گزینه های زیر اصلی ترین دلایلی هستند که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کنند و باعث می شوند در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر باشید.

اصلی ترین دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کمبود خواب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، نداشتن خواب کافی می تواند احتمال ابتلا به ویروس ها یا میکروب ها را افزایش دهد؛ همچنین ممکن است اگر خواب کافی نداشته باشید برای بهتر شدن و طی کردن روند بهبودی به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. این به این دلیل است که بدن شما نمی تواند سلول ها و پروتئین های ضد عفونت به نام آنتی بادی بسازد که به دفاع در برابر بیماری کمک می کند. بدن شما پروتئین های خاصی را به نام سیتوکین ها فقط در طول خواب آزاد می کند که به سیستم ایمنی بدن امکان مبارزه بیشتر را عفونت ها را می دهد.

اضطراب

استرس و نگرانی مبارزه بدن شما با میکروب ها و باکتری ها را ضعیف می کنند؛ در واقع فقط داشتن افکار مضطرب می تواند پاسخ ایمنی شما را در کمتر از 30 دقیقه تضعیف و سرکوب کند. استرس دائمی آسیب های بزرگ تری می زند و دفع آنفولانزا، تبخال، زونا و سایر ویروس ها را سخت تر می کند. اگر نمی توانید نگرانی خود را از بین ببرید، با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود ویتامین D

ممکن است بدانید که برای داشتن استخوان های قوی و سلول های خونی سالم به این ویتامین نیاز دارید. اما ویتامین D همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. می توانید آن را از تخم مرغ، ماهی های چرب و غذاهای غنی شده مانند شیر و غلات دریافت کنید.

فراموش نکنید کهنور خورشید منبع کلیدی دیگری از این ویتامین است؛ در تابستان، فقط 5-15 دقیقه اشعه خورشید روی دست، صورت و بازوها 2-3 بار در هفته معمولا کافی است. در زمستان، ممکن است کمی بیشتر نیاز به نور خورشید داشته باشید.

مصرف داروهای خاص

این موارد شامل داروهایی برای درمان آلرژی، آرتریت، لوپوس، IBS و پیوند اعضا هستند. کورتیکواستروئیدها و مهارکننده های TNF برای التهاب و شیمی درمانی برای سرطان، نیز می توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی سوند. قبل از مصرفهر گونه داروی تجویزی با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف پایین میوه ها و سبزیجات

ایسبزیجات و میوه ها ممکن است به بدن شما کمک کنند تا تعداد بیشتری از گلبول های سفید خون مورد نیاز برای مبارزه با عفونت ها را بسازد.

محصولات تازه و آجیل و دانه‌ها حاوی مقدار زیادی روی، بتاکاروتن، ویتامین‌های A، C و E و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن بدن سالم هستند. غذاهای گیاهی همچنین شما را از فیبر غنی می کنند که به کاهش درصد چربی بدن شما کمک می کند که می تواند پاسخ ایمنی شما را تقویت کند.

مصرف ماری جوانا

دود می تواند ریه های شما را ملتهب کند. اگر به طور منظم از آن استفاده می کنید، ممکن است همان مشکلات تنفسی را داشته باشید که سیگار حاوی نیکوتین ایجاد می کند. علائم این التهاب نیز سرفه کردن مخاط رنگی به نام بلغم و احتمال بالاتر عفونت ریه است.

رژیم غذایی پرچرب

روغن ها می توانند گلبول های سفید خون را که با میکروب مبارزه می کنند تضعیف کنند. رژیم‌های پرچرب به مرور زمان می‌توانند تعادل باکتری‌ها را در روده شما که می‌توانند به پاسخ ایمنی کمک کنند، بر هم بزنند.

به دنبال مصرف لبنیات کم چرب بدون قند اضافه، همراه با پروتئین بدون چربی مانند غذاهای دریایی، بوقلمون و مرغ، یا تکه های گوشت گاو بدون چربی با چربی قابل مشاهده باشید.

همچنین، به نظر می رسد چاق بودن و اضافه وزن احتمال ابتلا به آنفولانزا و سایر عفونت ها مانند ذات الریه را افزایش می دهد.

مدت زیادی در خانه ماندن

نور خورشید ممکن است به سلول های T انرژی بدهد که به مبارزه با عفونت کمک می کنند اما بیرون بودن فواید دیگری نیز به همراه دارد. بسیاری از گیاهان جنگلی فیتونسیدها و سایر موادی که شما در آنها تنفس می کنید تولید می کنند که به نظر می رسد عملکرد ایمنی شما را تقویت می کند.

سیگار کشیدن

نیکوتین ناشی از سیگار، جویدن تنباکو یا هر ماده دیگری می تواند توانایی بدن شما را برای مبارزه با میکروب ها ضعیف کند. توجه به مصرف ویپینگ نیز مهم است و این فقط درباره مصرف نیکوتین نیست. به نظر می رسد سایر مواد شیمیایی موجود در مایعات الکترونیکی نیز پاسخ ایمنی شما را سرکوب می کنند، به خصوص زمانی که آنها را از طریق بخار استنشاق می کنید.

مصرف الکل

فقط یک بارمصرف آن، توانایی بدن شما برای مبارزه با میکروب ها را تا 24 ساعت کاهش می دهد. این ممکن است بخشی از دلیل احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری کبد، ذات الریه، سل و برخی سرطان ها باشد.

غم و اندوه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد غم و اندوه، به خصوص اگر طولانی مدت باشد، می تواند ایمنی بدن شما را کاهش دهد؛ این اثر می تواند به مدت 6 ماه باقی بماند، اما اگر غم و اندوه شما عمیق باشد یا کاهش نیابد، ممکن است بیشتر هم ادامه پیدا کند. در صورت نیاز با متخصص سلامت روان خود صحبت کنید.

ورزش نکردن

به نظر می رسد ورزش هوازی منظم به بدن شما کمک می کند تا با بیماری های ناشی از ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند. این تا حدی به این دلیل است که به خون کمک می کند تا به طور موثرتر در بدن شما حرکت کند، به این معنی که مواد ضد میکروب به جایی که باید برسند، می رسند و با عفونت ها مبارزه می کنند.

نداشتن رابطه جنسی

به نظر می رسد رابه جنسی منظم به تقویت سیستم ایمنی شما در مقایسه با کسانی که کمتر آن را دارند کمک می کند. رابطه جنسی باعث افزایش سطح یک ماده ضد میکروب به نام ایمونوگلوبولین A یا IgA در بدن می شود. اما همیشه هم این رابطه صدق نمی کند، زوج هایی که بیش از دو بار در هفته رابطه جنسی داشتند نسبت به آنهایی که اصلا رابطه جنسی نداشتند سطح IgA کمتری داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha