دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 361430

کودکان بسیار حساس می توانند احساسات و تجربیات خود را عمیق تر تجربه کنند. آنها عمدا "واکنش بیش از حد" نشان نمی دهند.در این مطلب 10 مورد از ویژگی های این نوع کودکان معرفی میشود.

10 ویژگی کودکان بسیار حساس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایکولوژی تودی بچه های HS می توانند بسیار انعطاف ناپذیر باشند. آنها قوانین سفت و سختی را برای سازماندهی جهانی ارائه می کنند که می تواند بسیار طاقت فرسا باشد.


بچه های HS شگفت انگیز و همچنین خسته کننده هستند. واکنش‌های بزرگ آن‌ها می‌تواند بسیار تحریک‌کننده و درک و مدیریت والدین برای والدین سخت باشد.

تقریباً همه خانواده‌هایی که برای کمک مراجعه می‌کنند،کودکان بسیار حساس (HSC) دارند. آنها بچه های شگفت انگیزی هستند که تمایل دارند تندخو و سرسخت، پیگیر و پرشور باشند. آنها فوق العاده با بصیرت و همدلی هستند.

آنها همچنین مستعد چالش های بیشتری در انطباق با انتظارات و محدودیت های زندگی هستند. برخی از رایج ترین آنها که والدین در تمرین برای درک آنها تلاش می کنند، در زیر به تفصیل آمده است. هنگامی که آنها علت اصلی این رفتارهای اغلب گیج کننده و محرک را درک می کنند، می توانند عشق و حمایتی را ارائه کنند که باعث تقویت نقاط قوت باورنکردنی HSC آنها می شود و در عین حال به آنها کمک می کند تا با چالش های روزمره کنار بیایند.

1. افراط عاطفی را تجربه می کنند

کودکان HS طوری هستند که احساسات و تجربیات خود را در جهان عمیق تر از سایر کودکان ثبت کنند. والدین اغلب آنها را به‌عنوان سرخوش یا خشمگین توصیف می‌کنندآنها در افراط زندگی می کنند و تعجب های غیرمنطقی مانند "من هرگز نمی توانم در آغوش مامان بنشینم" بیان می کنند، در حالی که در واقعیت از هر ده بار این کودک 9 بار در آغوش مادر بوده ، در حالی که خواهر یا برادر راحت تر از او حاشیه ها را می پذیرد.

2. واکنش های بیشتری به ورودی های حسی دارند

کودکانی که از نظر عاطفی بسیار حساس هستند، احتمالاً به ورودی های حسی نیز حساس تر هستند. آنها مناظر، صداها، طعم ها، بوها و/یا بافت ها را با شدت بیشتری تجربه می کنند. آنها ممکن است غذاهایی که طعم و بوی قوی دارند را رد کنند. اگر شلوار ورزشی راحت و دلخواهشان در دسترس نباشد، ناراحت میشوند. آنها اغلب به شکلی که همه چیز به نظر می رسد هماهنگ هستند و زمانی که آنطور که انتظار می رود به نظر نمی رسند ناراحت می شوند.

به عنوان مثال، دختر کوچکی که اکنون با او کار می کنم، اصرار دارد که مادرش فقط موهایش را پایین ببندد و وقتی آن را در گیره مو می گذارد ناراحت می شود. آنها احساس می کنند با احساساتی که نمی توانند به طور موثر مدیریت کنند بمباران شده اند که می تواند واکنش های عاطفی آنها را تقویت کند.

3. بیشتر در معرض استرس هستند

به دلیل حساسیت، کودکان HS تحریک می شوند تا استرس را سریعتر تجربه کنند. آنها تحت تأثیر احساسات بزرگ و واکنش های بزرگ خود نسبت به ورودی های حسی قرار می گیرند که به طور طبیعی منجر به واکنش های مکرر و شدیدتر می شود.

4. آنها به شدت با همه و همه چیز هماهنگ هستند

کودکان HS "پردازنده" هستند. مغز آنها هرگز خاموش نمی شود. آنها به شدت روی همه چیز تمرکز کرده و تجزیه و تحلیل می کنند. همانطور که یکی از والدین توضیح می دهد: «ساشا در لحظه دوم متوجه می شود که لحن بین من و میچل (شوهرم) تغییر می کند و سعی می کند مداخله کند. او بین ما قرار می گیرد و دستور می دهد: «همین الان بحث را بس کنید! دیگر حرفی نزنید! بابا تو باید مامان رو ببوسی.»

مثل اینکه فیلتر داخلی ندارند. این باعث می شود که آنها بسیار با بصیرت و همدل باشند. اما همچنین به این معنی است که آنها راحت‌تر غرق می‌شوند، زیرا بیش از توانایی خود جذب می‌کنند.

5. نیاز شدیدتری به کنترل دارند

بچه های HS برای تلاش برای به دست آوردن کنترل دنیایی که می تواند طاقت فرسا باشد، ایده ها و انتظارات ثابتی در مورد اینکه چگونه باید باشد تا زندگی روزمره قابل کنترل تر شود، ارائه می دهند. تعیین اینکه مردم کجا بنشینند، موهایشان را چگونه بپوشند، غلاتشان را در چه کاسه رنگی بخورند، چه لباسی بپوشند و چه نپوشید، یا اینکه هویج در ظرف مرغ چقدر می تواند باشد - خواسته های به ظاهر غیرمنطقی - تمام مکانیسم های مقابله ای که کودکان HS برای کنترل محیطی که در غیر این صورت احساس می شود خارج از کنترل است، استفاده می کنند. هر چه بچه‌ها در درون خود بیش‌تر از کنترل خارج شوند، بر بیرون کنترل بیشتری می‌کنند.

6. در موقعیت های جدید بیشتر ترسو و محتاط هستند

وقتی بچه‌های HS وارد موقعیت جدیدی می‌شوند - کلاس درس، جشن تولد یا کلاس شنا - ذهنشان فعال میشود . تعجب می کنند: اینجا کجاست؟ اینجا چه خواهد شد؟ این مردم چه کسانی هستند؟ چه انتظاری می توانم از آنها داشته باشم؟ آیا آنها مرا دوست خواهند داشت؟ آیا من در امان خواهم بود؟ آیا من در چیزی که در اینجا از من انتظار می رود خوب خواهم بود؟ این تجزیه و تحلیل مداوم از محیط آنها باعث می شود کودکان HS بسیار باهوش و روشنگر باشند. اما همچنین می تواند طاقت فرسا باشد و آنها را مستعد اضطراب به خصوص در موقعیت های جدید کند. برای مقابله، آنها به شدت به منطقه راحتی خود می چسبند، به این معنی که اغلب در برابر هر چیز جدیدی مقاومت می کنند. جدا شدن از والدینشان سخت‌تر است و بیشتر طول می کشد.

7. آنها تمایل به تحمل کمتری برای ناامیدی دارند

کودکان HS معمولاً در هنگام مواجهه با یک کار چالش برانگیز، پریشانی بیشتری را تجربه می کنند و راحت تر تسلیم می شوند. ناراحتی طبیعی که همه ما تجربه می کنیم، زمانی که در فضایی که در آن کار می کنیم اما هنوز مهارت جدیدی را بدست نیاورده ایم، برای آنها غیرقابل تحمل است.

8. مستعد کمال گرایی هستند و باخت بسیار سختی دارند

کودکان بسیار حساس (HS) تمایل به کمال گرا بودن دارند. وقتی نمی توانند کاری را دقیقاً همانطور که مغزشان به آنها می گوید انجام دهند، آن را به عنوان از دست دادن کنترل تجربه می کنند که بسیار ناراحت کننده است و تحمل آن برایشان سخت است. آنها همچنین تحریک می شوند تا راحت تر احساس شرم کنند - احساس "شکست" کنند. به همین دلیل است که از دست دادن برای بچه های HS بسیار سخت است.

9. تحمل تصحیح شدن برایشان سخت است

حتی دستورالعمل‌های ساده به عنوان اتهامات شخصی تلقی می‌شوند، نه به عنوان راهنمایی مفیدی که ارائه می‌دهید. شرم آنها ممکن است منجر به خنده، منحرف کردن نگاه، عصبانی شدن یا فرار شود. اینها همه مکانیسم های مقابله ای هستند که محافظت و رهایی از سیل احساسات دشوار را فراهم می کنند.

10. خودآگاه تر هستند

کودکان HS تمایل دارند که با اینکه دیگران آنها را چگونه می بینند مشغول شوند. هنگامی که توجهی به آنها جلب می شود، بسیار ناراحت می شوند، حتی زمانی که والدین یا سایر بزرگسالان چیزهای تمجیدی می گویند. آنها نسبت به احساس موشکافی یا ارزیابی حساس هستند. به همین دلیل است که آنها به خصوص با تمجید ناراحت هستند - هر چقدر هم که ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد. آنها می دانند که این بدان معناست که مورد ارزیابی قرار می گیرند و به آن واکنش نشان می دهند.

کودکان HS تمایل دارند مسائل را شخصی تر ببینند. آنها همچنین تمایل به تفسیر نادرست از اعمال دیگران دارند. البته، قرار نیست همه کودکان HS همه این ویژگی ها را داشته باشند، و بسیاری از کودکانی که خیلی حساس نیستند تا حدی با این چالش ها دست و پنجه نرم می کنند.

کودکان HS به دلیل حساسیتی که دارند بیشتر در معرض اضطراب و سایر چالش های سلامت روان هستند. اگر رفتارهای فرزندتان در توانایی او برای برقراری روابط سالم با دیگران یا عملکرد مؤثر در خانه و مدرسه تداخل دارد، مهم است که از متخصص کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha