یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 360367

درباره زیان‌های سیگار بارها شنیده‌ایم اما احتمالا از تاثیر دود آن (دود دست دوم) بر افزایش سطح سرب در بدن کودکان و نوجوان کم‌تر می‌دانیم.

یکی‌ دیگر از مضرات دود سیگار برای کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نشریه تخصصی «کانورسیشن»، دود دست دوم بر سلامت کودکان و نوجوانانی که در معرض آن قرار می‌گیرند، اثرات زیان‌باری دارد.

به علاوه، سرب برای کودکان بسیار مضرتر از نوجوانان و افراد مسن‌تر است چراکه بدن کودکان در حال رشد سریع است و تاثیر نامطلوب این ماده بر کودکانِ در حال رشد می‌تواند تشدید شود.

متخصصان در آمریکا داده‌های ملیِ این کشور در مورد میزان سرب خون و قرار گرفتن کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۹ ساله در معرض دود سیگار را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی بررسی و تحلیل کردند.

آنها میزان سرب و متابولیت نیکوتین را در گروه‌های تحت آزمایش اندازه‌گیری کردند. هنگام استنشاق دود تنباکو، در فرایندی شیمیایی، ماده‌ای به نام «کوتینین» در بدن تولید می‌شود. میزان کوتینین در بدن نشان می‌دهد که چه میزان در معرض دود تنباکو بوده‌ایم.

با توجه به نتایج تحقیق مزبور در گروه‌هایی که بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشتند، میانگین سرب خون نیز بیشتر از گروهی بود که کمتر در معرض دود سیگار بودند.

چرا جلوگیری از جذب سرب در بدن مهم است؟

به گزارش ایندیپندنت، برخلاف بسیاری از سموم دیگر در صورت کاهش میزان قرار گرفتن در معرض سرب، مقدار این ماده در بدن رقیق نمی‌شود. همچنین بدن به‌ طور طبیعی نمی‌تواند این سم را دفع کند. سرب در استخوان‌ها جمع و در خون ترشح می‌شود و تنها راه از بین بردن آن مصرف داروهای خوراکی است.

قرار گرفتن در معرض سرب سبب ایجاد مشکلات عصبی متعدد و شدیدی از جمله آسیب اعصاب، مشکلات شناختی و از دست دادن هوش و ضعف حافظه می‌شود و ممکن است موجب اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی شود.

از دیگر عواملی که ممکن است میزان سرب در خون کودکان را افزایش دهد برخی لوازم خانگی روزمره از جمله برخی ظروف سرامیکی است. بعضی از ادویه‌ها، اسباب‌بازی‌ها، محصولات رنگ مو و لوازم آرایشی نیز حاوی سرب‌ هستند.

محققان می‌کوشند با ارائه یافته‌های پژوهش‌های جدید، خطر قرار گرفتن در معرض سرب را گوشزد کنند و کاهش دهند. آنها با تحقیق در مناطق محلی می‌کوشند در این مورد آگاهی‌رسانی بیشتری کنند. به نظر آن‌ها، پژوهش‌هایی از این دست به درک بهتر از خطر قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha