یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 361413

احتمالا بسیار شنیده‌اید که کلید اجابت مزاج منظم در مصرف فیبر و آب‌رسانی کافی به بدن است که البته هم حقیقت دارد. اما مواد غذایی هم وجود دارند که با اضافه‌کردن آن‌ها به رژیم غذایی خود می‌توانید به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک کنید.

6 خوراکی برای رفع یبوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،یبوست وضعیت شایعی است که در بسیاری از افراد بنا به دلایل متعدد، از بارداری گرفته تا پیری یا عوارض مصرف داروی خاص، دیده می‌شود. در این جا به شش ماده غذایی که به درمان یبوست کمک می‌کنند، می‌پردازیم:

پوست کیوی| پوست کیوی نه‌تنها خوراکی است، بلکه منبع طبیعی فیبر محسوب می‌شود. کیوی مدت‌زمان لازم برای حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. پس وقتی اسموتی درست می‌کنید یک کیوی کامل شسته‌شده را به مخلوط‌کن اضافه کنید، یا این که آن را مانند سیب (با پوست) میل کنید.


لوبیا| لوبیا منبع عالی فیبر و منیزیم است، دو ماده مغذی که به دفع کمک می‌کنند. حبوبات حاوی هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول‌اند. فیبر محلول، هضم را کند و جذب بهتر مواد مغذی را ممکن می‌کند، در حالی که فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد تا از یبوست جلوگیری کند.


دانه‌های چیا| دانه‌های چیا پس از مصرف، ماده‌ای شبیه ژلاتین تشکیل می‌دهند که به نرم‌شدن مدفوع و حرکات منظم روده کمک می‌کند. گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی‌ آسان است. آن‌ها را می‌توانید به راحتی روی وعده‌های صبحانه، سالادها و اسموتی‌ها بپاشید. همچنین با کمی خلاقیت بیشتر می‌توانید از آن در پخت کلوچه، نان و پنکیک استفاده کنید.


آلو خشک| آلو خشک یکی از مواد غذایی مهم در تسهیل دفع است. آلو خشک حاوی سوربیتول‌ است و این ترکیب حرکات روده را تحریک می‌کند. آلو را به تنهایی یا در میان وعده‌ها میل کنید. همچنین برای افزایش فیبر و طعم شیرین طبیعی‌اش، می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. آلو در اسموتی‌ها، سالادها و محصولات پخته شده عالی است.


دانه‌های کتان| دانه‌های کتان محتوای فیبر قابل‌توجهی دارند. آن‌ها دارای مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول‌اند. با توجه به این‌که آن‌ها فیبر زیادی دارند، مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید تا از هرگونه ناراحتی گوارشی که با افزایش فیبر بیشتر در رژیم غذایی شما ایجاد شده است، جلوگیری کنید.


سیب| سیب سرشار از فیبر رژیمی به‌ویژه پکتین است. این فیبر محلول به مدفوع حجم می‌دهد و عبور نرم آن از دستگاه گوارش را تضمین می‌کند. پکتین همچنین در تماس با آب، یک ماده ژل‌مانند ایجاد می‌کند که در نرم‌شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha