دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره اپتومتری ایران، به تشریح نتایج یک پروژه تحقیقاتی برای ساخت قرنیه مصنوعی و پیوند لایه‌ای قرنیه به وسیله کمترین عمل جراحی تهاجمی پرداخت.

انجام پیوند قرنیه با کمترین عمل جراحی تهاجمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، فرشاد عسکری زاده، با عنوان این مطلب که میلیون‌ها نفر در دنیا کاهش بینایی ناشی از بیماری‌های قرنیه دارند، افزود: هنگامی که قرنیه دچار کدورت شدید و یا نازکی شدید باشد، این بیماران تحت عمل جراحی پیوند قرنیه به روش‌های مختلف قرار می‌گیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در حال حاضر پیوند قرنیه یک عمل جراحی بسیار تهاجمی و همچنین بسیار پرهزینه برای بیمار و سیستم بهداشتی کشورها است.

وی افزود: سال‌ها است که تلاش انسان در تهیه قرنیه مصنوعی، با صرف زمان طولانی، هزینه‌های بسیار بالا و همچنین مشکلات فراوان همراه بوده است. از طرف دیگر شیوع بیماری قوز قرنیه و تشخیص راحت این بیماری با تکنولوژی‌های نوین، نیاز به پیوند قرنیه را افزایش داده است.

این متخصص اپتومتری گفت: در همین راستا، در یک پروژه تحقیقاتی با همکاری محققین خارجی از سوئد و هندوستان، ساخت قرنیه بر اساس مهندسی بافت اجرا شد و قرنیه ساخته شده، با کمترین عمل جراحی تهاجمی، به صورت لایه‌ای به قرنیه پیوند زده شد.

محمود جباروند فوق تخصص چشم پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرشاد عسکری زاده متخصص اپتومتری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با همکاری یک تیم تحقیقاتی-بالینی از سوئد و هندوستان، در یک پروژه تحقیقاتی مشترک، اقدام به ساخت و تولید قرنیه ساخته شده بر اساس مهندسی بافت نمودند که این قرنیه‌های فاقد سلول، به وسیله کمترین عمل جراحی تهاجمی (بدون بخیه و بدون برداشتن قرنیه خود بیمار) در قرنیه بیماران قرار داده شد. تعداد کل بیماران در این مطالعه ۲۰ نفر بود که ۱۰ نفر از آنها در ایران تحت مطالعه دو ساله قرار گرفتند.

عسکری زاده افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که به وسیله این روش مؤثر، سالم، ساده‌تر و در دسترس تر نسبت به پیوند قرنیه رایج، بهبود بینایی افراد و بهبود شکل قرنیه بیمار حاصل می‌شود و این مطالعه در ژورنال معتبر Nature چاپ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha