اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، خرید بلیط هواپیما اولین قدم برای آغاز سفر شماست. امروزه با وجود تکنولوژی پیشرفته، رزرو و خرید بلیط بسیار آسان شده است، اما برای داشتن تجربه‌ای مطمئن، به چند نکته کلیدی نیاز دارید. در این مطلب، به شما نکاتی را خواهیم گفت که برای خرید پرواز خارجی باید به آنها توجه کنید.

نکاتی که برای خرید پرواز خارجی باید بدانیم

در زمان خرید بلیط هواپیما خارجی به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید بلیط هواپیما برای سفرهای خارجی، برخی نکات حائز اهمیت را باید در نظر داشته باشید.

شرکت هواپیمایی: شرکت هواپیمایی مورد نظرتان را با دقت انتخاب کنید. مطالعه درباره امکانات، خدمات، سابقه عملکرد و امنیت شرکت هواپیمایی می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب درستی داشته باشید. نظرات و تجربیات سایر مسافران نیز می‌تواند در انتخاب بهترین شرکت موثر باشد.

هزینه بلیط: قیمت بلیط هواپیما خارجی بستگی به مقصد، تاریخ سفر، زمان رزرو و شرکت هواپیمایی متفاوت خواهد بود. بهتر است قبل از خرید، قیمت‌ها را مقایسه و از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه استفاده کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بلیطی با قیمت مناسب پیدا کرده و در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی نمایید.

انتخاب مناسب‌ترین زمان خرید: درست است که گاهی بلیط‌های چارتی لحظه‌آخری با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شوند، اما برای داشتن یک خرید بدون ریسک معمولا بهتر است، چند هفته قبل از تاریخ سفر خود، بلیط را خریداری کنید (بهترین زمان برای خرید بلیط 40 تا 50 روز قبل از تاریخ مدنظر شماست). به این ترتیب هم می‌توانید از تخفیف‌ها برخوردار شوید و هم مطمئن باشید که ظرفیت پروازها تکمیل نشده است.

در برخی از روزهای هفته نیز برخی‌ بلیط‌ها با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند. برای مثال در روزهای وسط هفته مانند سه شنبه و چهارشنبه، تقاضا برای پرواز کمتر بوده و در نتیجه قیمت بلیط‌ها پایین‌تر است.

شرایط لغو یا تغییر بلیط: قبل از خرید بلیط، شرایط لغو بلیط را بررسی کنید. در غیر این صورت، ممکن است در صورت نیاز به تغییر یا لغو سفر، هزینه‌های اضافی به شما تحمیل شود. شرکت‌های هواپیمایی معمولاً مبلغی را به عنوان جریمه برای تغییر تاریخ، مسیر یا نام مسافر از شما دریافت می‌کنند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی با پرداخت هزینه اضافه امکان تغییر بلیط را به شما خواهند داد.

بعضی از بلیط‌های هواپیما که به قیمت پایین‌تری ارائه می‌شوند، قابلیت استرداد ندارند و در صورت لغو یا تغییر بلیط، مبلغ پرداختی بازگشت داده نمی‌شود. به همین دلیل، قبل از خرید بلیط پرواز خارجی، شرایط استرداد را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

پرواز مستقیم یا غیرمستقیم: تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید پرواز مستقیم داشته باشید یا غیر مستقیم. پرواز مستقیم عموماً سریعتر و راحت‌تر است، اما ممکن است هزینه بلیط بیشتری داشته باشد. اگر برای کسب‌وکار سفر می‌کنید، بهتر است پروازهای مستقیم را انتخاب نمایید، زیرا از اتلاف وقت شما جلوگیری خواهد کرد.

امکانات و خدمات هواپیما: هواپیماها امکانات و خدمات متنوعی از جمله وسایل سرگرمی، خدمات تغذیه، امکانات اضطراری و... را برای مسافران فراهم می‌کنند. در صورت نیاز به خدمات خاص، بهتر است قبل از خرید بلیط، امکانات موجود و خدمات شرکت هواپیمایی را بررسی کرده و با آنها تماس بگیرید.

نکاتی که برای خرید پرواز خارجی باید بدانیم

میزان بار مجاز در پرواز خارجی چقدر است؟

میزان بار مجاز در پرواز خارجی بستگی به شرکت هواپیمایی و کلاس سفر شما دارد. در ادامه، میزان بار مجاز برای پرواز خارجی در حالت کلی را بررسی خواهیم کرد.

  • پرواز خارجی با بلیط اکونومی (Economy class): بلیط‌های کلاس اکونومی در پروازهای خارجی به مسافران اجازه می‌دهند تا حداکثر وزن ۳۰ کیلوگرم بار را با خود ببرند.
  • پرواز خارجی با بلیط بیزنس کلاس (Business class): در پروازهای خارجی با بلیط کلاس بیزینس، مسافران می‌توانند تا حداکثر ۴۰ کیلوگرم (دو چمدان) بار با خود ببرند. به این معنی که شما می‌توانید دو چمدان با وزن حداکثر ۲۰ کیلوگرم همراه خود ببرید.
  • پرواز خارجی با بلیط فرست کلاس (First class): در نهایت، در پروازهای خارجی با بلیط فرست‌کلاس، مسافران می‌توانند تا حداکثر ۵۰ کیلوگرم (دو چمدان) بار مجاز را با خود ببرند.

محدودیت‌ها و قوانین ممکن است بین شرکت‌های هواپیمایی مختلف متفاوت باشد. بنابراین، قبل از خرید بلیط، بهتر است قوانین بار مجاز شرکت هواپیمایی مورد نظر خود را بررسی کنید تا از پیش آمدن هرگونه ابهام در مرحله چکینگ بار جلوگیری کرده باشید.

نکاتی که برای خرید پرواز خارجی باید بدانیم

فرودگاه های بین المللی ایران برای پرواز خارجی

از فرودگاه‌هایی که در ایران در آنها پروازهای خارجی انجام می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (IKIA): این فرودگاه که در شهر تهران قرار دارد، بزرگترین فرودگاه بین‌المللی ایران است. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی پروازهای خارجی را به سمت مقصدهای مختلف در سراسر جهان انجام می‌دهد و ترانزیت بسیاری از پروازهای بین‌المللی نیز در این فرودگاه انجام می‌شود.
  • فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد (مشهد): این فرودگاه در شهر مشهد قرار دارد و یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی شمال شرق ایران است. فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد پروازهای خارجی را به مقصدهای مختلف در خاورمیانه و کشورهایی مانند ترکیه و امارات متحده عربی انجام می‌دهد.
  • فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب (شیراز): پس از فرودگاه امام خمینی، فرودگاه شهید دستغیب واقع در شیراز مجهزترین فرودگاه از نظر تجهیزات ناوبری و الکترونیک است. این فرودگاه به کشورهای قطر، سوریه، امارات متحده عربی، امان، مالزی، کویت، عراق، ترکیه، بحرین، ارمنستان، عربستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و... پرواز دارد.

دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی ایران عبارتند از:

  • فرودگاه‌بین‌المللی شهید مدنی تبریز
  • فرودگاه بین‌المللی کیش
  • فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
  • فرودگاه بین‌المللی لار
  • فرودگاه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز
  • فرودگاه بین‌المللی ساری
  • فرودگاه بین‌المللی آبادان
  • فرودگاه بین‌المللی بندرعباس
  • فرودگاه بین‌المللی لار

سخن آخر

در این مقاله، به بیان نکاتی پرداخته شد که باید در زمان خرید بلیط هواپیما خارجی به آنها توجه کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت که بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما برای سفر خارجی، موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • برنامه‌ریزی زمانی مناسب برای خرید بلیط
  • مقایسه قیمت‌ها و استفاده از تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه
  • بررسی شرایط لغو و تغییر بلیط
  • آگاهی از محدودیت‌ها و قوانین بار مجاز در پرواز خارجی

با رعایت این نکات، می‌توانید خرید بلیط هواپیما برای سفر خارجی خود را مطمئن‌تر انجام داده و با خیال آسوده سفر کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha