به گفته محققان، راز طول عمر ممکن است در سطح برخی از نشانگرهای زیستی خون باشد.

وجود برخی نشانگرهای خونی مشترک در افراد ۱۰۰ ساله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند، میزان کمتری- اما نه بیش از حد پایین- از کراتینین، گلوکز و اسید اوریک را دارند.

مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که چه چیزی ممکن است در مورد افرادی که ۱۰۰ سال و فراتر از آن زندگی می‌کنند منحصربه فرد باشد.

در نتیجه نشانگرهای زیستی خون در سال‌های ابتدایی عمر برای افرادی که فراتر از ۱۰۰ سال زندگی کردند، در مقابل دیگرانی که اینقدر عمر نکردند، مقایسه شد.

یافته‌های آنها حاکی از آن است که صد ساله‌ها، احتمالاً سطح کمتری از گلوکز، کراتینین و اسید اوریک نسبت به سایر افراد داشتند.

اگرچه اختلافات متوسط بین صد ساله‌ها و سایرین جزئی بود.

با توجه به بهبود امید به زندگی در سطح جهان، افراد مسن، از جمله افرادی که بالای ۱۰۰ سال زندگی می‌کنند، سریع‌ترین گروه سنی در حال رشد هستند. در سال ۲۰۱۵، نزدیک به نیم میلیون صد ساله زنده بودند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، ۳.۷ میلیون نفر در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ سال سن داشته باشند.

نویسندگان این مطالعه داده‌های بیش از ۴۴۰۰۰ سوئدی را تجزیه و تحلیل کردند. سپس آنها بیومارکرهای شرکت کنندگان را بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ اندازه گیری کردند و تا سال ۲۰۲۰ آنها را تحت نظر داشتند.

محققان ۱۲ نشانگر زیستی خون را از نظر وضعیت و عملکرد متابولیک بررسی کردند.

اینها شامل کلسترول کل و گلوکز و همچنین آلانین آمینوترانسفراز (Alat)، آسپارتات آمینوترانسفراز (Asat)، آلبومین، گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT)، آلکالین فسفاتاز (Alp) و لاکتات دهیدروژناز (LD) که مربوط به کبد است بودند.

آنها همچنین کراتینین، نشانگر وضعیت کلیه، و همچنین ظرفیت اتصال به آهن (TIBC) و آهن را که کم خونی را اندازه گیری می‌کنند، ردیابی کردند. آنها تغذیه را از طریق اندازه گیری آلبومین ارزیابی کردند.

جست‌وجوی سرنخ‌های سبک زندگی در نشانگرهای زیستی صدساله نشان می‌دهد که سبک زندگی با عملکرد کلیه از طریق مصرف نمک، فشار خون بالا، چاقی، هایپرگلیسمی، عملکرد قلبی و غیره مرتبط است.

بنابراین، عملکرد بالاتر کلیه در این گروه می‌تواند نشانه‌ای برای سبک زندگی و رژیم غذایی بهتر باشد. این موضوع در مورد گلوکز نیز صادق است.

سطح اسید اوریک کمی پایین‌تر نشان می‌دهد که افراد صد ساله مشکلی با سنگ کلیه، بیماری کلیوی یا نقرس نداشتند. با این حال، داشتن سطح بسیار پایین اسید اوریک به خودی خود مشکل ساز است که ممکن است منجر به مشکلات عصبی شود.

همچنین محققان پی بردند افرادی که نشانه‌های متابولیک و خوانش خون آنها بی نهایت بود، کمترین احتمال دارد که به ۱۰۰ سال برسند.

این موارد شامل افرادی می‌شود که کمترین سطح کلسترول کل و آهن را داشتند و همچنین افرادی که دارای بالاترین سطح گلوکز، کراتینین، اسید اوریک و نشانگرهای زیستی عملکرد کبد بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha