یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوسان سطح کلسترول در میان افراد مسن ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل را افزایش دهد.

ثابت نگه داشتن کلسترول در پیشگیری از زوال عقل موثر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان دریافتند افرادی که بیشترین نوسانات کلسترول را داشتند ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آلزایمر یا زوال عقل بودند و افرادی که بیشترین نوسان در سطح تری گلیسیرید داشتند ۲۳ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آلزایمر یا زوال عقل بودند.

«سوزت بیلینسکی»، محقق اصلی از کلینیک مایو در روچستر مینه سوتا، گفت: «این یافته‌ها می‌تواند مفید باشد. نوسانات در نتایج آزمایش‌های کلسترول و تری گلیسیرید در طول زمان می‌تواند به طور بالقوه به ما کمک کند تشخیص دهیم چه کسانی در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل هستند، در نتیجه به ما کمک کنند مکانیسم‌های ایجاد زوال عقل را درک کنیم و در نهایت تعیین کنیم که آیا کاهش این نوسانات می‌تواند نقشی در کاهش خطر زوال عقل ایفا کند یا خیر.»

برای این مطالعه، محققان اطلاعاتی را در مورد بیش از ۱۱۵۰۰ مرد و زن ۶۰ ساله و بالاتر که آلزایمر یا سایر زوال عقل نداشتند جمع آوری کردند.

محققان دریافتند که در طی ۱۳ سال پیگیری، افرادی که بیشترین تغییرات را در سطح کلسترول خود داشتند، بیشتر در معرض خطر زوال ذهنی بودند.

از بیش از ۲۴۰۰ نفری که به آلزایمر یا زوال عقل مبتلا شدند، ۵۱۵ نفر با بیشترین تغییرات در سطح کلسترول دچار زوال عقل شدند، در مقایسه با ۴۸۳ نفر از افرادی که کمترین تغییرات را داشتند.

بیلینسکی گفت: «معلوم نیست که چرا و چگونه نوسانات میزان کلسترول و تری گلیسیرید با خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر مرتبط است.»

یکی از متخصصان گفت که سلامت قلب و سلامت مغز در هم تنیده هستند و کنترل کلسترول و تری گلیسیرید ممکن است در پیشگیری از زوال عقل نقش داشته باشد.

محققان معتقدند اختلال عملکرد رگ‌های خونی در مغز می‌تواند در ارتباط بین نوسانات کلسترول و آلزایمر نقش داشته باشد.

نوسانات کلسترول می‌تواند بر سلامت عروق مغز تأثیر بگذارد و به افزایش خطر ابتلاء به زوال شناختی (ذهنی) و زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر منجر شود.

محققان تاکید می‌کنند حفظ سطح پایین و پایدار کلسترول و تری گلیسیرید ممکن است برای کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha