محققان دریافتند هوش مصنوعی قادر است تا نوار مغری را به تنهایی و با دقت تشخیصی مشابه فرد متخصص تفسیر کند. 

توانایی هوش مصنوعی در تفسیر نوار مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جاما نورولوژی نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) ابزاری است که برای تشخیصی بیماری مانند صرع مورد استفاده قرار می گیرد و برای کمک به تشخیص و طبقه بندی صرع بکار میرود که برای تصمیم گیری درمانی بسیار مهم است. این ابزاری برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز است و شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولاً تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروانسفالوگرام نامیده می‌شود.

الکتروانسفالوگرام (EEG) یک ارزیابی اساسی در نورولوژی است که نیاز به تخصص خاصی دارد که در بسیاری از مناطق جهان در دسترس نیست. هوش مصنوعی (AI) پتانسیلی برای رفع این نیازهای برآورده نشده دارد.
جنبه های مختلف تفسیر الکتروانسفالوگرام مانند تشخیص طبیعی از غیر طبیعی و یا شناسایی فعالیت صرعی است که هوش مصنوعی میتواند تفسیری جامع و کاملاً خودکار از EEG معمولی ارائه کند.

بیشتر بخوانید: فردابانک، نئوبانک هوشمند

در این مطالعه ابتدا نمونه های نوار مغزی، به مدل آموزش داده شده تا نوع غیر طبیعی را از طبیعی و سپس انواع مختلف epileptiform فوکال، جنرالیزه و همین طور نوع غیر epileptiform فوکال و منتشر را تشخیص دهد.

سپس مدل با سه دیتاست مجزا که در نمونه های آموزش دیده نبوده، شامل نزدیک به ۱۰ هزار نمونه نوار مغزی تست شده و معتبر سازی و تایید شده است.

تا به امروز، رویکردهای هوش مصنوعی در EEG بالینی فقط محدود به جنبه های منفرد، مانند تشخیص نرمال از غیر طبیعی، تشخیص تشنج، یا تشخیص در ترشحات صرعی تریکتال بوده اما در این مطالعه مشخص شد که هوش مصنوعی به عملکرد متخصص انسان برای اسپایک دست یافته است اما نه برای ارزیابی جامع که معادل ارزیابی متخصص انسانی است .

صرع یکی از شایع ترین مشکلات عصبی جدی در جهان با شیوع 7.6 در 1000 نفر و بیشتر است و بیش از 70 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha