زانو درد در کودکان به طور کلی به خاطر رشد کودک است و نیازی به مداخله پزشکی ندارد. با این حال، در برخی شرایط درد زانو ممکن است به دلیل جراحات، عفونت های باکتریایی یا آرتریت نوجوانان نیز باشد. اگر کودک شما درد مفاصل، تب یا ضعف زانو را تجربه کرد، وضعیت را از نظر پزشکی بررسی کنید. 

زانو درد در کودکان: علل، درمان و زمان مراجعه به پزشک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مام جانکشن، در بیشتر موارد، زانو درد در کودکان می تواند به دلیل رشد باشد و نیازی به مراقبت پزشکی نیست زیرا ممکن است به سرعت و بدون عارضه برطرف شود. با این حال، همیشه لازم است که علل دقیق زانو درد در کودکان شناسایی شود.

دکتر مارک هالستد، پزشک متخصص پزشکی ورزشی در بیمارستان کودکان سنت لوئیس، می‌گوید: «زانو درد می‌تواند به دلیل استفاده بیش از حد، عدم تعادل در قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها یا بیماری ازگود-شلاتر باشد. »

زانو درد همراه با علائم دیگر، مانند قرمزی و تورم، ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی فوری داشته باشد.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا، درد ناشی از رشد به طور معمول در کودکان بین سنین سه تا دوازده سالگی، معمولا در هنگام عصر یا شب رخ می دهد. اگر درد در هر دو پا، جلوی ران یا ساق پا یا پشت زانو، بدون تورم یا آسیب خارجی احساس شود، ممکن است درد در حال رشد باشد. این دردها معمولاً با لنگیدن همراه نیستند و ممکن است هیچ علامتی از تروما و عفونت موضعی نداشته باشند.

درد مرتبط با رشد کودک معمولاً نیازی به مداخله پزشکی ندارند و پس از یک سن خاص از بین می روند. اگر مطمئن نیستید که درد زانو یک درد فزاینده است، بهتر است با پزشک اطفال خود مشورت کنید. همچنین، استفاده از آسپرین به عنوان مسکن برای کودکان زیر 16 سال توصیه نمی شود، زیرا می تواند باعث سندرم ری شود.

علل زانو درد در کودکان که می تواند باعث نگرانی شود

در اینجا چند علت زانو درد وجود دارد که می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. برخی از کودکان ممکن است ناهنجاری های مادرزادی داشته باشند که باعث درد زانو می شود. علاوه بر این، دلایل زیر شامل یک بیماری زمینه‌ای و همچنین ساییدگی و پارگی زانو زمانی که کودک در ورزش فعال است می‌شود.

1. آسیب های زانو

کودک شما همچنین ممکن است به دلیل انواع آسیب ها، مانند آسیب صفحه رشد یا شکستگی زانو، زانو درد داشته باشد. اگر زانوی کودک شما علائم زیر را نشان می دهد، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید:

  • اگر زانو قادر به تحمل وزن بدن کودک نباشد
  • کاسه زانو در جای خود قرار ندارد و نمی تواند حرکت کامل داشته باشد
  • صدای ترق یا ترق دردناک می دهد
  • در زانوی کودک تورم وجود دارد و زانو قفل می شود

2. عفونت در زانو

عفونت های باکتریایی استخوان در زانو ممکن است منجر به بیماری هایی مانند استئومیلیت و آرتریت سپتیک شود.

در نوزادان، علائم غیراختصاصی است که ممکن است شامل تحریک پذیری، امتناع از راه رفتن یا محدودیت حرکات خود به خودی اندام ها باشد؛ در حالی که در کودکان بزرگتر، علائمی مانند مفاصل متورم و دردناک با ترشح، اختلال عملکردی، حساسیت و گرمای موضعیمشاهده می شود.

3. آرتریت نوجوانان

اگر کودک علائمی مانند درد، التهاب، سفتی مفاصل و خستگی را نشان دهد، می تواند نشان دهنده شروع یک بیماری خودایمنی به نام آرتریت نوجوانی باشد.

شایع ترین نوع آرتریت در کودکان، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان است و طبق گزارش کالج آمریکایی روماتولوژی، از هر 1000 کودک، یک کودک مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) تشخیص داده می شود. معمولاً مفاصل متعدد مانند مفاصل زانو، مچ پا، آرنج، مچ دست و انگشتان در آرتریت نوجوانان درگیر می شوند.

4. بیماری ازگود-شلاتر

بیماری ازگود-شلاتر التهاب ناحیه ای است که استخوان ساق پا به کاسه زانو می چسبد و باعث درد زانو در نوجوانان می شود و معمولا در دوران بلوغ اتفاق می افتد، زمانی که کودک دچار جهش رشد می شود.

این بیماری می تواند در کودکانی که ورزش شدید تا حرفه ای می کنند شایع تر باشد.

5. زانوی جامپر

زانوی جامپر یک بیماری دردناک زانو است که در آن فشار انباشته روی تاندون کشکک i باعث پارگی در ناحیه می شود.

این به طور عمده در کودکانی که در ورزش های پرشی شرکت می کنند اتفاق می افتد. علائم رایج این امر شامل درد ناشی از نشستن طولانی مدت، چمباتمه زدن و بالا رفتن از پله است. همچنین، درد ناگهانی تاندون زمانی اتفاق می‌افتد که فشار روی زانو وارد شود و با برداشتن بار بلافاصله متوقف می‌شود.

ای درد به ندرت در هنگام استراحت احساس می شود.

6. آسیب های بافت نرم زانو

آسیب بافت نرم آسیب رباط یا آسیب تاندون ها و ماهیچه ها در یک ناحیه بدن است. آسیب بافت نرم زانو به آسیب ناشی از فشار زیاد یا استفاده بیش از حد از رباط ها، تاندون ها و ماهیچه ها اشاره دارد.

7. سندرم پاتلوفمورال (PFS)

سندرم درد پاتلوفمورال، دردی در قسمت قدامی زانو و یک بیماری رایج در بین نوجوانان و ورزشکاران است. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد، جابجایی کاسه زانو یا وزن یا فشار بیش از حد بر روی کاسه زانو منجر به نرم شدن یا فرسودگی غضروف زیر کاسه زانو می شود.

کودکان مبتلا به سندرم پاتلوفمورال هنگام چمباتمه زدن، پریدن یا خم شدن زانو درد را تجربه می کنند.

8. تاندونیت چهار سر ران

نوجوانانی که ورزش هایی مانند فوتبال که شامل دویدن زیاد است، انجام می دهند، از ساختار زانوهای خود بیش از حد استفاده می کنند و در نتیجه باعث کشیدگی یا آسیب به عضله چهار سر ران می شوند که منجر به درد، تورم و ضعف در زانو می شود.

درد معمولاً در ناحیه تحتانی ران، بالای کشکک، زمانی که فرد سعی می کند زانو را حرکت دهد، احساس می شود.

9. تومورهای استخوانی

استئوسارکوم یک تومور استخوانی است که معمولا در نوجوانان و جوانان دیده می شود و در لبه های استخوان های بلندی که زانو را تشکیل می دهند، ایجاد می شود. این بیماری دارای علائمی مانند درد در استخوان، سفتی، تورم یا حساسیت در استخوان، ضعف استخوان، خستگی، کاهش وزن و کم خونی است.

علاوه بر اینها، بورسیت (التهاب بورسها) و بیماری بلانت (اختلال رشدی که بر استخوان‌های ساق پا تأثیر می‌گذارد) برخی از بیماری‌های دیگری هستند که می‌توانند باعث درد زانو در کودکان شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دردهای رشد معمولاً نیازی به مداخله پزشکی ندارند، زیرا پس از یک سن خاص از بین می روند.

اما با یک متخصص ارتوپدی اطفال تماس بگیرید اگر درد بیش از دو هفته طول کشیده است و کودک موارد زیر را تجربه می کند:

  • درد برای مدت طولانی، گاهی اوقات در طول روز
  • درد مفاصل
  • درد صبح ها
  • ضعف در زانوها و لنگیدن
  • تب
  • مفاصل متورم، قرمز یا حساس

سوالات متداول

درد رشد در کودکان چه زمانی متوقف می شود؟

درد رشد در کودکان به طور کلی در دوران نوجوانی متوقف می شود.

آیا کم آبی باعث درد زانو در کودکان می شود؟

بله. از آنجایی که 70 تا 80 درصد غضروف مفاصل را آب تشکیل می دهد که خاصیت روان کنندگی دارد، کم آبی بدن ممکن است باعث درد زانو شود.

چاقی چگونه باعث درد زانو می شود؟

چاقی می تواند باعث کمبود ویتامین، عدم تعادل هورمونی و افزایش استرس شود و بر رشد استخوان ها و سلامت کلی اسکلتی عضلانی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، می تواند به صفحه رشد، ناحیه بافت غضروفی در حال توسعه در انتهای ساق یا بازوها آسیب برساند که می تواند باعث بدشکلی و درد زانو شود.

درد زانو چگونه می تواند بر فعالیت های روزانه کودکان تأثیر بگذارد؟

زانو درد ممکن است باعث مشکل در راه رفتن، دویدن یا پریدن شود و باعث شود کودک تا زمان بهبودی برخی ورزش ها و فعالیت ها را رها کند. گاهی اوقات، درد ممکن است باعث شود کودک بیشتر از حد معمول استراحت کند که زمان بازی او را کاهش می دهد. علاوه بر این، می تواند مشکلاتی را در انجام وظایف معمول ایجاد کند و منجر به کاهش استقلال او شود. علاوه بر این، درد شدید زانو می‌تواند باعث اختلال در خواب شود و کودک را مضطرب، تحریک‌پذیر و ناامید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha