یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 361177

نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد زنان باردار یا شیرده‌ای که نوشابه رژیمی یا دیگر غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آسپارتام مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد فرزندان پسر آنها دچار اوتیسم شوند.

اگر پسر باردارید نوشابهٔ رژیمی نخورید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، محققان دانشگاه San Antonio دریافتند پسرهایی که تشخیص داده شد اوتیسم دارند، مادران آنها هر روز حداقل یک نوشابه رژیمی مصرف می‌کردند.


سرپرست این مطالعه می‌گوید تحقیق ما علت و معلول بودن مصرف آسپارتام و احتمال اوتیسم را ثابت نکرد؛ اما یک پرچم قرمز هشداردهنده به ما نشان داد.

در این مطالعه، محققان از مادران ۲۳۵ کودک دچار اختلال طیف اوتیسم در مورد مصرف نوشابه رژیمی سؤال کردند و نتایج را با یک گروه ۱۲۱ نفره از کودکانی که رشد نورولوژیکی نرمال داشتند مقایسه نمودند.

کودکان پسری که تشخیص داده شد مبتلا به اوتیسم هستند، سه برابر سایر بچه‌ها احتمال داشت که طی دوره جنینی یا شیرخوارگی به‌واسطه مادران خود در معرض محصولات شیرین شده با آسپارتام بوده باشند. این ارتباط در مورد پسربچه‌های دچار اوتیسم دیده شد؛ اما در مورد دخترهای دچار اوتیسم خیر.
ضمناً ارتباط بین آسپارتام و اوتیسم در مورد همهٔ پسربچه‌هایی که دچار هر گونه اختلالی از طیف اوتیسم بودند دیده نشد. اوتیسم یک عبارت چتری است که شامل عوارضی که چندان اثری بر زندگی نمی‌گذارند مثل سندرم آسپرگر و شامل عوارض جدی‌تر نیز می‌شود و همگی در دسته اختلال اوتیسم قرار می‌گیرند.

محدودیت‌های مطالعه


به گفته محققان این مطالعه محدودیت‌هایی داشت. اطلاعات تغذیه‌ای مادرها سال‌ها بعد از بارداری و شیردهی‌شان جمع‌آوری شد. ایده‌آل‌تر این بود که اطلاعات تغذیه‌ای مادرها، پیش از بارداری، حین بارداری و در دوره شیردهی‌شان سنجیده می‌شد.

ضمناً بیشتر موارد اوتیسم در این مطالعه پسر بودند (۸۷ درصد). لازم است مسئله ارتباط اوتیسم و آسپارتام در ابعاد گسترده‌تری و روی تعداد زیادی از دختربچه‌ها و پسربچه‌های طیف اوتیسم انجام شود و در مورد ریسک فاکتورهای مربوط به مادرها اطلاعات خیلی بیشتری به دست بیاید.
یافته‌ها نشان می‌دهد وقتی که مادر نوشیدنی‌های رژیمی می‌نوشد، مواد آن به داخل رحم و مایع آمنیوتیک نیز راه پیدا می‌کند و حتی ممکن است غلظت آن در مایع آمنیوتیک از غلظت آن در خون خود مادر بیشتر باشد


البته این اولین مطالعه‌ای نیست که زنگ هشدار در مورد ارتباط آسپارتام و اوتیسم را به صدا درمی‌آورد. از سال ۲۰۱۰ تعدادی گزارش در مورد افزایش مشکلات سلامتی در میان کودکان زنانی که در دوره بارداری نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند منتشر شد. این مشکلات سلامتی شامل افزایش ریسک نارس بودن، داشتن اضافه‌وزن یا چاقی، از نوزادی تا سال‌های بعدی زندگی می‌شود.

مطالعهٔ جدید دیگری نشان داد شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در نوشابه‌های رژیمی به کار می‌روند در مایع آمنیوتیک اطراف جنین در رحم و در خون و مایع نخاعی کودکان پیدا شده بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد وقتی که مادر نوشیدنی‌های رژیمی می‌نوشد، مواد آن به داخل رحم و مایع آمنیوتیک نیز راه پیدا می‌کند و حتی ممکن است غلظت آن در مایع آمنیوتیک از غلظت آن در خون خود مادر بیشتر باشد.

هرچند محققان هنوز به پاسخ نهایی نرسیده‌اند اما بر اساس یافته‌هایی که تاکنون به‌دست‌آمده توصیه شده که بهترین نوشیدنی برای زنان باردار یا شیرده، آب است. به آب می‌توانید کمی آبمیوه مثل آب‌پرتقال یا آبلیموی تازه یا چند برگ نعنا اضافه کرده و آب طعم‌دار بنوشید.

بر اساس یافته‌ها، طی بارداری آسپارتام می‌تواند از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین شود. آسپارتام از طریق شیر مادر نیز به کودک منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha