمی‌کنند.

عبادی در پایان درباره همکاری و تعامل بیشتر با بخش خصوصی اعلام کرد: ششمین انتخابات سازمان نظام پرستاری اواخر مرداد ماه انجام می شود. امیدواریم بخش خصوصی از این ظرفیت استفاده کند و برای تسهیل خدمات نظام سلامت و طرح دغدغه‌ها و مسائل موجود در این انتخابات حاضر شود.

در این جلسه که دکتر مریم رسولی - مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و دکتر عباس عباس زاده - مدیرکل دفتر توانمندسازی معاونت پرستاری وزارت بهداشت و مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی نیز حضور داشتند، مترون‌های بیمارستان‌های خصوصی به بیان پیشنهادات و دیدگاه‌های خود پرداختند و به سوالات آنان توسط مدیران معاونت پرستاری پاسخ داده شد. همچنین دستورالعمل‌های قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و روش پرداخت در این قانون، توسط دکتر طالبی رئیس گروه بهره وری و تعرفه خدمات پرستاری وزارت بهداشت تشریح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha