جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 359125

ورزش می تواند به کاهش استرس و اضطراب و همچنین حفظ فیزیک بدنی سالم در کنار ارتقای کیفیت خواب کمک کند. از آنجایی که استرس با ریزش مو مرتبط است، ورزش روزانه می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و تقویت رشد موهایی سالم را تضمین کند. ورزش و انجام چند تمرین ساده همچنین می تواند ترشح روغن های طبیعی را با تحریک گردش خون در پوست سر افزایش دهد. 

بهترین تمرینات ورزشی برای رشد سریعتر مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از استایل کرز، ورزش منظم باعث بهبود سلامت جسمی و روانی می شود. اما آیا می دانید تمریناتی ساده نیز تأثیر مثبت مشابهی بر سلامت مو دارد؟

تمرینات و حرکات ساده و نام برده شده در زیر، با افزایش جریان خون در پوست سر به رساندن مواد مغذی و اکسیژن به ریشه ها و تقویت رشد مو کمک می کند. علاوه بر این، تعریق در طول تمرینات به تولید روغن طبیعی پوست سر و حفظ سلامت کلی پوست سر کمک می کند.

ورزش منظم نه تنها شما را سالم و خوش اندام می کند بلکه باعث رشد موهای سالم نیز می شود. چرا که جریان خون را در آن ناحیه افزایش می دهد و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به فولیکول ها می رساند.

دلایل دیگری که بهتر است ورزش را آغاز کنید:

  • ورزش باعث ترشح اندورفین (هورمون شادی) می شود که به آرامش شما کمک می کند. استرس یکی از دلایل اصلی ریزش مو است و ورزش کردن به کاهش استرس کمک می کند.
  • ورزش کردن به تحریک جریان خون در پوست سر کمک می کند و فولیکول های مو را با مواد مغذی غنی می کند.
  • ورزش با افزایش جریان اکسیژن به پوست سر، رشد مو را تحریک می کند.
  • ورزش همچنین می تواند تولید کورتیزول، هورمون اصلی استرس را کاهش دهد. کورتیزول می تواند بر تولید کلاژن i و عملکرد سد پوست تأثیر بگذارد.

بهترین تمرینات برای رشد مو

گفته می شود که ورزش باعث بهبود رشد مو می شود، شما نیز می توانید حرکات ورزشی زیر را امتحان کنید تا شاهد رشد موهایتان باشید:

1. تمرینات کششی گردن

تمرینات گردن یک روش موثر برای رشد موهای سالم است. کشش عضلات گردن می تواند با رهایی از تنش و استرس در عضلات اطراف گردن و سر، به رشد مو کمک کند. با انجام چند حرکت ساده می توانید گردش خون را بهبود ببخشید که به نوبه خود رشد مو را افزایش می دهد.

چگونه انجام می شود:

  • صاف بایستید و دستان خود را در دو طرف شل و رها کنید.
  • اکنون به آرامی سر خود را به جلو خم کنید و آن را به عقب برگردانید و آن را تا حد امکان و تاجایی که احساس راحتی می کنید بکشید.
  • سر خود را به طرفین خم کنید و در هر طرف حداقل 10 ثانیه به کشش ادامه دهید.

2. روش وارونگی

روش وارونگی یک تکنیک محبوب است که با تحریک رشد مو با افزایش جریان خون، موهای شما را درخشان تر می کند.

هرچه اکسیژن دریافتی توسط سلول های پوست سر بیشتر باشد، شانس داشتن موهای سالم نیز بیشتر می شود. این روش روش وارونگی از دو بخش تشکیل شده است. ابتدا باید یک ماساژ سر انجام دهید که به تحریک فولیکول ها کمک می کند. سپس به صورت وارونه بدن خود را آویزان کنید تا جریان خون به پوست سر افزایش یابد.

چگونه انجام می شود:

  • روغن موی دلخواهتان ( مثل نارگیل، جوجوبا، روغن درخت چای یا رزماری) را بمالید و پوست سر خود را با شانه کردن کامل موها ماساژ دهید.
  • با انگشتان خود به مدت 5 دقیقه پوست سر خود را با حرکات دایره ای ماساژ دهید.
  • روی تخت خود دراز بکشید و سرتان را به سمت پایین آویزان کنید و گردنتان را از لبه تخت نگه دارید. ( احتیاط کنید تا به گردن و کمرتان فشار زیادی وارد نکنید)
  • 4 دقیقه در این حالت بمانید. ( می توانید با دقایق کم شروع کنید و در صورت تمایل آن را افزایش دهید)

3. دویدن

تمرینات مرتبط با سلامت قلب، مانند دویدن یا ایروبیک، به شما این امکان را می دهد که سموم غیر ضروری بدن را به شکل عرق، دفع کنید. عرقی که در حین دویدن آزاد می شود، منافذ روی پوست سر را باز می کند و به باز شدن فولیکول های مو کمک می کند و فضایی برای رشد مو ایجاد می کند. علاوه بر این، این ورزش می تواند به افزایش گردش خون در پوست سر کمک کند که پس از آن رشد موهای سالم را تقویت می کند.

سعی کنید هر روز حداقل نیم ساعت دویدن را امتحان کنید تا موهایی سالم داشته باشید.

دوچرخه‌سواری، شنا و پیاده‌روی نیز مشابه ورزش‌های هوازی کم تا متوسط هستند که اگر از دویدن لذت نمی‌برید، می‌توانید آن ها را انجام دهید.

4. تمرینات تنفسی

تمرین تنفس (کاپالااباتی پرانایاما) شامل یک سری حرکات های ساده مرتبط با دم و بازدم هستند و به رشد مو کمک می کنند، از ریزش مو جلوگیری می کنند و سفیدی زودرس مو را به تاخیر می اندازند. این تمرین های تنفسی اکسیژن را برای جوانسازی موهای آسیب دیده تقویت می کنند و باعث رشد موهای جدید می شوند.

چگونه انجام می شود:

  • در یک موقعیت راحت بنشینید و پشت خود را صاف کنید.
  • یک نفس عمیق بکشید و همزمان شکم خود را تا حد امکان به داخل بکشید.
  • سپس، بازدم کنید.
  • بازدم را کوتاه و دم را طولانی تر انجام دهید.
  • این تمرین تنفسی را 20 بار انجام دهید.

5. ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر یک تمرین ساده و در عین حال ارزان برای رشد مو است. این ورزش گردش خون را در پوست سر بهبود می بخشد. ماساژ پوست سر با باز کردن منافذ روی پوست سر به رشد مو کمک می کند تا مواد مغذی ضروری را برای فولیکول های مو فراهم کند.

این ورزش موثر همچنین استرس را کاهش می دهد و با کسب آرامش بیشتر، باعث رشد و ضخامت مو می شود.

این ماساژ پوست سر را هر هفته یک بار یا هر روز پنج دقیقه انجام دهید تا رشد موهای خود را را تحریک کنید.

چگونه انجام می شود:

  • روغن موی غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید. روغن نارگیل و روغن زیتون گزینه های خوبی هستند.
  • روغن را برای چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.
  • موهای خود را از وسط جدا کنید.
  • روغن گرم را با نوک انگشتان خود به پوست سر خود بمالید.
  • با انگشتان خود به صورت دورانی پوست سر خود را ماساژ دهید و روغن را در تمام پوست سر پخش کنید.
  • برای بهبود جریان خون در پوست سر، به تدریج شدت ماساژ را افزایش دهید.

اشتباهات رایج هنگام انجام تمرینات

ورزش بیش از حد به خصوص تمرینات قدرتی می تواند باعث ریزش موقت مو در مردان و زنان شود و می تواند چرخه رشد مو را مختل کند و فولیکول های شما را خیلی زود وارد فاز استراحت کند.

هنگامی که بدن شما به دلیل تمرینات سنگین تحت فشار شدید قرار می گیرد، می تواند باعث ریزش مو شود.

به گفته استف بال میچل ، مربی معتبر یوگا، «ورزش و حرکت مناسب باعث ریزش مو نمی شود. اگر فردی خود را تحت استرس و فشار شدید مربوط به ورزش قرار دهد، استرس می تواند باعث ریزش مو شود. به همین دلیل است که تمرینات حرکتی شاد مانند یوگا برای رشد مو بسیار مهم است. ورزش بیش از حد نیز باعث تعریق و تجمع عرق شور در پوست سر شما می شود که می تواند باعث ریزش سریعتر یا آسیب های دیگر به موهای شما شود. همچنین، ناهماهنگی با تمرینات خود یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که باید نسبت به آنها تجدید نظر کنید.»

آیا تمرینات کاردیو می توانند موهای شما را رشد دهند؟

ورزش ها باید به عنوان بخشی از یک روال زیبایی و مراقبت از مو در نظر گرفته شوند. گفته می شود بهترین ورزش برای رشد مو ورزش کاردیو است زیرا این تمرینات شدید باعث افزایش تولید سبوم می شود، ماده ای روغنی که تارهای مو را می پوشاند و از خشک شدن پوست سر و مو جلوگیری می کند.

ادعا می شود که کاردیو با خلاص شدن از شر سموم بدن شما بر تولید سبوم جدید تأثیر می گذارد. در کنار ورزش های قلبی و سایر ورزش ها، سبک زندگی سالم و همچنین رژیم غذایی و تغذیه شامل ویتامین ها، مواد معدنی و آبرسانی بهتر بدن، نقش زیادی در رشد مو ایفا می کند.

گفته می شود که آزادسازی سبوم سالم بهترین راهی است که در آن ورزش و تعریق می تواند به مراقبت بهتر از مو کمک کند. این را می توان با حمام بخار در سونا پس از یک جلسه تمرینی شدید نیز به دست آورد. بخار ممکن است تولید سبوم را افزایش داده و منجر به داشتن موهای بهتر و بلندتر شود.

انجام نیم ساعت کاردیو دو تا سه بار در هفته می تواند کمک کند تا موهایی سالم داشته باشید. یکی از تمرینات قلبی خوب، ورزش هاپ پهلو به پهلو است.

چگونه انجام می شود:

  1. با ایستادن مستقیم با فاصله ای به عرض لگن بین هر دو پا شروع کنید. بازوهای خود را طوری قرار دهید که انگار در حال دویدن هستید.
  2. زانوهای خود را کمی خم کنید و به پهلو، چپ به راست بپرید.
  3. سپس به همان روش به سمت راست خم شوید.
  4. به مدت 3 دقیقه به طور متناوب به چپ و راست بپرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha