رنگ مخاط موجود در بینی می تواند اولین نشانه ی حضور یک ماده آلرژی زا یا یک عفونت در بدن شما باشد.

تفاوت رنگ مخاط بینی در سرماخوردگی و آلرژی فصلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلولند کلینیک، مخاط بینی که با نام موکوس نیز شناخته می شود، داخل حفره بینی همه افراد را می پوشاند. متخصصان دریافته اند که شما هر روز حدود 500 یا 600 سی سی مخاط بینی تولید کرده و می بلعید.

مخاط بینی به عنوان یک مانع قوی، در اطراف مناطقی از بدن شما که ممکن است مستعد عفونت باشند، عمل می کند. راج سیندوانی، متخصص گوش، حلق و بینی می گوید: «داخل بینی و همچنین دستگاه تنفسی فوقانی در ناحیه سر و گردن، محیط های بسیار مرطوبی هستند و مخاط نقش مهمی در محافظت از پوشش و مرطوب نگه داشتن آن دارد. »

بینی اولین خط دفاعی شما از نظر پیشگیری از عفونت ها و دفع چیزهای ناخواسته ای است که ممکن است بخواهند وارد بدن شما شوند. دکتر سیندوانی می گوید: «مخاط موجود در بینی، ذرات و ارگانیسم های مزاحم را به دام می اندازد، بنابراین باکتری ها یا زباله هایی که تنفس می کنیم مستقیماً به ریه های ما نمی روند.»

با این حال، رنگ مخاط موجود در حفره بینی می تواند چیزهای زیادی در مورد آنچه در داخل مجرای بینی شما می گذرد به شما بگوید و اگرچه پزشکان به ندرت از مخاط بینی به عنوان تشخیص اولیه بیماری استفاده می کنند، اما می تواند شرایط دیگر را نیز برای شما روشن کند.

رنگ مات مخاط می تواند حاکی از موارد مختلفی باشد، از جمله اینکه آیا آلرژی دارید، خونریزی بینی داشته اید، سرماخوردگی یا عفونت سینوسی دارید. با این حال، تغییر رنگ مخاط همراه با بررسی شرایط دیگر تقریباً نشانگر بزرگ‌تری است که هشدار می دهد مشکلی در بدن شما وجود دارد یا خیر.

دکتر سیندوانی می‌گوید: « اگر مخاط شما در حال تغییر رنگ است، باید ببینید چه اتفاقی می‌افتد. تغییر رنگ مخاط نشان می دهد که آیا سیستم دفاعی بدن شما خوب کار می کند؟، چیزی شما را آزار نمی دهد؟ شما می خواهید به طور کلی تر به آنچه ممکن است تغییر کرده باشد نگاه کنید. آیا احساس ناخوشی می کنید؟ آیا یک حیوان خانگی جدید یا تغییرات مهم دیگری در محیط خود داشته اید؟ همه ممکن است علت تغییر رنگ مخاط بینی شما باشند.»

در کنار تغییر رنگ مخاط، تغییر رنگ و شکل حنجره نیز یکی از نشانه‌های نگرانی بالقوه سلامتی است. قوام مخاط موجود می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد، اگر غلیظ‌تر باشد، می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت هیدراتاسیون شما باشد، مانند کمبود مایعات مصرفی یا مصرف بیش از حد قهوه یا نوشیدنی هایی که باعث کم آبی بدن شما می شوند.

این که چه مقدار مخاط تولید می کنید نیز می تواند گویای این موضوع باشد. دکتر سیندوانی می‌گوید: «اگر مخاط زیادتر از حد معمول آن باشد، ممکن است توجه به آن نیز مهم باشد» که می تواند منعکس کننده هیدراتاسیون بدن باشد و برای برخی افراد، ممکن است منعکس کننده قرار گرفتن در معرض چیزی تحریک کننده مانند عطر یا دود سیگار باشد. یا حتی می تواند نشان دهنده آلرژی باشد.

علت مخاط شفاف بینی

مخاط شفاف بینی طبیعی است؛ اگرچه آلرژی نیز می تواند به این شکل ظاهر شود. ترکیب مخاط مستقیم عمدتاً آب، با پروتئین ها، آنتی بادی ها و نمک های محلول است و بافت های بینی شما 24 ساعته آن را تولید می کنند و بیشتر آن از پشت گلوی شما جاری می شود تا در معده حل شود.

علت مخاط سفید رنگ بینی

این می تواند به این معنی باشد که بینی شما از حالت طبیعی خودش فاصله گرفته است. بینی شما دارای بافت های متورم و ملتهبی است که جریان مخاط را کند می کند و باعث می شود رطوبت آن از بین برود و غلیظ و کدر شود که می تواند نشانه عفونت بینی یا سرماخوردگی باشد.

علت مخاط زرد رنگ بینی

مخاط زرد رنگی که از بینی ترشح می شود، می تواند به معنای سرماخوردگی یا عفونت در حال پیشرفت باشد. رنگ مایل به زرد از گلبول‌های سفید خون می‌آید که با عجله به محل عفونت می‌روند و پس از کار برای مبارزه با آن از بین می‌روند.

گاهی اوقات مخاط زرد یا سبز رنگ می‌تواند به این معنی باشد که شما عفونتی در بدنتان دارید. اما به یاد داشته باشید که موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید، از جمله اینکه در کل چه احساسی دارید یا تب دارید با کم آبی بدن یا بی حالی روبرو شده اید یا خیر.

سرماخوردگی ناگزیر 7-10 روز طول می کشد بنابراین بهتر است استراحت کنید و در صورت لزوم با تاکتیک های مراقبتی منتظر بمانید.

علت مخاط سبز رنگ بینی

اگر مخاط سبز رنگ دارید، سیستم ایمنی شما واقعاً در حال مبارزه است و مخاط شما با گلبول های سفید مرده غلیظتر از حالت طبیعی اش شده است. اگر بعد از حدود 10-12 روز همچنان بیمار هستید، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشان دهنده سینوزیت باشد، یک عفونت باکتریایی که با یک دور آنتی بیوتیک درمان می شود.

اگر تب دارید یا واقعاً بیمار هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

دکتر سیندوانی می‌گوید: «همچنین اگر سینوزیت درمان نشود، می‌توانید به سینوزیت مزمن مبتلا شوید، که یک بیماری التهابی طولانی‌مدت است که در طول چند ماه علائم عفونت سینوسی را خواهید داشت». این فقط یک مخاط تغییر رنگ داده نیست بلکه می تواند درد صورت، فشار، احتقان یا مشکل در تنفس، یا تغییر در حس بویایی و احساس ناخوشی را همراه داشته باشد.

با این حال، شما واقعاً نمی‌توانید تنها بر اساس رنگ مخاط تشخیص دهید که عفونت ویروسی است یا باکتریایی. این بیشتر به این بستگی دارد که چه مدت احساس بیماری کرده‌اید و چه علائمی دارید.

معمولاً پس از حدود هفت روز، اگر آن مخاط زرد یا سبز رنگ را دارید و احساس ناخوشی می کنید، در آن زمان است که پزشک ممکن است به شما یک دوره آنتی بیوتیک بدهد.

علت مخاط صورتی یا قرمز رنگ بینی

بافت بینی شما در بینی به نوعی آسیب دیده است که شاید به دلیل خشکی، تحریک شدگی یا نوعی ضربه باشد. دکتر سیندوانی می‌گوید: « مخاط به رنگ قرمز پر رنگ می‌تواند نشان دهنده یک خونریزی از بینی باشد که به احتمال زیاد به تروما یا احتمالاً عفونت مرتبط است. »

با این حال، او اضافه می کند که این رنگ همیشه باعث نگرانی نیست. «چند لکه خون یا مخاط صورتی مایل به رنگ ممکن است چیز مهمی نباشد و می تواند فقط آسیب یا تحریک آستر باشد. به عنوان مثال، زمانی که ما بیمار هستیم و زیاد بینی خود را فین می کنیم یا بینی خود را زیاد می مالیم، همه این کارها می تواند باعث پاره شدن چند رگ خونی شود که خونریزی خیلی کمی را به همراه دارد.»

علت مخاط قهوه ای رنگ بینی

علت رنگ قهوه ای مخاط بینی می‌تواند خون قدیمی باقی مانده در بینی باشد، یا احتمالا چیزی استنشاق شده است، مانند خاک یا پاپریکا یا هرنوع آلودگی خارجی.

علت مخاط سیاه رنگ بینی

دکتر سیندوانی می‌گوید: «اگر مخاط سیاه می‌بینید، ممکن است چیزی شبیه زباله در محل کار یا محل زندگی خود تنفس کرده باشید و ممکن است در مخاط بینی شما جمع شده باشد».

علاوه بر این، اگر سیگار نمی‌کشید یا از مواد مخدر استفاده نمی‌کنید، مخاط سیاه ممکن است به معنای عفونت قارچی جدی باشد. برخی از عفونت‌های قارچی وجود دارند که می‌توانند به شکل مخاط سیاه رنگ بینی ظاهر شوند که می‌تواند بسیار بسیار جدی باشد اما خوشبختانه آنها بسیار نادر هستند.

در واقع، این عفونت ها معمولا در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف رخ می دهد. اگر شما یکی از آنها هستید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا مخاط سبز رنگ بینی همیشه به این معنی است که شما عفونت دارید؟

نه همیشه!

اگر مقدار زیادی باکتری در بینی شما رشد کند، رنگ مخاط بینی شما می تواند تغییر کند (یا می توانید مقدار بیشتری مخاط بینی داشته باشید). مخاط بینی می‌تواند تحت تأثیر باکتری‌ها قرار گیرد و این باکتری می تواند در بینی شما باقی بماند تا زمانی که باکتری وارد پوشش یا بافت بینی شما نشود، به عنوان عفونت شناخته نمی شود.

تعیین اینکه آیا عفونت دارید یا نه به احساس شما و مدت زمانی که چنین احساسی دارید بستگی دارد. به طور کلی، اگر احساس خوبی دارید، در بیشتر موارد واقعاً با یک عفونت قابل توجه و شدید روبرو نشده اید و حتی ممکن است پزشک در این شرایط تصمیم بگیرد که شما را با هیچ آنتی بیوتیکی درمان نکند، حتی اگر این شرایط شما برای مدتی ادامه داشته باشد.

مخاط بینی چه نقشی در بدن دارد؟

مخاط ساکن نیست. در واقع، مخاط همیشه در یک الگوی از پیش تعیین شده در اطراف بدن شما در حال حرکت است و از سینوس‌ها شروع می‌شود و سپس به داخل بینی، پشت بینی و گلو می‌رود و سپس به معده ختم می‌شود.

اگر مخاط در یک مکان باقی بماند، باکتری های موجود در آن می توانند باعث عفونت شوند.

مخاط در بدن باکتری ها را به دام می اندازد و سپس به داخل معده شما رانده می شود. در آنجا می توان با باکتری ها مقابله کرد، بنابراین به هیچ وجه شما را آلوده نمی کند و به شما آسیب نمی رساند.

اگر مخاط در اطراف بدن شما حرکت نکند و راکد بماند، باکتری های موجود در آن به تکثیر ادامه می دهند، زیرا مخاط نوعی غذا برای آنهاست. این رشد بیش از حد باکتری می تواند به بافت بینی و سینوس شما نفوذ کند و باعث عفونت شود.

مخاط علاوه بر جلوگیری از عفونت های احتمالی، به عملکرد صحیح بینی کمک می کند. به عنوان مثال، موکوس مواد شیمیایی مانند بوها را به دام می اندازد که به کمک آنها شما می توانید حس بویایی داشته باشید و آنها را به گیرنده های بویایی که در بالای بینی زندگی می کنند هدایت می کند.

بینی همچنین با کمک مخاط، هوایی که تنفس می کنیم را مرطوب و گرم می کند. مخاط عمدتاً آب یا رطوبت را به هوایی که تنفس می کنیم اضافه می کند، بنابراین مجاری یا ریه های ما را خشک نمیماند و تنفس تسهیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha