چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 362277

 پارگی رباط صلیبی زانو، بیشتر بر اثرپیچ خوردگی مفصل زانو ایجاد می شود و معمولا بسیار دردناک است و باعث ناپایداری مفصل زانو و در نتیجه باعث می شود هنگام راه رفتن، پا لنگ بزند. باید توجه داشته باشید که مفصل زانو یکی از پیچیده ترین قسمت های بدن هر انسان است که بسیار حساس و آسیب پذیر در برابر ضربه است

چگونه پارگی رباط صلیبی زانو را درمان کنیم؟

پارگی رباط صلیبی زانو، بیشتر بر اثرپیچ خوردگی مفصل زانو ایجاد می شود و معمولا بسیار دردناک است و باعث ناپایداری مفصل زانو و در نتیجه باعث می شود هنگام راه رفتن، پا لنگ بزند. باید توجه داشته باشید که مفصل زانو یکی از پیچیده ترین قسمت های بدن هر انسان است که بسیار حساس و آسیب پذیر در برابر ضربه است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی درمان های پیشرفته وجود دارد که شامل عمل جراحی تعویض مفصل زانو توسط بهترین جراح زانو در تهران انجام می شود. ما در این مقاله قصد داریم این که چگونه پارگی رباط صلیبی زانو را درمان کنیم؟ برای شما عزیزان شرح دهیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم، پس برای راحت شدن و درمان این مشکل تا پایان مقاله با ما همراه باشید و تمام مطالب را با دقت مطالعه کنید.

رباط صلیبی زانو چیست؟

رباط ها نوار های محکمی هستند که استخوان ها را به یکدیگر وصل می کنند. رباط صلیبی یکی از چهار رباط صلیبی اصلی در داخل زانو است که استخوان ران را به استخوان درشت نی وصل می کند. زانو از 4 رباط صلیبی تشکیل شده است که می توان گفت یک مفصل لولایی است که این مفصل ها عبارتند از:

  1. رباط طرفی خارجی یا LCL: این رباط در امتداد بیرونی از زانو قرار دارد و باعث جلوگیری از خم شدن زانو به بیرون می شود.
  2. رباط طرفی داخلی MCL: این رباط در امتداد داخلی زانو قرارگرفته است و باعث جلوگیری از خم شدن زانو به داخل می شود.
  3. رباط صلیبی قدامی ACL: در وسط زانو قرار گرفته است و باعث جلوگیری از لغزش استخوان ساق پا در جلوی استخوان ران می شود.
  4. رباط متقاتع خلفی PCL : این رباط هم با رباط صلیبی کار می‌کند و از لغزش استخوان ساق پا به سمت عقب در زیر استخوان ران جلوگیری می‌ کند.

علت و علائم پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو

دلایل مختلفی می تواند باعث پارگی رباط صلیبی زانو شود که در موارد زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • پیچ خوردن زانو
  • خوردن ضربه به زانو
  • کشش بیش از اندازه زانو
  • توقف و ایستادن ناگهانی هنگام دویدن
  • ورزش و تمرینات سنگین هنگام ورزش کردن
  • پریدن و فرود آمدن روی زمین که با خم شدن زانو همراه باشد
  • تغییر و تعویض ناگهانی وزن ایجاد شده بدن از یک پا به پای دیگر

زمانی که ربات صلیبی زانو آسیب میبیند، امکان دارد صدای ترکیدن یا ترک خوردن استخوان زانو را بشنوید و همچنین احساس کنید زانو از محل خود خارج شده باشد که درد همراه با تورم در عرض 24 ساعت به سراغ شما می آید و باعث تورم شدید زانو خواهد شد.

علت وعلائم پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو

از دیگر علائم پارگی رباط صلیبی زانو که شامل موارد زیر است:

  • احساس بی ثباتی در زانو
  • از دست دادن دامنه حرکتی
  • ناراحتی در زمان راه رفتن

اقدامات لازم جهت پیشگیری از پارگی رباط صلیبی زانو

انجام تمرینات و حرکت های ورزشی مناسب می تواند به کاهش خطر پارگی رباط صلیبی زانو کمک کند. بهترین دکتر ارتوپد در تهران می تواند تمرینات مناسب جهت پیشگیری از پاره شدن رباط صلیبی زانو را به شما عزیزان پیشنهاد دهد.

برنامه های ورزشی جهت کاهش آسیب به رباط صلیبی زانو عبارتند از:

  • انجام تمرینات کششی قبل و بعد از ورزش کردن
  • انجام تمرین های تقویت کننده باسن، لگن و پایین شکم
  • تمریناتی که باعث تقویت عضلات پا می شوند، از جمله تمرینات همسترینگ، برای اطمینان از تعادل کلی در قدرت عضلات پا
  • تمیرین هایی که در آن تاکید بر تکنیک و وضعیت مناسب زانو را هنگام پریدن و فرود آمدن از پرش را دارند.
  • آموزش نحوه درست و صحیح قرارگرفتن زانو هنگامی که حرکات چرخشی و پرشی انجام می دهیم.

روش های درمانی پارگی رباط صلیبی زانو

تمامی درمان های رباط صلیبی زانو به شرایط بیمار بستگی دارند و درمان، برای هر شخص کاملا متفاوت است. مثلا می توان گفت که ورزشکاران جوان که ورزش های حرفه ای انجام می دهند احتمال دارد برای برگرداندن سطح ایمنی بدن و قدرت خود، برای انجام دوباره مسابقه و در صورت بروز این مشکل که رباط صلیبی زانو آن ها پاره شده باشد حتما نیاز به جراحی دارند و باید به بهترین دکتر تعویض مفصل زانو در تهران مراجعه کنند. اما افرادی که تحرک کمتری دارند و همچنین افرادی که سن و سال بالاتری دارند می‌توانند از روش های غیر جراحی برای درمان رباط صلیبی استفاده کنند.

فیزیوتراپی در منزل برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی در منزل را می توان به عنوان یکی از بهترین درمان های پاره شدن رباط صلیبی زانو که بدون نیاز به عمل جراحی است را درنظر گرفت. در انجام این روش درمانی از تکنینک‌ های پیشرفته فیزیوتراپی، استفاده می شود که می‌توان با فیزیوتراپی کردن ناحیه آسیب دیده، قدرت عضلات زانو را افزایش داد و از این طریق دوباره تعادل زانو را بازیابی کرد. در نظر داشته باشید، افرادی که قصد انجام عمل جراحی رباط صلیبی زانو را دارند همچنین می تواند از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوند. فیزیوتراپی روشی است که می توان قبل از جراحی رباط صلیبی برای آرام شدن درد زانو، تسکین و تورم و تقویت عضلات چهار سر ران انجام داد.

فیزیوتراپی در منزل برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو

کلام آخر

همانطور که گفته شد روش های درمان پارگی رباط صلبی بسته به بیماری هر فرد کاملا متفاوت است. ما در این مقاله روش های درمان و اینکه چگونه پارگی رباط صلیبی زانو را درمان کنیم؟ و راه های پیشگیری از پارگی رباط صلیبی زانو را برای شما عزیزان شرح داده ایم و امیدوار هستیم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت وجود هرگونه انتقاد و پیشنهاد و کسب اطلاعات بیشتر، می توانید وارد سایت پزشکا و یا (pezeshka.net) شوید و نظرات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha