مغز یک اندام پیچیده است و یک مطالعه جدید - که تصور می شود بزرگترین مطالعه در زمینه ژنتیک مغز باشد - بیش از 4 هزار نوع ژنتیکی مرتبط با ساختار مغز را شناسایی می کند.

مطالعات جدید ژنتیک ساختار پیچیده مغز را نشان می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی مغز یک اندام پیچیده است و یک مطالعه جدید - که بنظر میرسد بزرگترین مطالعه در زمینه ژنتیک مغز باشد - بیش از 4000 نوعِ ژنتیکی مرتبط با ساختار مغز را شناسایی می کند.

این تحقیق که شامل حدود 36 هزار اسکن مغزی است، توسط تیمی در دانشگاه کمبریج در انگلستان انجام شد و به گفته محققان، مغزها از نظر حجم کلی، نحوه چین خوردگی مغز و ضخامت چین ها کاملاً متفاوت هستند.

دکتر وارون واریر، یکی از نویسندگان این مطالعه، که با مرکز تحقیقات اوتیسم دانشگاه همکاری می کند، گفت: کار جدید نشان می دهد که نحوه رشد مغز تا حدی ژنتیکی است.

واریر گفت: «یافته‌های ما می‌تواند برای درک اینکه چگونه تغییرات در شکل و اندازه مغز می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی و روانپزشکی شود، به‌طور بالقوه منجر به درمان و حمایت بهتر برای کسانی که به آن نیاز دارند، استفاده شود.»

برای این مطالعه، محققان به اسکن MRI از بیش از 32 هزار بزرگسال از گروه Biobank بریتانیا و بیش از 4 هزار کودک از مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) در ایالات متحده دسترسی پیدا کردند.

محققان خواص متعدد خارجی ترین لایه مغز به نام قشر مغز را اندازه گیری کردند. این شامل اندازه گیری مساحت و حجم قشر و نحوه چین شدن آن بود.

واریر گفت : "یک سوالی که مدتی است ما را به خود مشغول کرده است این است که آیا همان ژن هایی که به بزرگی قشر مغز مرتبط هستند - که هم به عنوان حجم و هم به عنوان مساحت اندازه گیری می شود و با نحوه چین خوردگی قشر هم ارتباط دارند یا خیر. با اندازه گیری این ویژگی های مختلف مغز و با پیوند دادن آنها به ژنتیک، متوجه شدیم که مجموعه‌های مختلف ژن‌ها در چین خوردگی و اندازه قشر مغز نقش دارند.

سپس محققان این ویژگی‌ها را - اندازه‌گیری در کل قشر و 180 ناحیه منفرد قشر - به اطلاعات ژنتیکی در سراسر ژنوم مرتبط کردند.

این یافته ها به محققان این امکان را می دهد که چگونگی ارتباط ژنتیکی خواص مختلف مغز با یکدیگر را شناسایی کنند.

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا همان ژن هایی که با تغییر اندازه مغز در جمعیت عمومی مرتبط هستند ممکن است با ژن های مرتبط با شرایط بالینی خاص همپوشانی داشته باشند، مانند جایی که اندازه سر بسیار بزرگتر یا کوچکتر است که به عنوان شرایط سفالیک شناخته می شوند.

ریچارد بتلهم، مدیر تصویربرداری عصبی در مرکز تحقیقات اوتیسم گفت: "بسیاری از ژن های مرتبط با تفاوت در اندازه مغز در جمعیت عمومی با ژن های دخیل در شرایط سفالیک همپوشانی دارند. با این حال، ما هنوز نمی دانیم که دقیقا چگونه این ژن ها منجر به تغییرات در اندازه مغز می شوند."

یافته های این مطالعه در 17 آگوست در Nature Genetics منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha