اواسط فروردین امسال بود که علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با همدلی درباره وضعیت کمبود دارو در ماه‌های آینده ابراز نگرانی کرد و گفت: «درباره این ماجرا بسیار صحبت شده و یکی از نکات مهم هم این است که بودجه در نظر گرفته شده برای این موضوع، پنجاه یا شصت درصد از بودجه مورد نیاز است.

گمرک پُر، داروخانه‌ها خالی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، اگر بودجه دو سال پیش، یعنی سال ۱۴۰۰ را با بودجه ۱۴۰۲ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ارقام بسیار نزدیک به هم هستند و همین موضوع هم باعث نگرانی شده است؛ چون در سال ۱۴۰۰ ما ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه دارو داشتیم، اما الان ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه داریم. نگرانی ما همین است که بودجه‌ای که بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان باید تخمین زده می‌شد ۶۹ هزار میلیارد تومان است.»


او ادامه داد: «افزایش بودجه دارو در دو سال ۴ هزار میلیارد تومان بوده در صورتی که میزان تورمی که ما تجربه کردیم، بیشتر از این رقم است و باید این موضوع از قبل پیش‌بینی می‌شد. نکته بعد اینکه مسئله فقط بر سر بودجه نیست، تخصیص درست و به موقع آن هم نکته قابل اهمیتی است. اگر پولی که برای دارو تخصیص داده شده است به موقع به زنجیره دارویی تزریق نشود، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. پیش از این، پول را با ارز دولتی یا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، به صورت مستقیم در اختیار وارد کنندگان قرار می‌دادند ولی این پول الان در حلقه آخر زنجیره قرار می‌گیرد و پول به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها می‌رسد، اگر این پول دیر پرداخت شود مشکلات زیادی را در این زنجیره ایجاد می‌کند.»


فاطمی درباره چرایی ایجاد مشکل در پرداخت دیر هنگام پول به شرکت‌های تولیدی دارو توضیح داد: «یک کارخانه برای ثبت سفارش، خرید مواد اولیه و ترخیص کالا از گمرک، دست‌کم به چهار تا شش ماه زمان نیاز دارد. البته درباره این مشکل گفته‌اند که با اجازه رهبری، ما پول را از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنیم و این کمبود را پرداخت می‌کنیم؛ اما توجه نکردند که این فرآیند یک فرآیند طولانی و پیچیده است و حتی اگر یک ماه بودجه دارو دیر پرداخت شود، ممکن است پاییز امسال را بسیار بد شروع کنیم، حتی بدتر از پاییز سال گذشته و با کمبود شدید آنتی‌بیوتیک، داروهای ضدافسردگی و اعصاب و شربت‌های سرما خوردگی مواجه خواهیم بود.»


نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره راه حل رسیدگی به این مشکل توضیح داد: «اول از همه باید از نمایندگان مجلس پرسید که چرا این عدد بسیار کم را برای دارو در نظر گرفتند و پیشنهاد دادند و چرا این رقم در مجلس تصویب شد؟ درباره راهکار هم در مصاحبه نمایندگان خوانده‌ام که قصدشان برداشت پول از صندوق توسعه ملی است؛ اگر واقعا چنین تصمیمی دارند، باید از همین حالا اقدامات لازم را انجام دهند تا مرداد و شهریور با کمبود و مشکل مواجه نشویم، اگر قرار باشد کار را چهار ماه دیگر شروع کنند، قطعا دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.»حالا پس از گذشت دو ماه و با نزدیک شدن به اتمام فصل بهار، این مسئله بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده است و خود را تا حدی نشان داده که به بحث اساسی روز گذشته مجلس تبدیل شده است.


داروخانه‌ها خالی؛ گمرک پُر

عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته (دوشنبه) و در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: «در زمستان ۱۴۰۰ با وجود هشدارهای لازم به دلیل عدم پیش بینی درست بحرانی در تابستان در حوزه دارو به وجود آمد و همین موضوع در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد؛ بحران پیش رو حاصل عدم توجه به هشدارها و تذکرات است که تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده است.»


وی با بیان اینکه تفاوتی میان صحبت‌های وزیر و برخی از مسئولان وجود دارد، افزود: «وزیر در توضیحات خود می‌گوید که تنها یک حلقه از زنجیره است که این اشتباه است؛ ایشان حلقه نیست بلکه تولیت نظام سلامت است و باید به وظایفش عمل کند. وقتی وزیر بهداشت کنار می‌کشند تیر کمبود دارو به سایر اعضای کابینه، معاون اول رئیس جمهور، مجلس و روحانیت می‌خورد.»


روح الامینی با اشاره به کمبود سرم، داروی هموفیلی، تالاسمی و پیوند گفت: «طی ۲ سال اخیر کمک های زیادی شده اما وزارت بهداشت که تولیت این موضوع را برعهده دارد کنار کشیده و خود را تنها یک حلقه از زنجیر توصیف می‌کند.» این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مسئولان گمرک در کمیسیون بهداشت پیرامون وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: «انبارهای گمرک تا سقف پر است اما کجا باید به این موضوع رسیدگی شود؟»


کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور


علی بابایی کارنامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور بیان کرد: «بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور کمبود دارد. با ناکارآمدی طرح دارویار نیز بر کسی پوشیده نیست شرکت‌های تولید کننده دارو نیز ناراضی هستند ما جلوی واردات داروهای خارجی را گرفتیم تا دارو در داخل تولید شود اما از شرکت‌های داخلی نیز حمایت نمی‌شود باید قیمت تمام شده دارو مدیریت شود. باید از داروسازها بپرسیم چه مشکلی دارند سپس در جهت رفع آنها اقدام کنیم.»


او در ادامه گفت: «بالا بودن حقوق گمرکی، عدم ارائه تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های تولید کننده از جمله مشکلات است. هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت مسیر را اشتباه رفتند. دارو باید ارزان‌قیمت به دست مردم برسد امروز بیماران پیوندی، هموفیلی و بیماران خاص در تامین دارو مشکل دارند. زندگی مردم وابسته به حوزه سلامت است همه بخش‌ها در تامین دارو مسئول هستند. سازمان برنامه نمی‌تواند خود را کنار بکشد اولویت همه باید سلامت مردم باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha