دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 362134

چند روز پیش بود که هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب‌شرق کرمان صادر شد؛ هشداری که به وقوع پیوست.

 مصایب‌ راه‌های روستایی در چابهار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،بارش باران در چابهار و قصرقند و روستاهای اطراف این دو شهرستان سبب جاری شدن سیلاب شد تا مسیرهای دسترسی 42روستا مسدود و برق 6روستا به‌طور موقت قطع شود. همچنین راه کشاورزان به ۴۰هزار هکتار اراضی کشاورزی قطع شد و دانش‌آموزان ده‌ها روستا نتوانستند در کلاس درس حاضر شوند.



مصایب راه‌های پیرسهراب


بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان سبب قطع شدن برق روستاهای بخش پیرسهراب مانند سردج، ندکان، شفی‌محمد، شهداد و هوشمب تا سدزیردان شد. معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان چابهار اعلام کرد که مسیرهای پیرسهراب به هوشمب، عورکی، کلسکان، رگتی و راه محدوده روستاهای فتحعلی کلات بسته شده بود که تردد پس از فروکش کردن آب میسر شد. دادکریم بلوچ عنوان کرد که وجود بیش از ۱۰۰کیلومتر راه خاکی، نداشتن پل روی رودخانه‌ها و خاکی بودن مسیرها، تردد در زمان بارندگی را به‌دلیل لغزندگی جاده و جمع شدن گل و لای سخت می‌کند که نیاز است هر چه سریع‌تر جاده‌های روستایی چابهار با تخصیص اعتبار آسفالت و ابنیه فنی و پل‌های مسیر تکمیل شوند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار تأکید کرد که بخش پیرسهراب از نظر راه آسفالته و استانداردسازی راه‌ها محرومیت زیادی دارد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب مسیرهای روستایی تا چند روز قابل تردد نیستند.‌ البته این مشکل فقط محدود به چابهار نیست و به‌طور کلی استان سیستان‌وبلوچستان با این معضل روبه‌روست؛ متوسط راه روستایی در سیستان‌وبلوچستان 32درصد است؛ درحالی‌که این عدد در کشور 49درصد میانگین برآورد می‌شود.‌



شرایط به حالت عادی بازگشت


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اعلام کرد مسیرها بازگشایی و مشکل قطعی برق رفع شده است. مجید محبی به همشهری گفت: «با وجود حجم بارندگی‌ها، سیلابی که شهر را به مخاطره بکشاند، رخ نداد. البته بارندگی مسیرهای دسترسی به برخی روستاها را مسدود کرده بود که تا عصر شنبه مسیرها بازگشایی شد.» مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان توضیح داد که قطعی برق در برخی از روستاها موقتی بود و یکی‌ دو تیر چراغ برق آسیب دیده بود که آن هم رفع شد. با وجود این، هشدار سطح نارنجی در سیستان و بلوچستان صادر شده است و به‌گفته محبی، همه دستگاه‌های ذیربط به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.‌



ال‌نینو کدام نواحی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟


«ال نینو پدیده‌ای است که در یک جایی از دنیا اتفاق می‌افتد و ممکن است اثر خودش را در شرایط آب و هوایی کشورهای دیگر بگذارد.» تعریف رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پدیده ال‌نینو چنین است. صادق ضیائیان در این‌باره به همشهری ‌ گفت: «ال نینو معمولا در اقیانوس‌ شکل می‌گیرد و می‌تواند در کشور ما اثر خود را بگذارد. در واقع اینکه ال نینو اثر خود را در ایران بگذارد، قطعی نیست، اما به‌احتمال 60درصد اثر آن را می‌توانیم در کشور ببینیم.

اثر آن سبب می‌شود که در پاییز و زمستان با افزایش بارش‌ مواجه شویم و گاهی هم ممکن است منجر به کاهش میزان بارندگی شود.» پیش از این، «امیر حسین نقشینه»، کارشناس هواشناسی گفته بود که پدیده ال نینو درصورت اثرگذاری، استان‌های نواحی زاگرس شمالی، شمال غرب و جنوب وشرق ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که زمینه‌ساز افزایش بارش‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha