بر اساس تحقیقات، دریافت کراتین بیشتر از طریق رژیم غذایی می تواند به کاهش خستگی مزمن ناشی از کووید طولانی مدت کمک کند.

مکمل «کراتین» برای افراد مبتلا به کوووید طولانی مفید است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیکال نیوز، بر اساس یک مطالعه کوچک جدید، کراتین رژیم غذایی ممکن است خستگی مرتبط با کووید طولانی و سایر علائم را بهبود بخشد.

کراتین که امروزه اغلب به عنوان مکمل ورزشی استفاده می‌شود نقش مهمی در کمک به سلول‌ها برای تولید و استفاده از انرژی در سراسر بدن ایفا می‌کند.

شرکت‌کنندگانی که پس از گزارش علائم طولانی کووید، به مدت شش ماه کراتین دریافت کردند، در مقایسه با سایرینی که دارونما دریافت کردند، از لحاظ خستگی، بدن درد، از دست دادن حس چشایی، مشکلات تنفسی و مشکلات تمرکز که اغلب به دنبال عفونت کووید ۱۹ به‌وجود می‌آیند، بهبود پیدا کردند.

این مطالعه نشان داد که مصرف کراتین رژیم غذایی به مدت سه ماه به طور قابل توجهی احساس خستگی را بهبود می بخشد و تا شش ماه باعث بهبود در بدن درد، مشکلات تنفسی، از دست دادن چشایی، سردرد و مشکلات تمرکز- یا "مه مغزی"- شده است.

مطالعه‌ای که در آلمان انجام شد، تأثیر کراتین را بر روی ۱۲ فرد ۱۸ تا ۶۵ ساله که در سه ماه گذشته مبتلا به کووید ۱۹ شده بودند، بررسی کرد.

نیمی از شرکت کنندگان روزانه چهار گرم کراتین رژیمی دریافت کردند. شش شرکت‌کننده باقی‌مانده مقداری معادل دارونما، اینولین، دریافت کردند.

کراتین به طور طبیعی در بدن انسان به صورت فسفوکراتین وجود دارد، که نقش مرکزی در حفظ غلظت آدنوزین تری فسفات (ATP) دارد.

تمام عملکردهای سلولی ما برای حفظ پروتئین‌های حرکتی به بازسازی ثابت ATP متکی هستند به عنوان مثال، انقباض عضلانی، پمپاژ یون، جریان پروتوپلاسمی، و بازآرایی اسکلت سلولی و غیره.

دکتر «سرگژ اوستوجیک»، سرپرست تیم تحقیق، این فرضیه را مطرح می‌کند: «اثرات مطلوب کراتین در کووید طولانی مدت ممکن است نه تنها نقش آن در بازیافت [ATP] برای حمایت از متابولیسم در مغز و ماهیچه‌های اسکلتی، بلکه همچنین اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و تعدیل‌کننده عصبی آن را نیز شامل شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha