یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 356880

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از ورود ۱۹میلیون مترمکعب آب به مخازن سدهای استان در سال آبی‌جاری خبر می‌دهد که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد بیشتر و نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۷درصد کمتر بوده‌است.

 محدودیت‌های کشت در خوزستان ادامه دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،آنطور که عباس صدریان‌فر، اعلام کرده است، این شرایط در کرخه چندان مناسب نیست؛ آورده امسال سد کرخه ۲میلیاردو۲۰۰میلیون مترمکعب و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۴۹درصد کمتر است که نشان می‌دهد در این حوضه خشکسالی هیدرولوژیکی را شاهد هستیم. همین شرایط موجب شده است طبق آنچه جهادکشاورزی خوزستان اعلام‌ می‌کند حوضه کرخه مانند سال گذشته با ممنوعیت کشت برنج مواجه باشد درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود حوضه‌های دیگر محدودیت خاصی نداشته باشند.



مدیریت منابع آب در حوضه کرخه


حوضه کرخه، شهرستان‌های کرخه، شوش، اهواز، حمیدیه، هویزه و دشت‌آزادگان را شامل می‌شود که مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درباره شرایط متفاوت آن با سایر حوضه‌ها اعلام می‌کند سال گذشته منابع آب آنها با کمک گرفتن از سد سیمره، دز و انتقال بین‌حوضه‌ای و همچنین مدیریت مصرف، ساماندهی شد.عباس صدریان‌فر، با اشاره به تداوم شرایط خشکسالی در حوضه کرخه اظهار امیدواری می‌کند با مدیریت منابع و مصارف آبی، شرایط پایدار برای کشت پاییزه ایجاد شود و در تابستان هم با برنامه‌ریزی دقیق منابع و مصارف آبی در قالب شوراهای استانی سازگاری با کم‌آبی و شورای کشاورزی مدیریت مطلوب شرایط خشکسالی تحقق یابد.


معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز بر موضوع عدالت تامین و توزیع آب در حوضه پایین‌دست سد کرخه برای همه ذی‌نفعان تأکید می‌کند و می‌گوید:‌ «حوضه آبریز کرخه حدود ۵۰هزار کیلومترمربع وسعت دارد که حدود ۴۳هزار کیلومترمربع آن بالای سد کرخه قرار گرفته و خشکسالی در این حوضه از ۳سال گذشته تاکنون استمرار داشته است.»به‌گفته علی شهبازی، آذر سال۱۴۰۱ به‌منظور تامین آب کشت پاییزه کشاورزان از حداکثر ذخایر ممکن سد کرخه و همچنین ظرفیت‌های تامین آب از حوضه دز بهره‌برداری شده‌است و به همین دلیل، عدالت تامین و توزیع آب در حوضه پایین‌دست سد کرخه اهمیت بسیاری دارد.



میزان ذخیره آب سد کرخه جوابگوی ۲کشت تابستانه و پاییزه نیست


حمید سیلاوی، فرماندار دشت‌آزادگان هم با بیان اینکه وضعیت فعلی سد کرخه جوابگوی ۲کشت تابستانه و پاییزه امسال نیست و باید یک برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگر داشته‌باشیم، می‌گوید: «اولویت‌ها به‌ترتیب آب آشامیدنی، تأمین آب مورد نیاز دام و طیور، حقابه تالاب هورالعظیم، کشت‌های دائمی، نخیلات، سبزی و صیفی‌کاری، پرورش‌دهندگان آبزیان و کشت فصلی است.»



افزایش 50درصدی سطح زیرکشت


حوضه کرخه همانطور که ذکر شد شامل ۶ شهرستان، ۲۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی، کشت‌های دائم، دام‌های سنگین و حقابه تالاب هورالعظیم است.معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان با تأکید بر اهمیت همه این بخش‌ها به همشهری می‌گوید:‌ «بارندگی و آورده سدهای خوزستان در کارون، دز و مارون، خوب اما در کرخه به‌ویژه از سمت بالادست یعنی لرستان، ایلام و همدان خوب نیست و آبی که حالا در سد وجود دارد بسیار کم است. با توجه به کاهش بارندگی‌ها و همچنین استمرار خشکسالی طی 3سال گذشته، بازیافت منابع پشت سد فرایندی زمان‌بر است.


از سویی با توجه به مصارف مهم پایین‌دست مثل کشت‌های دائم، دام‌های سنگین و تالاب باید به فکر منابع قابل تامین بود که این موضوع در جلسه‌های شورای سازگاری با کم‌آبی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.» آن‌طور که تورج نوروزی، می‌گوید در جلسه‌های مشترک وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو، برنامه کشت حوضه کرخه نهایی شده است و طی آن، در کنار ممنوعیت کشت شلتوک و برنج، امکان کشت 40هزار هکتار محصولات کم‌آب‌بر فراهم شده است.این عدد سال گذشته 20هزار هکتار محصولات کم‌آب‌بر در کنار ممنوعیت کشت شلتوک و برنج بود و حالا حوضه کرخه با وجود محدودیت‌ها با 50درصد افزایش کشت سایر محصولات مواجه است.به‌گفته نوروزی، کشاورزان در این 40هزار هکتار می‌توانند محصولاتی چون ذرت، کنجد، حبوب‌، سبزی، صیفی و سورگوم بکارند.



اقناع کشاورزان و اطلاع‌رسانی


مسئولان جهادکشاورزی خوزستان می‌گویند که شرایط کشت در حوضه کرخه به شهرستان‌ها ابلاغ شده‌است. هر شهرستان حالا یک قرارگاه پیگیری کشت تابستانه دارد که فرماندار رئیس آن است و همه نهادهای ذیربط در این قرارگاه مشارکت و به‌صورت روزانه اوضاع را رصد می‌کنند.
پیش از این هم اطلاع‌رسانی به کشاورزان و اقناع آنها برای ممنوعیت کشت برنج طی برگزاری جلسه با شیوخ و متنفذان و همچنین از طریق برنامه‌های صداوسیما انجام شده است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان می‌گوید: کشت برنج در این حوضه مساوی است با از دست رفتن و تهدید باغ‌های دائمی، گاومیش‌ها، تالاب و مهم‌تر از همه کشت پاییزه.نوروزی توضیح می‌دهد کشت پاییزه با وسعت 200هزار هکتار از کشت تابستانه مهم‌تر و به نفع کشاورزان است و با همکاری و مدیریت مصرف آب، می‌توانند خود را برای آن آماده کنند.


او به نکته مهم‌تری هم اشاره می‌کند ‌و آن، حمایت از کشاورزان این حوضه است: «کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند از حمایت‌هایی ازجمله تحویل کود و نهاده‌ برخوردار خواهند شد. پس از عقد قرارداد آب، اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی ثبت خواهد شد و کشاورزان عزیز می‌توانند براساس سطح کشت ثبت‌شده، کود مورد نیاز خود را برای کشت‌های مجاز دریافت کنند.»نوروزی همچنین از کشاورزان می‌خواهد همه محصولات و دام خود را بیمه کنند تا درصورت وقوع خسارات احتمالی بتوانند از چتر حمایتی بیمه بهره‌مند شوند.



تعیین تکلیف سایر حوضه‌ها در هفته جاری


خوزستان به جز حوضه کرخه، 3حوضه‌ مهم دیگر در اطراف سدها دارد؛ زنجیره کارون، دز و مارون که آمارها نشان می‌دهد به‌ترتیب98، 100و100درصد پرشدگی دارند. تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان تأکید می‌کند که پیش‌بینی‌ها حاکی از نداشتن ممنوعیت در این حوضه‌هاست. او می‌گوید: «ممکن است با توجه به شرایط کلی خشکسالی و کمبود منابع آبی محدودیت‌هایی داشته باشیم.»

 محدودیت‌های کشت در خوزستان ادامه دارد



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha