چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 362607

مبلغی که بابت اضافه کار اجباری پرستاران پرداخت می کنند، به قدری ناچیز است که می توانند با ۶ ساعت اضافه کاری یک قوطی کنسرو ماهی بخرند.

۶ ساعت اضافه کاری پرستار برای خرید یک قوطی کنسرو ماهی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، هزاران بار و شاید خیلی بیشتر گفته اسم و گفته شده که نیروهای پرستاری در خط مقدم مراقبت از بیماران قرار دارند. یعنی اینکه بیشترین حضور کادر درمان در بیمارستان‌ها، مربوط به گروه پرستاری است.

طرح این موضوع، نشان از اهمیت خدمت پرستاری دارد و اینکه باید قدردان کادر پرستاری بود تا شاهد اُفت کیفیت مراقبت‌های پرستاری نباشیم.

متأسفانه با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم، مشکل معیشت و درآمد پرستاران حل نشد. زیرا، این قانون در راستای ارتقای کیفیت خدمات پرستاری، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و بعد از ۱۵ سال انتظار برای اجرایی شدن آن، همچنان با مشکلات پرستاری مواجه هستیم.

مهم‌ترین چالش حوزه پرستاری در کشور، کمبود نیرو است که متأسفانه آسیب‌های زیادی بر پیکره جامعه پرستاری و البته، نظام سلامت وارد می‌کند. زیرا، کمبود پرستار باعث می‌شود شاهد اضافه کاری‌های اجباری و در عین حال، افت کیفی مراقبت‌های پرستاری باشیم که قطعاً به بیمار آسیب می‌زند.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، در واکنش به کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفت: پرستاری حرفه‌ای ما به تخت ۹ دهم است. یعنی به ازای هر یک تخت بیمارستانی، ۹ دهم پرستار و گروه پرستاری ما ۱.۲ دهم، استاندارد کشوری ما ۱.۸ دهم است. اگر ۱.۲ دهم را با ۱.۸ دهم مقایسه کنیم، کمبود پرستار یا کمبود گروه پرستاری مشخص خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که بازار آمادگی جذب همکاران ما را دارد، افزود: چون عموماً بانوان از این رشته بیشتر استقبال می‌کنند در حال حاضر شاغلین ما ۷۵ تا ۷۶ درصد خانم‌ها هستند که طبیعتاً در جذب دانشگاهی هم استقبال بانوان بیشتر است.

عبادی در واکنش به دریافتی پرستاران، گفت: مبلغ کارانه هر پرستار به میزان ارائه خدمت بستگی دارد. بنابراین تابعی از ضریب اشغال تخت بیمارستان، تعداد بیمارانی که خدمت می‌گیرند و میزان ثبت خدمات بستگی دارد. اگر دستورالعمل به درستی اجرا شود، به طور میانگین دریافتی پرستاران از تعرفه‌های پرستاری ماهانه حدود ۳.۵ میلیون تومان است. با این حال ممکن است همکارانی کمتر یا بیشتر از این عدد دریافت کنند که البته تفاوت نباید از ۲.۵ برابر برای پرستاران هم رده بیشتر باشد.

در همین حال، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که کمبود نیروی پرستاری یک مطالبه مردمی است، گفت: این بیمار است که از کمبود مراقبت‌های پرستاری متحمل خسارت و آسیب می‌شود.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، حداقل باید ۳ نفر کادر پرستاری داشته باشیم که نداریم.

شریفی مقدم ادامه داد: وقتی در یک بخش بیمارستان به جای ۵ پرستار، ۲ پرستار داریم که انگیزه و توان خدمت ندارند.

وی افزود: متأسفانه مردم ما حداقل مراقبت لازم را نمی‌گیرند و دلیل آن هم، کمبود نیروی پرستاری است.

شریفی مقدم گفت: ما پرستار برای جذب داریم، اما با حقوق ۱۲ میلیونی کار نمی کند. چطور توقع داریم یک نیروی پرستاری با این قبیل حقوق‌ها در شلوغ ترین اورژانس بیمارستان‌های تهران کار کند.

بنابر گفته پرستاران، مبلغ پرداختی یک ساعت اضافه کار اجباری، بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان است. یعنی، پرستار ما برای خرید یک قوطی کنسرو ماهی که ۹۷ هزار تومان قیمت دارد، باید ۶ ساعت اضافه کاری انجام دهد.

جالب اینکه برای غیبت پرستار از محل کار، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده است، به طوری که یک پرستار خانم نقل قول می‌کند که همسرش مأموریت است و به همین خاطر باید با تنها فرزندش سر کار برود؛ چون بابت غیبت صبح یا عصر ۴۰۰ هزار تومان و شیفت شب ۸۰۰ هزار تومان از حقوقش کم می‌کنند.

در چنین شرایطی، چگونه می‌توان انتظار داشت که پرستاران ما فارغ از دغدغه‌های معیشت، فقط به فکر مراقبت از بیمار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha