گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از غرامت‌های بیماری‌ها مرتبط با کار مربوط به اختلالات اسکلتی عضلانی بوده و شیوع کمردرد در بین کارکنان ایرانی حدود ۵۰ درصد برآورد شده که این روند به سرعت در حال افزایش است.

شیوع ۵۰ درصدی کمردرد در شاغلان ایرانی/ نشستن طولانی مدت ممنوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کمردرد شایع‌ترین مشکل اسکلتی – عضلانی است که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد. حدود ۸۰ درصد بزرگسالان حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه کمردرد شدید دارند. بر اساس مطالعات انجام شده، دورکاری ناشی از همه گیری کرونا شمار مبتلایان به کمردرد را افزایش داده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دارای ناراحتی اسکلتی عضلانی هستند و از ۶۰ تا ۹۰ درصد مردم، بطور مزمن از کمردرد رنج می برند.

عواملی چون، تصادفات یا فعالیت‌های جسمی شدید در جوانی، حمل وسایل سنگین، نحوه غلط خوابیدن، ایستادن، نشستن، برنامه غلط غذایی، استرسهای روزمره و غیره بیشترین تاثیر را در وقوع کمر درد دارند.

برخی از متخصصان فیزیوتراپی بر این باورند که اختلالات اسکلتی عضلانی به خصوص کمردرد بار اقتصادی شامل هزینه‌های تشخیص و درمان، غیبت از کار، کاهش بهره‌وری و اجتماعی از جمله کاهش کیفیت زندگی، درد و رنج زیادی را فرد و کشور تحمیل می‌کند.

به گفته آنان، نشستن طولانی مدت، سبک زندگی ماشینی و استفاده طولانی‌مدت از وسایلی مانند رایانه و تلفن همراه که باعث کاهش تحرک افراد، چشم دوختن طولانی‌مدت به صفحه مانیتور و حرکات یکنواخت و تکراری مچ دست می‌شود، موجب بروز آسیب‌های اسکلتی عضلانی به‌ویژه در نواحی کمر، شانه، بازو و گردن می‌شود.

کمردرد علت ناتوانی افراد در ۱۶۰ کشور

کوروش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه معتقد است: اختلالات عضلانی، اسکلتی شامل ۱۵۰ بیماری می‌شود و کمر درد علت اصلی ناتوانی افراد در ۱۶۰ کشور جهان است.

وی اظهار داشت: نتایج یک مطالعه علمی در سال ۲۰۱۹ نشان داد از هر سه نفر یک نفر نیاز به بازتوانی دارد و ۵۷۰ میلیون نفر در دنیا به کمر درد مبتلا هستند. ‌ افزایش وزن اولین عامل خطر، بیماری‌های شغلی دومین عامل بروز کمردرد هستند.

اعتماد با بیان اینکه پیشگیری و کنترل بیماری‌های عضلانی، اسکلتی از برنامه های در دست اجرا در وزارت بهداشت است، ادامه داد: این بیماری از نظر کمیت درگیر کردن افراد جامعه، قبل از بیماری دیابت قرار دارد و هرچه سن فرد بالاتر می‌رود و درصد ابتلا به بیماری‌های اسکلتی، عضلانی به خصوص کمردرد بیشتر می‌شود.

بروز ۸۵ درصد کمردردهای حاد و مزمن به واسطه فشار زیاد

احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۸۵ درصد کمردردهای حاد و مزمن به واسطه فشار زیاد به ستون فقرات ناشی از نحوه فعالیت نامناسب و نشستن طولانی مدت بروز پیدا می‌کند.

وی اظهارداشت: افرادی که کار پشت میز نشینی دارند، بیشتر دچار کمردرد می‌شوند و باید همواره از نشستن یا ایستادن به طور خمیده خودداری و سعی شود با قرار دادن ستون فقرات در حالتی راست و قائم، فشار کمتری به کمر خود وارد کرد، همچنین راه رفتن بعد از ۲۵ دقیقه نشستن بسیار ضروری است.

راههای پیشگیری از کمردرد

موذن‌زاده تصریح کرد: نحوه غلط قرارگیری عضلات ستون فقرات به دردهای کمر، لگن، ران و رباط‌های زانو منجر می‌شود و لازم است با تمرینات ملایم و مداوم ناحیه کمر، علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر از صدمات احتمالی به دیگر اعضا نیز جلوگیری شود. هنگام بلند کردن و حمل وسایل، به صورت خمیده راه نروید و با کمک از دیگر اعضای خود از جمله دست و بازوها از فشار مستقیم بر کمر خودداری کنید.

وی ادامه داد: کمردرد عامل مهمی است که فرد را از زندگی، کار و خانه جدا می‌کند و مجبور می‌شود به خاطر مشکلی که در ستون فقرات دارد، استراحت کند. افراد بالای ۵۰ سال که دارای مشکلات عضلانی اسکلتی هستند نیز باید با پیاده روی روزانه به مدت حداقل ۴۵ دقیقه از بروز پوکی استخوانی پیشگیری کنند.

این فیزیوتراپیست تصرح کرد: یکی از مهمترین روش‌های حفاظت از کمر و ستون فقرات استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی شامل شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، انواع پنیر، خاویار، زرده تخم مرغ و جگر گوساله بوده که باید بیشتر مصرف شود.

به گفته موذن زاده، همچنین کفش مناسب فشار وارد روی کمر را کاهش می‌دهد و از بلند کردن و حمل اجناس سنگین خودداری شود زیرا اغلب کمر دردها ناشی از بلند کردن اجسام سنگین است.

وی تصریح کرد: افزایش میزان فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری‌ها ایفا کند و فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در میان شاغلان حرف پزشکی بهترین راهنما برای آموزش مناسب و منطقی این گونه ورزش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی بر اساس شرایط و توانایی‌های فردی بیمار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha