تحقیقات جدید نشان می‌دهد ساعت‌های هوشمند می‌توانند بیماری پارکینسون را تا هفت سال قبل از ظهور علائم مشخص و تشخیص بالینی شناسایی کنند.

ساعتهای هوشمند می توانند پارکینسون را قبل از بروز علائم تشخیص دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز تحقیق و نوآوری انگلستان، این مطالعه توسط دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی زوال عقل بریتانیا با بودجه شورای تحقیقات پزشکی (MRC) در دانشگاه کاردیف و دکتر کاترین پیل، متخصص بالینی-دانشمند MRC در دانشگاه کاردیف انجام شد.

محققان داده های جمع آوری شده توسط ساعت های هوشمند را در یک دوره هفت روزه تجزیه و تحلیل کردند و سرعت حرکت شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند که می توانند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) افرادی را که بعداً به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند، پیش بینی کنند.

محققان می گویند این می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری جدید برای بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد که تشخیص این اختلال را در مراحل بسیار زودتر از روش های فعلی امکان پذیر می کند.

نیاز به تشخیص بهتر

پارکینسون سلول‌های مغز به نام نورون‌های دوپامینرژیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در ناحیه‌ای از مغز به نام جسم سیاه قرار دارند و باعث علائم حرکتی مانند لرزش، سفتی (سفتی) و کندی حرکت می شود.

تا زمانی که این علائم بارز پارکینسون ظاهر شوند و بتوان تشخیص بالینی را انجام داد، بیش از نیمی از سلول‌های موجود در ماده سیاه قبلاً مرده‌اند.

بنابراین، نیاز به روش‌های ارزان، قابل اعتماد و آسان برای تشخیص تغییرات اولیه وجود دارد تا قبل از اینکه بیماری آسیب زیادی به مغز وارد کند، مداخله انجام شود.

داده های بانک زیستی انگلستان

محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده از 103712 شرکت‌کننده در Biobank بریتانیا را که از یک ساعت هوشمند پزشکی برای یک دوره هفت روزه در سال‌های 2013 تا 2016 استفاده می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

این دستگاه ها شتاب متوسط، یعنی سرعت حرکت را به طور مداوم در طول یک هفته اندازه گیری کردند.

آنها داده‌های زیرمجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان را که قبلاً به بیماری پارکینسون تشخیص داده شده بودند را با گروه دیگری که تا هفت سال پس از جمع‌آوری داده‌های ساعت هوشمند تشخیص داده شدند، مقایسه و تحلیل و بررسی کردند.

این گروه ها همچنین با افراد سالم همسان با سن و جنس مقایسه شدند.

بیشتر بخوانید: فردابانک، نئوبانک هوشمند

استفاده از هوش مصنوعی

محققان نشان دادند که با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان شرکت‌کنندگانی را که بعداً به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند، از روی داده‌های ساعت هوشمندشان شناسایی کرد.

نه تنها می‌توان این شرکت‌کنندگان را از افراد سالم در این مطالعه متمایز کرد، بلکه محققان سپس این را گسترش دادند تا نشان دهند که هوش مصنوعی می‌تواند برای شناسایی افرادی که بعداً در جمعیت عمومی به پارکینسون مبتلا می‌شوند، استفاده شود.

آنها دریافتند که این دقیقتر از هر عامل خطر دیگر یا سایر علائم اولیه شناخته شده بیماری در پیش بینی اینکه آیا فردی به بیماری پارکینسون مبتلا می شود یا خیر.

مدل یادگیری ماشین همچنین قادر به پیش بینی زمان تشخیص بود.

غربالگری ارزشمند

رهبر مطالعه دکتر سینتیا سندور، در موسسه تحقیقات زوال عقل بریتانیا در دانشگاه کاردیف، گفت:«داده های ساعت هوشمند به راحتی در دسترس و کم هزینه است. از سال 2020، حدود 30 درصد از جمعیت بریتانیا از ساعت های هوشمند استفاده می کنند. با استفاده از این نوع داده ها، ما به طور بالقوه قادر خواهیم بود افراد در مراحل اولیه بیماری پارکینسون را در جمعیت عمومی شناسایی کنیم.»

ما در اینجا نشان داده‌ایم که یک هفته از داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌تواند رویدادها را تا هفت سال آینده پیش‌بینی کند. با این نتایج می‌توانیم یک ابزار غربالگری ارزشمند برای کمک به تشخیص زودهنگام پارکینسون ایجاد کنیم.

یک محدودیت برای مطالعه عدم تکرار با استفاده از منبع داده دیگر است، زیرا در حال حاضر هیچ داده قابل مقایسه دیگری وجود ندارد که امکان تجزیه و تحلیل مشابه را فراهم کند. با این حال، ارزیابی گسترده ای برای کاهش هرگونه سوگیری انجام شده است.

این مطالعه توسط موسسه تحقیقات زوال عقل بریتانیا، دولت ولز و دانشگاه کاردیف تامین مالی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha