رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: غربالگری کم‌کاری تیروئید که ابلاغیه وزارت بهداشت برای تمام استان‌ها بوده، در استان قزوین نیز با جدیت هرچه تمام‌تر پیگیری می‌شود. رشد آی‌کیو در ۲ سال اول زندگی بیشتر از سایر عمر است و از همین رو در صورت جدی نگرفتن اختلال تیروئید، بیمار دچار آسیب شدید مغزی و کوتاهی خواهد شد.

عوارض کم‌کاری تیروئید در نوزادان چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: شاخص پوشش غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان، در استان قزوین ۱۰۰ درصد است و این غربالگری به توصیه وزارت بهداشت در استان با جدیت هرچه تمام‌تر پیگیری می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین با بیان اینکه غربالگری این اختلال از ابتدای سال ۱۳۸۵ تا کنون در حال اجرا است، افزود: بالغ بر ۳۳۵ هزار و ۶۲۳ نوزاد، در استان قزوین غربالگری شده‌اند که منجر به شناسایی ۱۳۴۰ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام والدین برای درمان کودکان مبتلا به این اختلال بسیار حائز اهمیت است چراکه عوارض ناشی از این بیماری، شامل عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال در رشد نوزاد است. کم‌کار بودن تیروئید، سوخت‌وساز بدن را پایین آورده و باعث تغییراتی در عملکرد و همچنین انرژی بدن و حتی حرکات روده می‌شود. آزمایش تیروئید در نوزادان از سه روزگی تا پنج روزگی صورت می‌گیرد، با یک نمونه‌برداری از خون قابل شناسایی است.

تنکابنی در بیان علائم کم کاری تیروئید بیان کرد: ورم کردن صورت و متورم شدن زبان، گریه با صدای خرخر و گرفته، سردی نقاط انتهایی اندام‌ها و لکه‌دار شدن پوست، بنیه ضعیف عضلات (سستی و ناتوانی عضله)، ضعف در شیرخواری، بزرگ شدن ملاج (نقاط نرم جمجمه)، زردی طولانی مدت، فتق ناف، کمبود انرژی، خواب آلودگی در اغلب اوقات، گیجی و بی حالی زیاد حتی در زمان بیداری و یبوست و خشکی شکم از علائم اختلال تیروئید است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری ‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین در پایان گفت: رشد آی‌کیو در ۲ سال اول زندگی بیشتر از سایر عمر است و از همین رو در صورت جدی نگرفتن اختلال تیروئید، بیمار دچار آسیب شدید مغزی و کوتاهی قد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha