سلامت نیوز : 74 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان گلستان در مخالفت با ورود و رفت وآمد وسایل نقلیه و خودروها به "پارک جنگلی النگدره" گرگان نامه ای خطاب به استاندار گلستان امضا کردند و از او خواستند تا با همکاری و همدلی در این زمینه، مانع تخریب جنگل‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ملی ارزشمند کشور باشد.

مانع ورود خودرو و تخریب "پارک جنگلی‌ النگدره" شوید

در این نامه با تاکید بر ارزش های اکولوژیک جنگل النگدره گرگان آمده است:« در دو سال گذشته، کشمکش بر سر ورود خودرو به این پارک جنگلی ارزشمند، مایه اختلاف نظر بین مسؤولان منابع طبیعی، محیط ‌زیست، کنش‌گران محیط زیستی، عموم مردم و شهرداری گرگان شده که با وجود دلایل بی‌شمار فنی، محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی نسبت به مخالفت با ورود خودرو به النگ‌دره، متاسفانه دستور رفت‌وآمد خودروها صادر شده است که با گذشت زمان بسیار اندکی از اجرای این طرح، آسیب‌های جدی آن به‌ویژه در زمینه حذف پوشش گیاهی جنگلی، افزایش خطر تصادفات و آتش‌سوزی، تعارضات اجتماعی مخل امنیت و آسایش عمومی و مانند آن دیده می‌شود.»

متن کامل نامه در ادامه می آید.

جناب آقای دکتر زنگانه استاندار ارجمند گلستان

موضوع: مخالفت با ورود و رفت‌وآمد وسایل نقلیه به پارک جنگلی النگ‌دره گرگان

با درود فراوان؛

همان‌گونه که به‌خوبی آگاه هستید، پارک جنگلی النگ‌دره گرگان، منطقه‌ای با شهرت ملی و بخشی از "میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی‌" است که با توجه به ویژگی‌های بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی آن، خدمات بسیار ارزشمندی برای همه شهروندان گرگان، استان گلستان و ایران دارد و جزو سرمایه‌های گرانبهای ملی و همگانی کشورمان به‌شمار می‌رود.

در دو سال گذشته، کشمکش بر سر ورود خودرو به این پارک جنگلی ارزشمند، مایه اختلاف نظر بین مسؤولان منابع طبیعی، محیط ‌زیست، کنش‌گران محیط زیستی، عموم مردم و شهرداری گرگان شده که با وجود دلایل بی‌شمار فنی، محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی نسبت به مخالفت با ورود خودرو به النگ‌دره، متاسفانه دستور رفت‌وآمد خودروها صادر شده است که با گذشت زمان بسیار اندکی از اجرای این طرح، آسیب‌های جدی آن به‌ویژه در زمینه حذف پوشش گیاهی جنگلی، افزایش خطر تصادفات و آتش‌سوزی، تعارضات اجتماعی مخل امنیت و آسایش عمومی و مانند آن دیده می‌شود.

بنابراین ما امضاکنندگان این نامه به عنوان متخصصان این حوزه با دلایل علمی و منطقی با رفت‌وآمد وسایل نقلیه به این پارک‌ جنگلی مخالف هستیم و بر این باوریم مساله پارک جنگلی النگ‌دره گرگان و دیگر مناطق تفرجی شهر مانند ناهارخوران و هزارپیچ باید به‌شکل کارشناسی، علمی و بی‌طرفانه بررسی شود.

روشن است که یافتن راه‌حل خردمندانه‌ برای این موضوع و در چارچوب توسعه پایدار، فقط و فقط با مشارکت اجتماعی همه ذی‌نفعان از جمله همه نهادهای مسؤول، متخصصان، نخبگان و نمایندگان جامعه امکان‌پذیر خواهد بود. به‌عنوان شماری از شهروندان دلسوز این مرزوبوم، از جناب‌عالی تقاضا داریم دستور فرمایید موضوع جلوگیری از ورود و رفت‌وآمد وسایل نقلیه به پارک جنگلی النگ‌دره گرگان، پی‌گیری و انجام شود. یادآور می‌شویم ما به رشد و توسعه پایدار گرگان، استان و میهن مان، باور راستین داریم و آمادگی خود برای هر نوع کمک فنی و کارشناسی به نهادهای ذیربط در رابطه با این طرح را اعلام می‌کنیم.

امید است با همکاری و همدلی جناب‌عالی در این زمینه، بتوانیم مانع از تخریب جنگل‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند ایران عزیزمان شویم و شاهد رشد و توسعه پایدار جامعه باشیم. نام امضاکنندگان نیز در زیر تقدیم می‌شود.

با سپاس فراوان از همراهی شما

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان

31 خرداد 1402

رونوشت:

-دادستان ارجمند مرکز استان گلستان

-مدیر کل ارجمند منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان

-مدیر کل ارجمند حفاظت محیط زیست استان گلستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha