رئیس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اقدامات فشرده‌ در مورد تحقیق و تفحص انجام گرفته در خصوص این دریاچه گفت: تمام اقدامات به صورت گزارش به کمیسیون مربوطه ارائه و در نهایت به صحن ارجاع می‌شود؛ متاسفانه در خروجی داده‌ها شاهد نتایجی بودیم که خبر از کم کاری متولیان امر در حوزه‌های مختلف را می‌دهد و بی تردید این داده‌ها به شکل گزارش به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

تخلفات متولیان امر در احیای دریاچه ارومیه به قوه قضائیه ارسال می‌شود

به گزارش سلامت نیوز، روح‌الله متفکر آزاد در گفت و گو با خانه ملت در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: مجلس تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه را بر عهده بنده و چند نفر از همکاران گذاشته است؛ تاکنون در این خصوص اقدامات موثری صورت پذیرفته، طی جلسات مختلف گزارشات متقنی از سازمان‌ها، نهادها، دیوان محاسبات، وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت نیرو، استانداری‌های مختلف در چند ماه اخیر جمع آوری شده و از کارشناسان خبره مجموعه‌های متفاوت دعوت به همکاری کرده ایم و حتی برای راستی آزمایی گزارشات تمام آنها به صورت حضوری مورد بررسی قرار گرفته است.

در احیای دریاچه با کم کاری‌هایی مواجه بودیم

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه کار تحقیق و تفحص را از پاییز ۱۴۰۱ در مجلس کلید زد؛ افزود: اقدامات فشرده‌ای در خصوص این مهم صورت پذیرفته که همگی آنها را به کمیسیون مربوطه ارائه داده و در نهایت به صحن ارجاع می‌شود؛ متاسفانه در خروجی داده‌ها شاهد نتایجی بودیم که خبر از کم کاری متولیان امر در حوزه‌های مختلف می‌دهد و بی تردید این داده‌ها به شکل گزارش به قوه قضائیه ارسال خواهد شد، خشکی دریاچه‌ ارومیه فاجعه‌ محیط زیستی است که امروز رقم خورده و باید برای نسل‌های آینده روشن شود.

تمام کم کاری‌ها از طریق صحن علنی به مردم ارائه می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در حق دریاچه ارومیه کم کاری‌هایی صورت پذیرفته است، یادآورشد: از ترک فعل‌ها و کم کاری‌های صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه کوتاه نخواهیم آمد، تمام بی‌مهری‌ها در حق نگین شور آذربایجان از طریق صحن علنی به شکل گزارش به مردم ارائه خواهد شد، بی تردید گزارش از ستاد احیای دریاچه ارومیه جزو محکم‌ترین و متقن‌ترین گزارشات خواهد بود و خروجی آن به سمتی پیش می‌رود که بر همگان اعلام شود چه کسانی خدمت و چه گروهی به آنها خیانت کرده‌اند تا در تاریخ بماند دلسوزان واقعی چه افرادی بودند.

مجلس از بُعد نظارتی وارد شده است

رئیس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه هر فردی در هر جایگاهی باید پاسخگوی اقدامات خود باشد، اظهار داشت: مجلس از بُعد نظارتی وظیفه دارد هر کسی را در هر جایگاهی اگر کوتاهی داشته مورد سوال قرار دهد؛ احیای دریاچه ارومیه بر دوش متولیان و مسئولان است و کار ویژه مجلس بر این است که مشخص کند چرا اقدامات صورت گرفته نتیجه‌ای برای احیای آن نداشته است.

خشکی دریاچه ارومیه طی زمانبندی مشخص باید متوقف می‌شد

متفکرآزاد با بیان اینکه قرار بود دریاچه ارومیه طی جدول زمانی که ستاد تهیه کرده ظرف مدت ده سال به نقطه تثبیت برسد، یادآور شد: روند خشکی نگین فیروزه‌ای آذربایجان باید در زمانبندی معین، متوقف و در مدت زمان مشخصی اقدامات احیای آن کلید می‌خورد، در حال حاضر مجلس به دنبال این مسئله است که اقدامات صورت گرفته چرا نتیجه مطلوبی نداشته است؟

وی در ادامه یادآور شد: ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۲ شروع به کار کرده و تا سال ۹۹ ادامه فعالیت داده و همچنین از سال ۹۷ حمایت‌های مالی دریاچه حذف و اعتباری دریافت نکرده است و در دولت جدید هم این ستاد با نام دیگر اقدام به فعالیت کرد.

اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شد

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان برای احیای این دریاچه هزینه شده؛ گفت: باید مشخص شود این اعتبارات در کجا هزینه شده است که نه تنها شاهد احیای دریاچه ارومیه نبودیم بلکه وضعیت دریاچه هم نامناسب‌تر شده است، باید روشن شود از اصلاح الگوی کشت گرفته تا مدیریت منابع آبی و آبیاری تحت فشار به چه میزان اجرایی شده است؟

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش شد تا مشخص شود احیای این دریاچه چرا به سرانجام نرسید و بعضا شاهد وضعیت نامطلوب در مورد آن هستیم؛ در حال حاضر مجلس از بُعد نظارتی به هزینه کرد اعتبارات اختصاص داده شده برای دریاچه ارومیه ورود داشته تا روشن شود اعتبارات بودجه‌ای در کجا هزینه شده که به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم.

افزایش چاه‌های اطراف دریاچه برای چیست؟

رییس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از افزایش چاه‌های اطراف دریاچه، اظهار داشت: چرا در فرآیند احیای دریاچه ما شاهد رشد چاه‌ها حتی به صورت غیر مجاز بودیم؟ کلیه اما و اگرها از افزایش چاه‌های غیرمجاز گرفته تا مدیریت نادرست منابع آبی به صورت جزئی در ستاد هیات تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه در نتیجه کم کاری گروهی از مسئولان بوده که وظیفه احیای دریاچه را بر عهده داشتند، چرا فرآیند احیای دریاچه ارومیه به درستی انجام نشده و امروز مردم مطالبه گر احیای دریاچه ایی هستند که سال‌ها وعده آن را از متولیان امر شنیده‌اند.

متفکر آزاد با اشاره به راه اندازی تونل کانی سیب، برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان، یادآور شد: با راه اندازی کانی سیب باید مدیریت آبیاری باغات سیب هم مورد توجه قرار می‌گرفت، چرا معیشت مردم اطراف دریاچه در نظر گرفته نشده است؛ همه مسائل به صورت جزئی رسیدگی و در قالب گزارش مطرح شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس قانون تحقیق و تفحص باید گزارشی را تهیه و جزییات آن به کمیسیون مربوطه ( کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی) ارسال شود و بعد از بررسی و تصویب در نهایت در صحن علنی قرائت می‌شود؛ قبل از ارائه آن در صحن، اعلام نتایج توسط ستاد تحقیق و تفحص کار درستی نیست؛ در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان هزینه کرد اعلامی احیای دریاچه ارومیه است که طی بررسی‌های هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه این مبلغ تا حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ برآورد شده است که رقم دقیق در خروجی گزارش اعلام خواهد شد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بیش از ۸۵ درصد از هزینه کرد بخشی از ستاد در حوزه وزارت نیرو برای اقدامات بین حوزه‌ای بوده است، گفت: در عملکرد وزارتخانه جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، آزاد سازی سدها و ... خلاء هایی وجود داشته است که ستاد به وظیفه خود عمل کرده و به آنها ورود داشته و امروز هیات تحقیق و تفحص تمام خلاء ها را در قالب گزارش جمع آوری کرده است.

چرا شاهد هوشمند سازی چاه‌های اطراف دریاچه نبودیم و اصلاح کشت آبی در دستور کار قرار نگرفت
وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های ۲۸ گانه چه میزان تحقق پیدا کرده و ضعف نظارت و هماهنگی، عدم شفافیت و طفره از پاسخ دادن در ستاد احیای دریاچه منجر شد تا مجلس به این مسئله ورود جدی داشته باشد، یادآور شد: چرا شاهد هوشمند سازی چاه‌های اطراف دریاچه نبودیم و اصلاح کشت آبی در دستور کار قرار نگرفت.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس با انتقاد از اختصاص اعتباراتی که در جای خود باید هزینه می‌شد اما در زیر مجموعه بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت، تاکید کرد: اختصاص اعتباراتی به نام ستاد احیای دریاچه در شرایطی که باید در جای دیگر این هزینه‌ها پرداخت می‌شد هنر نیست، به فرض مثال هزینه‌هایی برای هوشمندسازی چاه‌های اطراف دریاچه باید پرداخت می کردند که به ستاد احیای دریاچه پرداخت شده و امروز شاهد تحقق آن نیستیم.

خشکی دریاچه تبعات گرانی دارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دریاچه ارومیه یک مسئله کلی است و بی تردید خشکی آن کل ایران را درگیر خواهد کرد و پیامدهای جبران ناپذیری در حوزه بهداشت و اقتصاد به دنبال خواهد داشت، تبعات تبدیل آن به شوره زار به لحاظ نانو تا پایتخت هم خواهد رسید و بحران بهداشتی در حوزه تنفسی،بیماری‌های قلبی و عروقی، پوستی و ... را به دنبال خواهد داشت وهمچنین پیامدهای محیط زیستی را در بلند مدت مشاهده خواهیم کرد.

دیدار روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

متفکر آزاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تبعات زیست محیطی خشکی نگین فیروزه‌ای دریاچه ملموس نیست؛ گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه در شرایط مطلوبی قرار ندارد و امروز به عنوان نماینده مردم نامه‌ای به رییس جمهور نوشته از موارد تحقیق و تفحص تا فهم مسائل زیست محیطی در بلند مدت توضیح ارائه کرده‌ام تا هرچه سریع‌تر حیات دریاچه در دستور مدیران اجرایی قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: پدیده دریاچه ارومیه نه مسئله سیاسی نه منطقه‌ای است بلکه موضوعی ملی محسوب می‌شود و مطالبه گری آن وظیفه هر ایرانی است بنده به عنوان نماینده مردم به موضوع تحقیق و تفحص ورود داشته‌ و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیر آن خواهم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha