اگر خواهر یا برادری اوتیستیک داشته باشید، بی‌شک سؤالات بی‌شماری درباره چگونگی رفتار با او در ذهن دارید.

 آیا فکر می‌کنید خواهر یا برادر شما اوتیستیک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، اگر خواهر یا برادری اوتیستیک داشته باشید، بی‌شک سؤالات بی‌شماری درباره چگونگی رفتار با او در ذهن دارید.بسته‌های آموزشی حاوی اطلاعات فراوان و در عین حال ساده‌ای است که والدین، مراقبان کودک اوتیستیک و سایر افراد مرتبط با او را در طول سفر کودک در سال‌های اولیه زندگی‌اش راهنمایی می‌کند؛ این بسته‌ها حاوی اطلاعاتی مفید درباره فرایند ارزیابی اوتیسم در کودک تا چگونگی انجام‌دادن اقدامات لازم برای اولین روز رفتن وی به مدرسه است. در حقیقت، این بسته‌ها مملو از نکاتی کاربردی و چک‌لیست‌هایی برای حمایت از والدین و اطرافیان کودک در سال‌های اولیه زندگی اوست؛ همچنین راهکارهایی را برای دستیابی به منابع پشتیبانی یا اطلاعات اضافی فراهم می‌کند.

نکاتی برای خواهران و برادران

اگر فرزند شما خواهر یا برادری اوتیستیک دارد، باید از روند زندگی او آگاهی داشته باشد و در فعالیت‌های مرتبط به او مشارکت کند.

- به برادر یا خواهر خود افتخار کنید؛ وقتی‌ درباره اوتیسم با دوستانتان صحبت می‌کنید، دلیلی ندارد که راحت و بی‌پروا نباشید. اگر از وجود خواهر یا برادر اوتیستیک خود خجالت‌زده باشید، دوستانتان خجالت‌زدگی شما را احساس خواهند کرد. چنین چیزی شرایط را ناخوشایندتر می‌کند و شاید کار را برای شما سخت‌تر کند.

- خواهر یا برادرتان را همان‌گونه که هست دوست داشته باشید؛ همان‌طور که می‌خواهید او شما را دوست داشته باشد؛ همچنین فعالیتی را که خواهر یا برادرتان در آن مهارت دارد، برجسته کنید. همه ما دوست داریم با نقاط قوتمان شناخته شویم.

- با وجود اینکه خواهر یا برادرتان را دوست دارید، گاه ممکن است احساس کنید او را دوست ندارید! هیچ‌ اشکالی ندارد؛ همه خواهران و برادران گاه چنین احساسی را تجربه می‌کنند.

- اما اگر این احساس بیش‌ از اندازه در شما ریشه دوانید، بی‌شک درباره آن با کسی صحبت ‌کنید. احساساتتان را پنهان نکنید. حتی اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با والدینتان در این مورد صحبت کنید، شخص دیگری پیدا کنید که به شما گوش دهد. حتما افراد دیگری هستند که بتوانید با آنها صحبت کنید؛ افرادی مانند معلم یا سایر اعضای خانواده که به شما اهمیت می‌دهند.

- به یاد داشته باشید که احتمالا والدینتان نیز با مشکلاتی مواجه هستند. شرایط آنها را درک کنید. این شرایط برای همه سخت است و همه تلاش می‌کنند بهترین کار را انجام دهند.

- تو تنها نیستی! تقریبا تمام افراد در خانواده خود مسئله‌ای دارند که باید با آن روبه‌رو شوند. در این باره از دوستانتان بپرسید؛ بی‌شک همه آنها داستانی برای گفتن دارند. حتی بسیاری از خانواده‌ها مانند شما فرزندی اوتیستیک دارند.

- شما یک خانواده هستید؛ پس کارها را با هم انجام دهید. در عین حال می‌توانید مدتی را بدون خواهر یا برادرتان با سایر اعضای خانواده‌ بگذرانید. شما نیز باید احساس مهم‌بودن کنید. اگر احساس می‌کنید کنار گذاشته شده‌اید، با اعضای خانواده صحبت کنید. آنها احساس شما را خواهند فهمید؛ ولی تا زمانی‌که صحبتی در این باره انجام ندهید، کسی متوجه احساس شما نخواهد شد.

- هیچ اشکالی ندارد که بخواهید زمانی تنها باشید. داشتن خواهر یا برادر اوتیستیک گاه خسته‌کننده و طاقت‌فرسا می‌شود. به همین دلیل، گاهی اوقات فقط داشتن کمی فضای شخصی به شما کمک خواهد کرد.

- فعالیتی پیدا کنید که شما و خواهر یا برادرتان از انجام‌دادنش با یکدیگر لذت ببرید. بی‌شک برقراری ارتباط با شخص اوتیستیک برای شما مفید خواهد بود؛ حتی اگر انجام‌دادن کاری ساده مانند درست‌کردن پازل باشد. شاید چنین فعالیتی برای شما حوصله‌سربر به حساب بیاید، اما برای خواهر یا برادرتان واقعا هیجان‌انگیز است؛ بنابراین فقط با او بازی کنید. بی‌شک خواهر یا برادرتان از اینکه می‌تواند فعالیت مشترکی با شما انجام دهد، بسیار خوشحال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha