معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی بیش از ۱۰۰ اولویت‌ پژوهشی برنامه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به همت این معاونت خبر داد.

شناسایی اولویت‌های پژوهشی برنامه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، یونس پناهی با بیان این مطلب، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ اولویت پژوهشی از معاونت بهداشت، درمان، پرستاری، فرهنگی و دانشجویی، موسسه نیماد و دفتر طب ایرانی دریافت و احصا شده است که بیشترین اولویت‌ها به بخش بهداشت و درمان مربوط می‌شوند.

وی با اینکه لیست نهایی اولویت‌ها پس از جمع بندی و بررسی، به ستاد ملی جمعیت ارسال شده است، عنوان کرد: طبق ماده ۳۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، باید ۵ درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها به پژوهش‌های مرتبط با خانواده، فرزندآوری و رشد جمعیت اختصاص یابد. با تعیین اولویت‌ها، این مسیر از شفافیت لازم برخوردار می‌شود و تحقیقات این حوزه بر مبنای نیازهای اعلام شده و اولویت‌های کشور هدایت می‌شود.

پناهی گام بعدی را ارائه حمایت‌ از طرح های تحقیقاتی عنوان و اظهار کرد: تدوین اولویت‌ های راهبردی تحقیقات با محوریت ماده ۳۹ قانون جوانی جمعیت گام اول است و پس از آن، حمایت از تحقیقات کاربردی محصول و خدمت محور با اولویت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین حمایت از طرح‌های تحقیقاتی با محور این موضوعات در جهت استفاده از زیرساخت‌های مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اختصاص ۵ درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها به موضوع جوانی جمعیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و خواسته شده که گزارش فهرست طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که با قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ارتباط دارند و مشخصات پژوهشگران و نتایج به دست آمده به همراه گزارش عملکرد به صورت سالانه، اعلام شود.

به گفته وی، تاکنون بالغ بر ۷۰۰ طرح و پایان‌نامه که به ماده ۳۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مرتبط است، دریافت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ابلاغ هزینه کرد ۳۰ درصد از اعتبارات پژوهشی مرتبط با اجرای ماده ۳۹ قانون به پژوهش‌های مرتبط با تهدیدات و مخاطرات باروری به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و عنوان کرد: طرح‌های مرتبط با این بخش به صورت گزارش‌های شش ماهه به سازمان پدافند غیرعامل و اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، ارائه خواهد شد.

پناهی یادآور شد: اولویت‌های راهبردی تحقیقات تدوین شده و حمایت از پژوهش‌های کاربردی و طرح‌های تحقیقاتی مرتبط مبتنی بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تهیه شده است. همچنین حمایت ویژه از پایان نامه‌های دانشگاهی و حوزوی مرتبط با اولویت‌های پژوهشی ستاد ملی جمعیت نیز از جمله تکالیف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

وی گفت: تاکنون در مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت وبینارهای هم‌اندیشی چالش‌ها و راهکارهای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده است.

ماموریت ملی پژوهش جوانی جمعیت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به واگذاری ماموریت ویژه جوانی جمعیت به کلان منطقه آمایشی یک با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد و گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۶ ماموریت ویژه و ملی با اختصاص اعتبار لازم به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واگذار شد که با توجه به اولویت‌ و ضرورت‌های کشور، ماموریت جوانی جمعیت با عنوان پروژه آسیب‌ شناسی معضل جوانی جمعیت در کلان منطقه یک و تبیین مداخلات منجر به اصلاح آن، با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد ریال واگذار شده است.

اولویت‌های پژوهشی جوانی جمعیت

به گفته وی برخی اولویت‌های پژوهشی احصا شده شامل شناسایی عوامل تهدید باروری در حوزه مواد و فرآورده‌های غذایی، شناسایی مخاطرات باروری شیمیایی در زنان و مردان، بررسی نرخ ناباروری و موالید در مناطق مختلف کشور، مقایسه ژنوم زوج‌های نابارور در مقایسه با زوج‌های با باروری طبیعی، بررسی تکنولوژی های روز دنیا در درمان ناباروری و ارزیابی فناوری برای ورود به کشور، بررسی اثر مشاوره طب ایرانی در پیشگیری از سقط مکرر، تهیه و استانداردسازی پروتکل‌ها و گایدلاین های مراقبتی در حوزه ناباروری، بررسی اثربخشی مدلهای مراقبتی در مددجویان نابارور زن و مرد به طور جداگانه، بررسی موانع و تسهیلات فرزندآوری و فرزندخواندگی واکاوی عوامل فرهنگی زمینه ساز سقط و تک فرزندی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha