یک بررسی جدید نشان داده است که کاهش حس بویایی می‌تواند در افزایش خطر دچار شدن به افسردگی در سنین بالاتر دخیل باشد.

رابطه کاهش حس بویایی در سالمندان با خطر افسردگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین از مدیکال‌نیوزتودی، هیپوسومنیا عارضه‌ای که در آن توانایی بویایی فرد کاهش می‌یابد یا به کلی از دست می‌رود، می‌تواند به علت آلرژی‌ها، عفونت‌ها، سیگار کشیدن، عدم تعادل هورمونی، استفاده از مواد مخدر و آسیب به سر باشد. هیپوسومنی همچنین می‌تواند نشانه‌ای از عوارض عصب‌شناختی مانند بیماری پارکینسون، ام‌اس (اسکلروز متعدد) و بیماری آلزایمر باشد.

وویدیا کاماث، سرپرست این بررسی از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور می‌گوید: «ما به طور مکرر دیده‌ایم که حس بد بویایی می‌تواند نشانه ابتدایی از بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون و نیز خطر مرگ‌ومیر باشد. این بررسی بر رابطه میان اختلال بویایی و علائم افسردگی تاکید دارد.»

به گفته او این بررسی همچنین عواملی را که ممکن است بر رابطه میان بویایی و افسردگی تاثیر بگذارند، از جمله اختلال توانایی شناختی و التهاب تاثیر بگذارد.

رابطه بویایی و افسردگی


این گروه پژوهشگران از داده‌های یک بررسی دیگر- بررسی سلامت، سالمندی و ترکیب بدنی- استفاده کردند و بیش از ۲۱۰۰ فرد بزرگسال ساکن شهر را در طول یک دوره بیش از هشت ساله دنبال کردند. شروع این بررسی در سال ۱۹۹۷ بود، شرکت‌کنندگان در آن که سنی میان ۷۰ تا ۷۳ سال داشتند، می‌توانستند فعالیت‌های جسمی طبیعی مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها را انجام دهند.

پژوهشگران این افراد را تا یک سال دنبال کردند و مشکلات بهداشتی‌شان را غربالگری کردنذ. پس از دو سال، ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان کاهش حس بویایی و ۲۴ درصد از دست رفتن شدید حس بویایی را نشان دادند. در طول دوره پیگیری، حدود ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان علائم قابل‌توجه افسردگی پیدا کردند.

این پژوهشگران مشاهده کردند که افراد دارای کاهش بویایی یا از دست قابل‌توجه بویایی در معرض افزایش خطر دچار شدن به علائم قابل‌توجه افسردگی هستند.

این پژوهشگران می‌گویند بویایی و افسردگی ممکن است از طریق راه‌های زیست‌شناختی و رفتاری به هم مربوط باشند. پیاز بویایی مسئول پردازش حس بویایی در در مغز به طور نزدیکی با ساختارهایی از مغز که مسئول حافظه، تصمیم‌گیری و پاسخ‌های عاطفی هستند، در تعامل است.

تاثیر بویایی بر سلامت و رفتار


به گفته این پژوهشگران از دست دادن حس بویایی بر بسیاری از جنبه‌های سلامت و رفتار اثر می‌گذارد، از جمله تشخیص فاسد شدن غذا و انتشار گازهای سمی و لذت بردن از غذا خوردن. اکنون یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که از دست رفتن بویایی یک شاخص مهم آسیب‌پذیری است و نشان می‌ٔ‌دهد، جنبه‌ای از سلامت از دست رفته است. بویایی شیوه مهمی از تعامل با دنیای اطراف ما است و این بررسی نشان می‌دهد که ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده از افسردگی در سال‌های بالای زندگی باشد.

این پژوهشگران قصد دارند در مراحل بعدی به بررسی این موضوع بپردازند که آیا می‌تواند از حس بویایی برای کمک به درمان افسردگی در دوران سالمندی استفاده کرد یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha